بازارهای مالی جهانی به کدام سمت می روند
بازارهای مالی جهانی به کدام سمت می روند

بازارهای مالی جهانی تحت تاثیر دوران کرونا که رشدهای بالایی را تجربه کرده بودند حالا درگیر حباب هستند.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر در بازار سهام بین‌المللی، قیمت طلا، بیت‌کوین و… رخ داده است. پیش‌بینی کارشناسان این است که رکود تمام بازارهای مالی جهانی را در بر خواهد کرد. این مسأله می‌تواند بازار ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سقوط ارزش معاملات بورس

با بررسی آنچه در روزها و هفته‌های اخیر رخ داده می‌توان این‌طور استنباط کرد که بازار سهام حالا پس از درجا زدن‌های پی در پی روزگار خوبی را نمی‌گذراند.

امروز شاخص کل بورس تهران،نوسان چندانی را تجربه نکرد و در همان محدوده قبلی ( ۲میلیون و ۳هزار واحد) ایستاد.

یکی از اتفاقات مهم در جریان داد و ستدهای امروز،سقوط ارزش معاملات خرد ( سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس ) به زیر یک هزار واحد بود.

ارزش معاملات خرد روز یکشنبه به سطح ۹۷۲ میلیارد تومان رسید که از ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ بی سابقه است.افت این سنجه آماری نشان میدهد بورس در چه وضعیتی بسر می‌برد.

یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه ایران، هجوم نقدینگی سرگردان است.اتفاقی که مدت‌هاست بازار سهام در انتظار آن بسر می‌برد.این درحالی است که نه تنها بازار با ورود پول روبرو نبوده حتی خروج پول حقیقی را نیز به نظاره نشسته است.

در حالیکه دماسنج اصلی بورس،روز کم افت و خیزی را سپری کرد؛که سهامداران حقیقی مجددا در سمت فروش ، فعال ظاهر شدند.امروز مبلغی به میزان ۱۰۱ میلیارد تومان از گردونه داد و ستدهای سهامی خارج شد تا خروج پول به یازدهمین روز متوالی برسد.

همه شاخص‌های سهامی نیز در سراشیبی سقوط قرار گرفتند و نتواستند عایدی مثبتی به دست آورند.معامله‌گران سهام همواره نیم‌نگاهی نیز به تحولات خیابان فردوسی دارند؛جایی که دلار به نوسان در محدوده ۶۰ هزار تومانی ادامه می‌دهد.

دلار همواره به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی رشد نماگرهای بورسی و قیمت سهام کالامحور قلمداد می‌شود.اما دراین مقطع به دلیل پیشروی ریسک‌های سیاسی همه بازارها چشم انداز نامشخصی پیش روی معامله‌گران قرار می‌دهند.

رکود در بازارهای مالی جهانی ناشی از چیست

سرمایه‌‌‌داران در بسیاری از بازارها مالی جهانی با نااطمینانی‌‌‌های بزرگ در پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مواجه هستند.

دلیل این امر سنگینی سایه جنگ بر منطقه خاورمیانه و جهان است.

معمولا در چنین فضای هیجانی سرمایه‌‌‌داران برای جلوگیری از وقوع اتفاقات غیر‌قابل انتظار، تا رسیدن به ثبات نسبی از بازار خارج می‌‌‌شوند.

اتفاقاتی که هفته گذشته در بازارهای مالی جهانی رخ داد، علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاران را در وضعیتی متزلزل قرار داد،‌‌ نیاز به سیاست‌‌‌های پولی و بازنگری در استراتژی‌‌‌های معامله‌‌‌گری را هشدار داد.

اما نگرانی‌های کنونی در خصوص بازارهای مالی، یک تفاوت اساسی با دوره‌‌‌های گذشته دارد و آن هم جایگزین‌‌‌ شدن فراتر از انتظار شرکت‌های حوزه فناوری و هوش مصنوعی با سهام‌‌‌های با‌ثبات‌‌‌تر سنتی است.

این رشد فراتر از انتظار می‌تواند حاصل شکل‌‌‌گیری حبابی جدید باشد که خطر شکل‌‌‌گیری رکود بزرگ جهانی را تشدید می‌کند.

پیش‌بینی سود شرکت‌های اوره‏‌ای در ۱۴۰۳

در ایران به‌‌واسطه تحریم‌‌های بین‌المللی و مشکلات دیگری همچون انبارش اوره که شرکت‌ها با آن دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اوره‌سازان مجبور به زیر فروشی نسبت به نرخ‌های جهانی هستند.

البته باتوجه ‌‌به گزارش فصل آخر شرکت‌ها و بر مبنای دلار نیما فروش شرکت‌ها طی بهار ۱۴۰۳ نزدیک به نرخ‌های جهانی شده است.

بر اساس گزارش پتروشیمی پردیس در صورت‌های مالی شرکت قیمت‌گذاری محصول اوره در گروه گسترش نفت و گاز پارسیان قیمت‌ها را بر مبنای درصدی از نرخ‌های جهانی تعیین می‌کنند.

در حال حاضر میانگین نرخ فروش اوره فله صادراتی شرکت‌های بورسی در آخرین فصل بر اساس گزارش شرکت‌ها، پتروشیمی پردیس ۲۷۹ دلار، پتروشیمی شیراز ۲۷۳دلار، پتروشیمی کرمانشاه ۲۹۷ دلار، پتروشیمی خراسان ۳۲۳ دلار و پتروشیمی لردگان۲۸۰ دلار است.

نرخ فروش داخلی محصول اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه مرکز تعاونی روستایی و کشاورزی ایران برای سال ۱۴۰۲، بر اساس حداقل قیمت‌های پایه کود اوره در بورس‌کالا طی ۶ماه اول هر کیلوگرم ۶هزار و ۶۱۳ تومان و در ۶ماه دوم هر کیلوگرم ۸هزار و ۱۲۱تومان تعیین شده است.

فروش جهت مصارف غیر‌کشاورزی مانند سایر محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ متغیر بازار بین‌المللی از طریق بورس‌کالا انجام می‌شود.