وضعیت اینترنت در ایران
وضعیت اینترنت در ایران

وضعیت اینترنت در ایران با فیلترینگ گره خورده که کاملا سیاسی است. به همین دلیل باید منتظر بود که آیا پزشکیان به وعده رفع فیلترنیگ جامه عمل می پوشاند یا خیر.

به گزارش سرمایه فردا، ما ایرانی ها ظاهرا در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم اما در بسیاری زمینه ها قرن بیست و یکمی نیستیم. مثلا در اینترنتی جزو کشورهای رده آخر قرار داریم و دررقابت با چین برای فیلتر کردن شبکه های اجتماعی هستیم. نکته جالب توجه اینجاست که تلگرام را در ایران فیلتر کردیم اما از دستگیری بنیان گذار آن در فرانسه انتقاد می کنیم. این مساله نشان می دهد که فیلترینگ در ایران کاملا سیاسی است. به همین دلیل باید منتظر بود که آیا پزشکیان به وعده رفع فیلترنیگ جامه عمل می پوشاند یا خیر.
از نظر جسمی در این قرن پرتاب شده ایم ولی در واقع از نظر فکری و رشد فرهنگی و توسعه اقتصادی و اجتماعی متعلق به قرن بیست و یک نیستیم. اینترنت در ایران با فیلترینگ و سرعت بسیار پایین ما را به عقب بر می گرداند و زیست تکنولوژیک قرن بیستمی داریم.

اینترنت در ایران

در حوزه حمل و نقل هواپیما و قطار و وسایل نقلیه عقب ماندگی به حدی است که قرن نوزده را به ذهن متبادر می کند. در حالی که این روزها در دنیا هوش مصنوعی توسعه زیادی پیدا کرده است. حالا با این وضعیت اینترنت در ایران آیا می توان به نقش هوش مصنوعی در زندگی ایرانی ها فکر کرد؟
از نظر برق و گاز و امکانات روشنایی و انرژی با وضعیت فعلی قطع چند ساعته برق و اینترنت در ایران نباید انتظار داشت تحولات قرن بیست و یکم در زندگی ایرانی ها نمایان شود.
در حوزه سیاسی به دلیل فقدان احزاب و گروههای مستقل سیاسی و وجود سیستم اقتدار گرای همه فن حریف در اواخر قرن ۱۷ هستیم. این مساله با کندی اینترنت در ایران کاملا مرتبت است. آیا سیاستی که این روزها در جامعه حاکمفرما شده به دنبال توسعه سیاسی است؟ اگر دولت چهاردهم مسیر بهبود وضعیت اینترنت در ایران باشد به معنای حرکت در میری متفاوت از سیاست کره شمالی است.