در اقتصاد ایران چه کسانی سود می برند؟
در اقتصاد ایران چه کسانی سود می برند؟

در اقتصاد ایران عده از عدم شناخت و آگاهی مرد سود می برند. از طرف دیگر دولت نیز اقتصاد را مبتنی بر درآمدهایی کرده که فشر آن بر مردم است.

به گزارش سرمایه فردا، کشورهای پیشرفته با اقتصادهای آزاد، چطور شرایط شکل گیری تقاضای مؤثر را با دو شرط لازم و شرط کافی مدیریت می‌کنند. از طریق مالیات ستانی، مدیریت عرضه و تقاضا، پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی به مردم، اعطای وام و باز توزیع درآمد و ثروت اقتصاد ایران مدیریت می شود.
وام مسکن ۹۰۰ میلیونی در ایران، تنها کفاف خرید ۸ متر خانه را میدهد. و تازه برای دریافت همان وام هم، متقاضیان (تقاضا کنندگانی که یک طرف مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار هستند.) باید پیشتر توان خرید ۲۰۰ میلیون اوراق مربوطه به عنوان پیش شرط دریافت وام را داشته باشند. در ایران تمایل برای تقاضای مسکن که شرط لازم برای شکل گیری تقاضاست وجود دارد. اما چرا بازار مسکن، راکد است و دچار تورم کمر شکن شده؟
چون دولت (حاکمیت) هیچ اقدام ایجابی و کارآمدی برای برآورده کردن شرط کافی شکل گیری تقاضای مؤثر، یعنی تقویت توان و قدرت خرید مردم از طریق مقابله با بغرنجِ خانه های خالی که مالیات نمی‌دهند و فشار تورمی آنرا زوج های جوان و خانواده های متقاضی مسکن باید با سقوط توان خریدشان متحمل شوند، انجام نمی‌دهد. داستان بازار آزادی که در ایران وجود ندارد اینست.

نابسامانی در اقتصاد ایران

همانطور که سیاست و دولتی که روی آن نظارت رسانه های آزاد، جامعه مدنی، و حاکمیت قانون نباشد، به فساد می‌گراید، همانطور نیز بازاری که روی آن قواعد و مقررات مالیاتی، مدیریت عرضه و تقاضا و جابجایی درآمد رخ ندهد، به تورم پایدار و فزاینده، انحصار و رکود می انجامد. بستری میشود برای سوئ استفادهٔ سوداگران از جیب مردم، ثروت ها و کالاهای عمومی. این اتفاقا در چند سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده است.
بر اساس آمارهای رسمی در اقتصاد ایران، نهادها و شرکت های زیر نظر رهبری (کل حاکمیت و مافیاهای آن) حدود ۳۵۰ تریلیون تومان (۳۵۰ هزار میلیارد تومان) معافیت مالیاتی دارند. دولت نیز، ۴۸۰ تریلیون تومان (۴۸۰ هزار میلیارد تومان) از درآمدهای مالیاتی خود را نتوانسته که وصول کند.
حالا دلیل تورم، رکود و کسری بودجه را بهتر دریابید. در هیچ اقتصاد آزاد و لیبرالی، امکان این انحصار مالی و انباشت غیرمولد ثروت وجود ندارد. رفتار سوداگران به قیمت رکود تورمی در اقتصاد نحیف ایران، نابودی کسب و کارهای مستقل، و ویرانی قدرت خرید مردم و از بین بردن تقاضای مؤثراست. در حال گرفتن ماهی از آب گل آلود و سوی استفاده از عدم شناخت مردم در اقتصاد ایران به نفع عده ای شده است. در اقتصاد هرج و مرج گونه ایران، زیر لوای شعار اقتصاد آزاد، به تبلیغ آنارشیسم بازار بدون مقررات می‌پردازند، کیستند و چه نفعی در حفظ و تشدید نابسامانی وضعیت موجود دارند.