افزایش قیمت گوشت قرمز با تبعات اجتماعی و سیاسی
افزایش قیمت گوشت قرمز با تبعات اجتماعی و سیاسی

کیمیا نعمت اله: بسیاری از دهک های میانی جامعه که قبلا گوشت قرمز مصرف می کردند، به سمت خرید کالای جایگزین رفته اند. این مساله در بلندمدت تبعاتی برای سلامتی جامعه دارد، مگر اینکه تولید یا واردات گوشت قرمز افزایش یابد.

به گزارش سرمایه فردا، در سال ۱۴۰۳ قیمت گوشت قرمز باوجود وعده مسئولان همچنان افزایشی است. در روزهای اخیر گزارش شده که در برخی مناطق تهران قیمت گوشت قرمز تا یک میلیون تومان نیز به فروش رسیده است. در حال حاضر دولت وعده افزایش واردات گوشت قرمز را داده است. اما از آنجایی که در شش ماه سال گذشته نیز این وعده ها را تکرار کرده بود و قیمت پایین نیامد، به نظر می رسد خیلی کارآمد نباشد.
در شرایط کنونی یکی از راهکارهای کاهش قیمت گوشت افزایش واردات است. اما خبرهایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه دام زنده از ایران صادرات یا قاچاق می شود. اگر دولت جلوی این صادرات غیررسمی یا قاچاق را بگیرد به طور قطع میزان عرضه در بازار داخلی افزایش می یابد. یکی دیگر از راهکارهای حل مشکل واردات دام مولد است. هرچند اثر گذاری افزایش تولید از طریق دام مولد می تواند تا یک سال طول بکشد. اما در نهایت در تعدیل قیمت گوشت قرمز موثر خواهد بود.
گوشت مرغ به عنوان کالای جایگزین گوشت قرمز
در حال حاضر بسیاری از دهک های میانی جامعه که قبلا گوشت قرمز مصرف می کردند به سمت خرید گوشت مرغ رفته اند. این موضوع میزان تقاضا برای گوشت مرغ را افزایش داده است. به طور قطع اگر تولید گوشت مرغ نیز به تناسب تقاضا افزایش نیابد شاهد موج گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ خواهیم بود.
میزان تولید مرغ ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن است. در حال حاضر میزان تقاضای گوشت مرغ نیز ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن است. به همین دلیل مازاد تولیدی در کشور وجود ندارد. اگر تقاضای گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ بیاید به طور قطع شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ خواهیم بود. از طرف دیگر به فصل تابستان نزدیک می شویم که میزان وزن گیری مرغ ها کمتر از زمستان خواهد بود. به همین دلیل میزان تولید مرغ نیز کاهش می یابد. از این رو به نظر می رسد تنظیم بازار گوشت حداقل تا یک سال آینده برای دولت چالش برانگیز خواهد بود.

وضعیت تولید گوشت قرمز

تقریبا ماهانه بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تن گوشت قرمز در بازار عرضه می شود. با توجه به اینکه میزان تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته است روی میزان تولید آن اثر گذاشته است. در حال حاضر سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران نسبت به ۵ سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز به ۶ کیلو رسیده است. اما برخی داده ها این سرانه را بین ۱۰ تا ۱۱ درصد می دانند.

سرانه مصرف گوشت در دنیا

آمارهای موجود از کشورها نشان می دهد که هنگ کنگ با ۱۳۶ کیلوگرم بیشترین مصرف گوشت را دارد و بعد از ان به ترتیب آماریا با ۱۲۸ کیلوگرم، استرالیا با ۱۲۱ کیلو گرم، مغولستان با ۱۱۱ کیلو گرم، ارژانتین با با ۱۱۰ کیلوگرم، بیشترین مصرف سرانه‌ی سالانه‌ی انواع گوشت را به خود اختصاص داده‌اند. اما در انتهای این فهرست کشورهایی با کمترین سرانه مصرف شامل؛ هند با ۳ کیلوگرم، بندگلادش ۴ کیلوگرم، کنگو ۴٫۵، بروندی ۵ کیلوگرم و روآندا ۵٫۵ کیلوگرم قرار دارند.

ضرورت مصرف گوشت

هدایت حسینی عضو کمیته بهداشت و تغذیه فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره ضرورت مصرف اقلامی مانند گوشت، می‌گوید:« بدن انسان به دلیل نیاز به آمینو اسید‌های ضروری به گوشت نیاز دارد و این آمینو اسید‌ها در بسیاری از گیاهان و حبوبات یافت نمی شود.
همچنین وی اظهار کرد: در بحث مصرف انواع گوشت، گوشت ماهی به دلیل برخورداری از اسید‌های چرب ضروری و همچنین گوشت قرمز به دلیل برخورداری از آهن ضروری، نسبت به گوشت مرغ اهمیت بسیار بیشتری دارند.»
براساس این گزارش، در صورتی که مشکل عرضه گوشت در ایران تداوم یابد، بخشی از جامعه با مشکل سوءتغذیه مواجه می شوند. این مسئله تنها در صورتی حل می شود که میزان تولید گوشت در ایران افزایش یابد یا میزان واردات بیشتر از تقاضای موجود در بازار اتفاق بیفتد.