افزایش بدهی بیمه ما بیشتر از رشد دارایی آن رخ داد
افزایش بدهی بیمه ما بیشتر از رشد دارایی آن رخ داد

با توجه به اینکه میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد افزایش داشته و میزان بدهی شرکت نیز حدود ۶۳ درصد افزایش داشت. این آمار نشان می دهد افزایش بدهی بیمه ما بیشتر از رشد دارایی آن رخ داده است.

به گزارش سرمایه فردا، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بیمه ما با نماد ما برای سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند ۱۴۰۲ روز دوشنبه مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ با حضور بیش از ۸۵ درصدی  سهامداران برگزار شد ۳۰ تومان سود به ازاء هر سهم برای تقسیم نقدی به تصویب سهامداران حاضر در مجمع رسید.
طبق گزارش مجمع عمومی این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۵۴۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ساخته که نسبت به درآمد ۵۱۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ از این بخش رشدی ۳۰ درصدی داشته است. همچنین سود خالص شرکت به ۵۴۸ میلیارد تومان رسید که به نسبت سال ۱۴۰۱ که سود خالص ۴۱۲ میلیارد تومانی ثبت کرده رشدی ۳۳ درصدی داشته است. بر همین مبنا به ازای هر سهم ۷۲ تومان سود ساخته در حالی که سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ تومان سود ساخته بود.  همچنین میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد افزایش داشته و میزان بدهی شرکت نیز حدود ۶۳ درصد افزایش داشته است.

عملکرد بازار بیمه در سال ۱۴۰۲

بر اساس گزارش منتشر شده تحلیلی آمار اولیه عملکرد بازار بیمه در سال ۱۴۰۲ حق بیمه تولیدی حدود ۲۷۹ هزار میلیارد تومان و خسارت پرداختی معادل با ۱۶۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده است. مبالغ حق بیمه تولیدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ و خسارت پرداختی نسبت به سال قبل تر ۶۱٫۴ درصد رشد داشته است.
همچنین حق بیمه تولیدی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ در رشته های بیمه درمان ۳۰٫۲ درصد، مسئولیت ۴٫۸ درصد و حوادث راننده ۴٫۴ درصد  ثبت شده است. سهم از حق بیمه و رشد حق بیمه ما معادل ۷۷۷۴.۶ میلیارد تومان موجبات رشد ۵۹ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.
براساس عملکرد سال گذشته سهم بیمه درمان شرکت۱۳.۲ درصد، سهم  شخص ثالث ۲۸ درصد، سهم رشته مازاد زندگی ۱۴ درصد و سهم بدنه اتومبیل ۷٫۲ درصد است. در مجموع ۷۹,۶ از پرتفوی حق بیمه تولیدی بیمه ما در بازار را شامل می شوند. همچنین ۲۰٫۴ درصد مابقی حق بیمه به ۱۲ رشته دیگر اختصاص دارد.

افزایش سهم بیمه درمان

  سهم بیمه درمان با پیشی از سهم رشته شخص ثالث مازاد در بازار  افزایش داشته است. این موضوع بابت تمدید قراردادهای بزرگ درمان گروهی به ترتیب با بنیاد شهید در اردیبهشت و با آموزش و پرورش در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ است.
از این رو با توجه به انتشار آمار اولیه مربوط به عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲ شرکت بیمه ما ۲٫۸ درصد سهم از بازار صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است و بر اساس آمار عملکرد ماهانه منتشر شده توسط شرکتها در کدال پیش بینی می شود شرکت بیمه ما با حداقل یک پله صعود به جایگاه هفتم صنعت بیمه دست یابد.

اقدامات بیمه ما برای همراهی با تکنولوژی

در حال حاضر با توجه به ورود تکنولوژیهای جدید و ورود استارت آپ ها به بازار بیمه کشور و همچنین شکل گیری نیازهای جدید در بازار شیوه ارایه خدمات بیمه ای در حال تغییر از شیوه سنتی به شیوه الکترونیک و آنلاین است.

از این رو شرکت بیمه ما با درک این موضوع در برنامه استراتژیک خود توجه ویژه ای به تحول دیجیتال در توسعه کسب و کار داشته است. بیمه ما توانسته با طراحی و بکارگیری سیستمهای کامپیوتری به دستاوردهای مهمی دست یابد. به طوری که در زمینه ثبت آنلاین سفارش بیمه نامه و همچنین صدور الکترونیکی بیمه های زندگی و غیرزندگی رشد داشته است.

همچنین بیمه ما ثبت آنلاین خسارت های درمان از پلتفرم‌های طراحی شده بهره می برد. گسترش خدمات بیمه در سایر رشته های بیمه ای با بهره گیری از اپلیکیشن ها در زمینه بازدید و ارزیابی خسارت در حال انجام است، این موضوع نه تنها منجر به کاهش هزینه شرکت می شود به افزایش درآمد شرکت نیز کمک می کند.

ریسک‌های صنعت بیمه

چه عواملی ریسک‌های صنعت بیمه را افزایش می دهد
در مجمع عمومی به ریسک های که در بازار موثر هستند پرداخته شد. از جمله عواملی که روی سودسازی شرکتهای بیمه تاثیر گذاشته  افزایش نرخ تورم است. زیرا رشد ارزش ریالی اموال بیمه شده از جمله ساختمان تجهیزات و ماشین آلات، خودرو و … بالاست. از سوی دیگر درآمد شرکتهای بیمه بابت افزایش حق بیمه های دریافتی افزایش یافته و شرکت ها افزایش می‌یابد. گرچه این دو رویداد احتمالاً در کوتاه مدت یکدیگر را پوشش می دهند. ولی برای اینکه شرکتهای بیمه در بلند مدت دچار مشکلی نشوند باید تغییراتی در ساختار بیمه گران مانند افزایش سرمایه و افزایش میزان ذخایر صورت گیرد.

تبعات تورم مستمر در اقتصاد ایران

در واقع وجود تورم مستمر در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش سرمایه بیمه های زندگی گردیده و قدرت خرید را میدهد. به همین دلیل قراردادهای بلند مدت بیمه های زندگی را ناپایدار می‌کند. همچنین یک ریسک دیگر تشدید حملات سایبری است. دفع این موضوع نیازمند سرمایه گذاری های بیشتر شرکتهای بیمه برای ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.