اصلاح شاخص بورس چه زمانی تمام می شود؟
اصلاح شاخص بورس چه زمانی تمام می شود؟

بورس معاملات امروز خود را با افت شاخص‌ها به پایان رساند. اما اصلاح شاخص بورس پایان یافته و هر گونه افتی تنها به دلیل خروج نوسانگیرهاست.

به گزارش سرمایه فردا، بعد از اینکه بورس در دو هفته گذشته رشد کرد و بازدهی برخی نمادها به بالای ۲۰ درصد رسید اصلاح شاخص بورس آغاز شد. هرچند موقتی سهام دست به دست می شود، اما درباره اینکه چه نمادهایی بعد از ان رشد جهشی دارند باید ارزیابی بنیادی داشت.
این امر در شرایطی رخ داد که همچنان خوش‌بینی‌ها نسبت به محقق شدن وعده‌های وزیر اقتصاد، احتمال عقب‌نشینی دولت از نرخ‌گذاری دستوری، احتمال صعود سهام در روزهای آینده را نزد فعالان تالار شیشه‌ای افزایش داده است.
در حال حاضرنه تنها بورس تهران بلکه همه فعالان اقتصادی و بازارها انتظار اعلام سیاست‌های جدید اقتصادی را می‌کشند. همین موضوع را می‌توان از رفتار معامله‌گران بورسی نیز دریافت. به طوریکه نمادهای کوچک در روزهای گذشته در صدر تقاضای معامله گران بودند. اما اصلاح شاخص بورس کلید خورده است.
حال سوال این است که آیا ممکن است اصلاح شاخص بورس ادامه دار شود؟ فضا برای تداوم رشد سهام کوچک،مهیا است. معمولا رشد شاخص کل همراه با روند ملایم شاخص هموزن خواهد بود. پس از آن، نماگرهموزن است که از شاخص کل سبقت خواهد گرفت.
یعنی در کوتاه مدت، تقاضا برای کوچک‌ترهای بازار فراهم خواهد شد.اما در بلندمدت دوباره روند صعودی شاخص کل سبب رونق شاخص هموزن خواهد شد.

اصلاح شاخص بورس

شاخص کل بورس از اردیبهشت سال جاری و سقف تشکیل شده در آن مقطع وارد یک کانال نزولی شد. به طوری که آخرین بار در ۲۳مرداد این نماگر به کف کانال مذکور رسید. پس از آن که شاخص طی ۱۲روز رشد بیش از ۶درصدی را به ثبت رساند.اکنون به خط میانی کانال رسیده و واکنش منفی به آن نشان داده است. به نظر می‌رسد، بازار دو مسیر را می‌تواند طی کند.
همچنین روز جمعه، داده‌‌‌های مربوط به اشتغال در آمریکا برای ماه اوت و دو سخنرانی از مقامات فدرال رزرو باعث نوسانات قابل‌توجهی در بازار فارکس (بازار ارز) شد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا فدرال رزرو تصمیم به کاهش نرخ بهره به میزان ۲۵ یا ۵۰ نقطه پایه خواهد گرفت. در این شرایط به نظر می‌رسد که دلار همچنان در وضعیت ثبات باقی بماند.