استخدام در دولت منفعت عمومی یا شخصی
استخدام در دولت منفعت عمومی یا شخصی

به گزارش سرمایه فردا، هرچند پزشکیان استخدام‌های ۲۵ روز گذشته در دولت را لغو کرد. اما آیا مدیران دولتی با منفعت عمومی چنین اقدامی را انجام داده اند؟

۱_ از آنجا که امر چربش منفعت عمومی که آنرا مصالح ملی نیز میتوان دانست بر منافع شخصی افراد در عرصه دانش مدیریت عمومی دنیا آنقدر مهم دانسته شده که امروز حتی این تقدم را شرط ورود عادی به بخش دولتی مینامند متاسفانه امر در کشور حتی در سطوح مدیریتی نیز رعایت نمیگردد.

یعنی ما با این سبقه و شعائر ملی و آیینی متاسفانه باید در تاسف باشیم که نه در سطوح خرد بلکه در سطوح بالاترمدیریتی نیز منفعت طلبی پیشه کنیم.

نگاهی به عملکرد سال آخر دولت ها گواه این است که دولتهای مختلف از دوره دکتر احمدی نژاد و جناب روحانی گرفته که در واپسین ایام به قیمت خوشنام سازی خود بار مالی و تعهدی بر دولت بعدی حاکم ساخته اند( استخدام حداکثری سال آخر دولت دهم و نیز انبساط بودجه های این چنین در دولت دوازدهم ) تجاربی بود که امیدوار بودیم تکرار نگردد و خط مشی گذاران با ترجیح منفعت خویش باری عمومی بر دولت بعدی تحمیل نکنند.

و دولت را امری پیوسته و بر گرفته از سرزمین و ملت و حاکمیت در نظر گیرند نه انرا محدود و در روزهای مورد تصدی خود جستجو کنند . لذا افراد با این نگاه را باید یافت…
این امر فوق الذکر بر دولت مستقر فعلی و بعدی نیز مورد انتظار بوده ‌ و هست منتها متاسفانه امروز شاهدیم که اموری مانند عزل و نصب ها دقایق آخری نمونه در وزارت اقتصاد و سازمانهای تابع وزارت کار و رفاه و تامین اجتماعی، و تیز پرداخت هایی که سه سال محل مناقشه بوده ( تفاوت تطبیق و..مندرج در احکام که یکباره انجام میگردد) و نیز واردات خودرویی که همواره بر سر مکانیزم آن بحث است.

استخدام در دولت با چه اهدافی انجام می شود

در کنار یک سری استخدام همگی در شرایطی و به سرعتی انجام میشود که گویی منفعت عمومی کشور مد نظر قرار نگرفته است و در همچنان بر پاشنه سابق میگردد.

لذا درخواست پیگیری ولغو تمام انتصابات پس از بخشنامه جناب مخبر، درخواست حذف موارد دارای بار مالی جدید بر دولت آتی تا بررسی کارشناسی و نیز بررسی روند طبیعی یا غیر طبیعی بودن آنها را داریم‌ . از جناب مخبر نیز که مشی عادلانه در فضای انتخابات و نیز صراحت در بیان مسائل کشور قبل آن و اشرافی که بر بوروکراسی ملی یافته اند خواهشمند است با احصا این موارد و گزارش آن ها راهی برای تکرار نشدن تجارب تلخ در دول بعدی بگشاید‌‌.


۲_ جناب دکتر پزشکیان ، ما به وقت کم جنابعالی، دشواری کار در محیط سیاسی کشور و انتظار گروه های مختلف از دولت چهاردهم و کار بسیار سخت اجماع سازی و کسب حمایت ارکان مختلف در کنار تعهد به مردم وقوف داریم.. میدانیم که طبیعی است برای اطمینان بخشی و پرهیز عدم نارضایتی دیدارهایی با حامیان و بالاخص اعضای ستادی خویش و ..داشته باشید .

و با کلیت امر مشکلی نیست گو اینکه اگر مانند برخی عزیزان که سودای دیدن صاخب نامان ، نان و نام خویش میجستم باید بابت دعوت شخصی به چند مورد نشست سپاسگذار بودم ، منتها بر اساس همان قائده ارجحیت منافع عمومی ، لزوم احصا مسائل کشور و اولویت بندی آنها و چینش نخبگان صاحب نظر و اثر و تجربه جهت کابینه که انشاء الله باید با اشراف جنابعالی صورت پذیرد بر هر امری مقدم است.


لذا چه بهتر که دیدارهای با حامیان و کنشگران فعال ستادی و سایر دیدارهایی که بشکلی نشان دهنده ایفای نقش تشریفاتی ریاست جمهور است به نزدیکان واگذار شود. بلکه در شرایط بسیاردشوار چینش نخبگی بر اساس مسائل کشور تمرکز نهاده شود.


۳_ با توجه به اهمیت اقتصاد در دیدگاه رهبری و جنابعالی ، و اهمیت بسیار این عرصه بهتر است چه در عرصه سیاست خارجی و چه داخلی به این مقوله توجه شود و از قائم به فرد بودن این عرصه جلوگیری کرد و این امر ملازم و نه متعارض با دادن اختیار کافی به نخبگانی چون دکتر طیب نیا هست و اینجا باز منفعت ملی حکم میکند هم به تجارب تطبیق کشورها در طی مراحل توسعه هم به نظر قاطبه کارشناسان رجوع کرد که بحمدالله در این عرصه غنی هستید و تنها یک رجوع به سبقه علمی و اجرایی اقتصاددانان حامی جنابعالی در این انتخابات گواه آن است.

استفاده از نخبگان در دولت

( موارد متعدد بسیاردر این عرصه هست یک نمونه از موارد مغفول ما در یک دهه گذشته سالها در وزارت خارجه مهم بدون معاونت اقتصادی و یا معاونت با تخصص نامرتبط داشتن بوده ونمونه بعدی تعداد و کیفیت رایزن های اقتصادی ما در سایر کشورها که محدود و به نسبت کمتر از رقبای منطقه ای هستند.

لذا چینش این افراد نیز باید مد نظر وزیر محترم خارجه و جنابعالی قرار گیرد و مسلما خرج بودجه در این عرصه آورده ای بیش از هزینه دارد در مورد قضیای مهم مانند اف ای تی اف و نظرات مخالف و موافق و راهکارها تشکیل کمیته مخصوص ضروریست ) در مواردی وزارت کشوردر اقتصاد نقش مهمی دارد مثال وزیر کشور همکاری و شبکه سازی بین وزارت خانه های مرتبط را از دید اقتصادی دنبال نماید.

اداره وزارت خانه ها بشکل جزیره ای که هر یک دریافت بودجه خویش را مقدم داند باید با دیددیگر جیگزین گردد که تعارض بجود تیاید و یک روز وزیر علوم از تعداد فارغ التحصیلان شادی کند و همان روز وزیر کار از افزایش احتمالی بیکاری ناشی از پیامد همین گزارش بر سد کوبد( لزوم همپارچگی سیاستها)

استخدام در دولت مطابق قانون و استراتژی توسعه


۴_ امیدوارم امر مغفول و یا فرمالسیم زده استراتژی توسعه صنعتی کشور را به جد دنبال نمایید. در اهمیت این قضیه همین بس که تمام کشورهای شمال آنرا بشکل پیدا در دوره حرکت سمت توسعه و یا بشکل پیدا و پنهان امروز دنبال میکنند لذا خواهشمندم یک اقناعی به وجود بیاورید هم سه قوا و هم جناح های مختلف از قال و قیل فاصله و بر این محور متمرکز شوند.

( البته انتظار اصلاحاتی در برنامه هفتم و نیز تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی منطبق با بستر بومی و آمایش سرزمینی ضروریست) خواهشمندم سیاست های پولی و مالی و حمایت تولیدی و صادرات و واردات ذیل سیاست صنعتی و استراتژی توسعه کشور تعریف گردند اگر یک استراتژی محبوبیت امروز را نداشت با اقناع مردمی و طرفیت نخبگان حامی و کمک رسانه آن را جا بیاندازید.


۵_ دکتر گرانقدر شروع تجربه انتخاب اعضای اصلی دولت با کار تیمی و شوراهای تخصصی را علارغم آسیب ها و بخاطر نفس کار، غیر شخصی سازی حکمرانی ارج مینهیم ، نکات منفی آنرا بیشتر بخاطر مسبوق به سابقه نبودن و وقت کم و نبود فضای فرهنگی گفتمان میدانیم اما واقعا این امر بر ما مبرهن است.

که این پدبده در بستر ایران از سهم طلبی، گروه گرایی ، فشارجانبی ذی نفعان و غلبه منافع شخصی و گروهی و نیز فرمالیته گرایی در امان نبوده وهمان قدر که تعداد قابل توجهی از مدیران و کارشناسان و اصاحب عمل و تجربه در لیست ها هستند تعداد بسباری دیگر یا محروم شده اند یا در این فرآیند آرام آرام کنار رفته اند.

ما به تصمیم جنابعالی احترام گذاشته منتها برای اینده کشور یک امایش منابع انسانی صاحب نظر و تجربه کشور ضروریست که جانشینی و جایگزینی و انتصاب ها را بسیار راحت تر خواهد نمود.

و البته خوشحالم بابت تعداد محدودی از اساتید و نخبگان حوزه مدیریت عمومی ، اقتصاد، جامعه شناسی و علوم سیاسی و حقدق و… با اینکه در لیست نیستند اما از دولت جنابعالی حمایت و امید به بهبود وضعیت اداره کشور دارند که این افراد با دیدمنفعت عمومی را که صدایشان بلند نیست را دریابید.


هرچند پزشکیان استخدام‌های ۲۵ روز گذشته در دولت را لغو کرد. اما آیا مدیران دولتی با منفعت عمومی چنین اقدامی را انجام داده اند؟