ارز اربعین از کجا بگیریم ؟
ارز اربعین از کجا بگیریم ؟

به گزارش سرمایه فردا، ارز اربعین را بانک پارسیان، ملی ایران، سپه، ملت، تجارت، پست بانک و صادرات ایران پس از دریافت کد سماح بگیرید.

به گزارش سرمایه فردا، ارز اربعین امسال بدون کد سماح می‌دهند. زائران سال گذشته برای دریافت دینار باید کد سماح ارائه می کردند. اما سامانه دیر باز شد. از این رو برخی نتوانستند ارز اربعین بگیرند. اما امسال بانک مرکزی ارز مسافرتی را زودتر یعنی از ۷ مرداد ارائه می‌دهد.

ارز اربعین تا چه زمانی می‌دهند

قرار شده امسال به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار عراق داده می شود. قیمت دینار بر مبنای ای‌تی‌اس تعیین می‌شود. با توجه به اینکه سال گذشته ارز مسافرتی نزدیک اربعین ارایه شد. امسال زودتر داده می‌شود. به طوری که زائران می‌توانند از تاریخ ۷ مرداد ۱۴۰۳ تا پایان ۳ شهریور ۱۴۰۳ از ۷ بانک منتخب ارز مسافرتی دریافت کنند.

در حال حاضر ارز اربعین را بانک پارسیان، ملی ایران، سپه، ملت، تجارت، پست بانک و صادرات ایران می‌دهند.
با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و ثبات نسبی نرخ دینار در سامانه سنا، اختلاف نرخ دینار در بازار  آزاد و سامانه سنا روند نزولی به خود گرفته است. قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به هم هستند.

ارز مسافرتی برای زائران

هرسال برخی زائران زودتر عازم پیاده‌روی اربعین می‌شوند. به این دلیل امسال زمان عرضه ارز مسافرتی کمی زودتر اعلام شده‌است. به همین دلیل افرادی که با ماشین شخصی قصد سفر به مرزهای ایران با عراق را دارند می‌توانند زودتر ارز خود را دریافت کنند. البته از شش مرداد ۱۴۰۳ بلیت اتوبوس برای حرکت به مرزهای ایران و عراق فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از زوار اربعین در نجف و کربلا همراه موکب هستند. به همین دلیل به ارز مسافرتی چندانی نیاز ندارند. به همین دلیل می‌توانند ارزی را که از سیستم بانکی کشور دریافت کرده‌اند. درصورتی‌که به دینار نیاز نداشتند بعد از بازگشت می‌توانند ارز باقی‌مانده را به همان نرخ خرید به یکی از ۷ بانکی مراجعه تحویل ارز مسافرتی برگردانند.

براساس اعلام بانک مرکزی امسال زوار ۵ سال به بالا تا سقف ۲۰۰ هزار دینار به قیمت ارز مرکز مبادله دریافت کنند.
با توجه به اینکه اربعین در تابستان است. به همین دلیل پیاده‌روی در هوای گرم مرز عراق برای زائران بسیار سخت تر است. از این رو پیش‌بینی می‌شود که زائران بیشتر از طریق اتوبوس یا ماشین شخصی سفر کنند. بنابراین تعداد زوار با سن پایین احتمالا بیشتر خواهد شد.

سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون نفر از ایران در پیاده رو اربعین شرکت کردند. همچنین تعدادی از زائران افغانستانی و پاکستانی از خاک ایران وارد عراق شدند.

در حال حاضر وضعیت سیاسی و امنیتی عراق بهتر از سالهای گذشته است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که تعداد زوار اربعین افزایش یابد.