چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟
چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین دلیل به نسبت رشد تورم شرکت‌های بورسی باید افزایش سرمایه بدهند.

به گزارش سرمایه فردا، تثبیت قیمت دلار و با نگاه تک نرخی باعث می‌شود که تکلیف شرکت‌ها برای افزایش سرمایه نیز مشخص شود. چراکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورس به نسبت تورم و ارزش واقعی دلار دارایی آنها قیمت‌گذاری نشده است. بنابراین در حال حاضر معاملات بورس نمادهای بورسی بر مبنای ارزش واقعی سهام نیست.

در این مسیر رشد دلار نیمایی کمک می کند تا شرکت‌های بیشتری در مسیر افزایش سرمایه گام بردارند. این روزها وارد کانال ۴۸ هزارتومان شده‌است و به‌نظر می‌رسد که تمایلات سیاستگذار در مقطع کنونی، افزایش مستمر ولی آرام این نرخ به سمت سطوح بالاتر است. برخی از صنایع بورسی تحت‌تاثیر قیمت دلار نیمایی قرار دارند و محصولات خود را در زمان فروش در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت این دلار معامله می‌کنند. بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تاثیر عملیاتی در شرایط سودآوری و ارزش واقعی سهام این شرکت‌ها ندارد. تنها به‌صورت روانی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما تغییر نرخ دلار نیمایی ضمن اثرگذاری بر درآمد شرکت‌های صادراتی بر برنامه شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی سرعت می‌بخشد.

ارزش واقعی سهام تحت تاثیر نوسانات دلار

البته گفتنی است با توجه به اتفاقاتی که در لبنان رخ داده احتمالا تنش در خاورمیانه دوباره بالا می‌رود که در نتیجه آن افزایش قیمت دلار در بازار جدی است. یکی از اتفاقاتی که با تغییر نرخ ارز در بورس موثر است ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و ارزش واقعی سهام بورسی  بوده که با رشد دلار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. برای نمونه به تازگی بانک صادرات ایران مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به میزان ۴۰۰ درصد را در دستور کار قرار داده است.

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار درباره اهمیت افزایش سرمایه گفت: هرچند افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی اثر مستقیمی بر افزایش دارایی شرکتها ندارد و بیشتر بر روی کاغذ انجام می‌شود. با این حال معاملات سهامداران واقعیت میشود. چراکه بسیاری از شرکت‌ها چند سالی است که افزایش سرمایه نداده اند. در شرایطی که تورم در کشور سالانه حدود ۴۰ درصد بوده‌است.

او افزود: در مقطع کنونی معاملات بورس به قیمت دلار گره خورده است. بسیاری از شرکتهای بورسی که درآمد ارزی دارند منتظر افزایش و تثبیت قیمت دلار هستند. تنها با اصلاح قیمت‌هاست که معاملات بازار سهام منطقی می‌شود. به همین دلیل قیمت ارز باید به سمت واقعی شدن پیش برود.

نقش ارز نیمایی در ارزش واقعی سهام

ارز نیمایی در حال حرکت از کانال ۴۰ هزار تومان به سمت ۵۰ هزار تومان است اما تا زمانی‌که دلار نیمایی تغییر قابل‌توجهی نداشته‌باشد، نمی‌توان از بازار انتظار شگفت‌انگیزی داشت. زیرا شرکت‌های بزرگ بازار، تحت‌تاثیر دلار نیمایی هستند که ارزی کنترل‌شده و در اختیار دولت است. معمولا قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست. زیرا تحت‌نظارت کامل دولت است. در صورتی‌که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.

در همین‌حال یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه، وضعیت درآمدی شرکت‌های بزرگ بورسی است که درآمد آنها وابسته به نرخ دلار نیمایی است. در نتیجه قیمت دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آنها خواهد داشت و این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی بر ارزش واقعی سهام این نمادها و سودآوری آنها داشته‌باشد. قیمت دلار به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. نخست به‌صورت بلندمدت است که تقریبا می‌تواند چشم‌انداز رشد بعدی را برای بورس تحت تاثیر افزایش سرمایه شرکت ها با نرخ جدید مشخص کند.

ارزش واقعی سهام با افزایش سرمایه به روز می‌شود

بازار سرمایه اتفاقات پیش‌روی خود را می‌تواند پیش‌خور کند و به‌نوعی سودآوری آن در گزارش‌ها مشخص می‌شود. دومین تاثیر نیز کوتاه‌مدت و شاید روزانه است که ناشی از یک تاثیر روانی است. قیمت دلار با هر نوسان خود جوی از ترس یا امیدواری در دل سهامداران ایجاد می‌کند و این ترس یا امیدواری اگر با درصد بیشتری اتفاق بیفتد، رفتارهای هیجانی نیز در بازار بیشتر می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت دلار نیمایی یک ملاک و معیار برای ارزش واقعی سهام  به‌حساب می‌آید و باید تغییرات آن رصد شود.

رضا روحی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سال‌های اخیر ارزش واقعی سهام به نسبت تورم در کشور رشد نکرده است. یکی از مهمترین عواملی که منجر شده فاصله بین ارزش سهام و تورم بیشتر شود عدم اجرای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است. هرچند برخی معتقدند که ارزش واقعی سهام نمی‌تواند متاثر از تغییر اسمی دارایی‌ها شود.

او تاکید کرد: در شرایط کنونی معاملات برخی شرکت‌های بزرگ خودرویی کاملا به مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها گره خورده است. چراکه این شرکت‌ها زیان ده هستند. از طرف دیگر زودتر از زمان مجاز که قانون پیش‌بینی کرده نمی‌توانند افزایش سرمایه بدهند.

تاثیر تغییرات سیاسی بر رشد شاخص بورس

 با توجه به ایجاد امیدواری نسبت به رشد شاخص بورس و تغییرات سیاسی و اقتصادی پیش‌رو، احتمال دارد که بخشی از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و خرید سهام روی بیاورند. هرچند هنوز اقدامات عملی قابل‌توجهی صورت نگرفته است. انتظارات مثبت موجود می‌تواند به تقویت شاخص بورس و بهبود وضعیت نمادها منجر شود.

ضمنا علاقه مردم به حفظ ارزش پول، تقاضا برای طلا و سهام افزایش خواهد یافت که می‌تواند قیمت‌ها در این بازارها را بالا ببرد. اما باید شفافیت شرکت‌ها نسبت به ارزش دارایی آن‌ها بالا برود که مقدمه آن افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اندوخته است. هرچند این افزایش سرمایه با پشتوانه تجدید ارزیابی کاغذیی است. اما به طور قطع تکلیف سهامداران با ارزش واقعی شرکت را نشان می دهد. شرکت مخابرات نیز از جمله شرکت‌هایی است که سالها افزایش سرمایه نداشته به همین دلیل معاملات بورسی آن بر مبنای ارزش واقعی سهام آن انجام نمی‌شود.