ارزش واقعی دلار چند است؟
ارزش واقعی دلار چند است؟

ارزش واقعی دلار از ماهها پیش توسط تحلیلگران اقتصادی مورد بحث و بررسی بود. بسیاری از فعالان اقتصادی ارزش آن را حدود ۶۵ هزار تومان برآورد می کردند. اما شرایط تغییر کرده‌است.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اینکه داده های اقتصادی در امریکا و چین نشان از شروع یک دوره رکود دارد. بازارهای مالی در جهان از دوشنبه در مسیر ریزش و یا اصلاح قرار گرفتند. این مسأله روی ارزش واقعی دلار در ایران نیز تاثیر می‌گذارد. چراکه با رکود اقتصادی و تورم بار دیگر سیگنال‌های تورمی صادر می‌شود.
بازارهای مالی از روز سه شنبه تا حدودی اصلاح کردند. به همین دلیل ترس و نگرانی هنوز سایه خود را از بازارهای مالی برنداشته و و سهامداران منتظر ریزش بیشتر بازارهای مالی هستند.
در این بین طلا هم فدای این ریزش شد. چرا که با ریزش بازارها مردم می‌بایست هزینه قرض یا بهره‌گیری از اهرمی که با آن سهم خریده بودند را می پرداختند. در این بین دو راهکار وجود داشت یا ورود پول جدید یا فروش دارایی‌های مثل طلا که بیشتر مردم راه دوم را انتخاب کردند و این مهمترین عامل ریزش طلا شد.

حالا با افزایش سایه زد و خورد بین ایران و اسراییل احتمال آنکه طلا مسیر صعود بگیرد بیشتر است. اما نفت بخاطر کاهش تقاضا و ترس از رکود احتمال اینکه درجا بزند و حتی مسیر کاهشی را تجربه کند بیشتر است. ازاین رو ارزش واقعی دلار نیز احتمالا کاهش می‌یابد.
باید منتظر باشیم در زورهای آینده و ببینم چه سرنوشت کوتاه مدتی در انتظار بازارهای مالی است.

تحلیل ارزش واقعی دلار

در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۶۱۲۰۰ تومان است.
این روزها نرخ دلار مجددا دچار تلاطم شده و حتی تا ۶۲۰۰۰ تومان نیز افزایش یافته است اما احتمالا این پرسش برای همه عزیزان مطرح است که در شرایط کنونی خرید فروش طلا و ارز کار درستی هست یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا نرخ واقعی دلار را طبق فرمول بررسی کنیم. مطابق فرمول محاسبه نرخ واقعی ارز، نرخ واقعی دلار امروز ۶۱۴۰۰ تومان می باشد. مشخص است که این نرخ با نرخ بازار آزاد مطابقت خوبی دارد. لذا برای خرید یا فروش طلا و ارز در این مقطع جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. اما نکته ای که حقیقتا باید به آن توجه کنید خرید ارز و طلا در شرایط سیاسی ملتهب است. همانطور که هنگام عملیات انتقامی ایران در فروردین ماه هشدار دادیم.(به نکات پست ریپلای شده توجه کنید)
وقتی جامعه دچار چنین چالش هایی می‌شود شاهد قیمت گذاری هیجانی در بازار خواهیم بود. در صورت انجام خرید در این قیمت‌ها ضرر و زیان زیادی به افراد نا آگاه و هیجان زده وارد می‌شود. اما می‌توانید با دانستن نرخ واقعی دلار از افتادن در این دام اجتناب کنید. بنابراین یادآوری میکنیم خرید دلار و طلا در هر نرخی بالاتر از ۶۲۰۰۰ تومان برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به هیچ عنوان منطقی نبوده و بعد از فروکش کردن التهابات، نرخ دلار به کمتر یا مساوی این نرخ بازخواهد گشت.