اخلاق حرفه ای چیست؟
اخلاق حرفه ای چیست؟

اخلاق حرفه ای از رفتارها، حالات فردی، باورها، ارزشها و کنشهای اجتماعی که بصورت محسوس در یک کسب و کار قابل درک است.

به گزارش سرمایه فردا، وحید ترابی: اخلاق معادل واژه‌ Moral ،در لغت به معنی خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار رفته است که گاهی آن را وصف‌ حالت یا رفتار می‌دانیم. در این مفهوم به حالت درونی و ملکه نفسانی اطلاق می‌شود و گاهی نیز منظور ما از آن دانش‌ نظام‌مند Ethics است. در این کاربرد، اخلاق حرفه ای علمی است که از خوب و بد بحث می‌کند.
اخلاق حرفه ای بر دو واژه «رفتار» و «خصلتهای باطنی» قرار می‌گیرد و در چند معنا قابل بیان است. مجموعه‌ای از رفتارها، حالات فردی، باورها، ارزشها و کنشهای اجتماعی که بصورت محسوس قابل درک می‌باشد و می‌توان آن را در چند سطر توصیف کرد.
۱- غرایض و صفات باطنی که در انسان وجود دارد.
۲- اعمال و رفتاری که از این خصلتهای باطنی ناشی می‌گردد.
۳- به تعبیر دیگر اخلاق به رفتار پسندیده و یا حالت نفسانی خوب مبتنی بر ارزش اطلاق می‌شود.

بنابراین اخلاق مجموعه ایی از هنجارها و ارزش های رفتاری یا منشی از بایدها و نباید ها، خوب ها و بدها، درست و نادرست ها می باشد که آدمی باید با اختیار و اراده در خود ایجاد کند و با وظایفی که به نقش آفرینی او مربوط می شود با تلاش و کوشش به سمت هدفی درست حرکت نماید.اخلاقیات به‌عنوان سیستمی از ارزش‌ها و باید و نبایدها تعریف می‌شود که براساس آن نیک ‌و بدهای سازمان مشخص‌ می‌گردند و عمل بد از خوب متمایز می‌شود.

تعریف کاربردی اخلاق حرفه ای

اخلاق، به طور ساده و خلاصه، شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می کنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشه یک راهکار درست وجود دارد. برخی دیگر درباره اخلاق حرفه ای معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است درنهایت به عهده خود فرد است.