آخرین اخبار

اختلاف قیمت خودرو تا بازار آزاد

به گزارش سرمایه فردا، اختلاف قیمت خودرو در طرح فروش اخیر ایران خودرو با بازار آزاد بسیار متفاوت است. هرچند به ۹۸ درصد از ثبت نام کنندگان عادی که نسبت به دپوی ۲۳۰ میلیونی در بانک های منتخب اقدام کرده بودند ، خودرویی اختصاص پیدا نکرد.
اسامی منتخب افراد عادی شرکت‌کننده در لاتاری ایران‌خودرو اعلام شده و از ۱۱۵هزار خودرویی که ایران‌خودرو در طرح فروش خود عرضه کرد ۳۰ درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافت.
افراد عادی که در این طرح شرکت کردند یک میلیون و ۶۶۲ هزار نفر بودند حال آنکه از این تعداد تنها ۳۵ هزار نفر در لاتاری ایران خودرو برنده شدند.
ایران خودرو در این طرح فروش تمامی محصولات ۶ ماه آینده خود را با دو روش فروش عادی و پیش فروش عرضه کرد. بنابراین ۹۸ درصد متقاضیانی که موفق به دریافت خودرو نشدند به ناچار باید محصول مورد نظر خود را از بازار خریداری کنند. چرا که تا پایان سال شرکت مذکور طرح دیگری برای فروش نخواهد داشت.
بدین ترتیب متقاضیانی که در لاتاری اخیر برنده نشدند  به ناچار باید با هزینه سنگینی به سراغ دلالان و فروشندگان بازار بروند تا خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.
اگر ثبت نام کننده ای ، متقاضی ۲۰۷ TU3  بوده که در کارخانه قیمتی معادل ۴۵۸ میلیون تومان دارد. حالا باید این خودرو را با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان از بازار خریداری کند.
اختلاف قیمت خودرو تارا دستی که ایران خودرو در طرح اخیر خود ۵۹۰ میلیون تومان عرضه کرده با بازار آزاد ۲۵۰ تومان است. حال آنکه متقاضیان، این خودرو را باید با قیمت ۷۴۰ میلیون تومان از بازار خریداری کنند.

اختلاف قیمت خودرو به نفع دلالان

همچنین اختلاف قیمت خودرو تارا اتوماتیک نیز در کارخانه ۶۹۰ میلیون تومان قیمت خورده و با بازار آزاد ۲۴۰ تومان است. حال آنکه متقاضیانی که دست خالی از لاتاری اخیر برگشتند باید این خودرو را از بازار با قیمت ۹۳۰ میلیون تومان خریداری کنند.
وضعیت بازار حکایت از این دارد که اختلاف قیمت خودرو سورن پلاس XU7P نیز در کارخانه قیمتی معادل ۴۷۰ میلیون تومان دارد حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. حال آنکه هم اکنون در بازار با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
بدین ترتیب ثبت نام کنندگان در طرح فروش ایران خودرو که  متقاضی راناپلاس بودند، به جای ۴۶۲میلیون تومان باید ۶۰۰ تومان برای خرید این خودرو هزینه کنند.
بانی سرخوردگی ۹۸ درصد از متقاضیان عادی که برنده لاتاری ایران خودرو نشدند ، خطای سیاستگذار در تصممیمات خودرویی از جمله اصرار بر قیمت گذاری دستوری خودرو است.
لاتاری اخیر این پیام را به متقاضیان خودرو داد که قیمت گذاری دستوری تنها برای عده قلیلی سودآور است و ۹۸ درصد دیگر باید خودرو را از مسیر فرعی که واسطه گران و دلالان ، خط و خطوط آن را مشخص کردند ، تامین کنند.

modir

Recent Posts

ساماندهی وانت‌بارها در تهران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از شناسایی ۱۱۴ محور نیازمند ساماندهی در…

5 ساعت ago

مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز در تهران

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، یگان حفاظت شهرداری تهران…

5 ساعت ago

رونمایی از تجهیزات خدمات شهری تهران

در مراسمی با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری، از ۳۶۰ دستگاه ماشین‌آلات…

6 ساعت ago

توسعه تجهیزات خدمات شهری کلید خورد

شهردار تهران از ورود ۳۵ دستگاه خودروی دوکابین آتش‌نشانی تا پایان سال خبر داد و…

6 ساعت ago

آرایش در محیط کار؛ از زیبایی تا سرمایه‌گذاری روانی

برای بسیاری از زنان شاغل، آرایش نه‌تنها جلوه‌ای از زیبایی بلکه بخشی از هویت حرفه‌ای،…

8 ساعت ago

گواهینامه موتورسیکلت زنان به کجا رسید

با تصویب طرح کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت به ۱۶ سال، نوجوانان ایرانی حالا می‌توانند…

8 ساعت ago