دستاورد اجرای برنامه هفتم چه خواهد بود؟
دستاورد اجرای برنامه هفتم چه خواهد بود؟

اجرای برنامه هفتم برای دولت چهاردهم به طور قطع یک الزام است. با اجرای این برنامه، ماموریت اشتغالزایی، حمایت از صنعت گردشگری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال خواهد شد.

به گزارش سرمایه، حمید رضا حاجی اشرفی: شهریور ماه ۱۴۰۳ در حالی شروع شده که دو اتفاق مهم همزمان در ایران رخ داده است؛ ابلاغ برنامه پنج ساله هفتم توسعه با تاخیر دو ساله و دیگری شروع بکار دولت چهاردهم است. از آنجاییکه دولت چهاردهم ماموریتش را اجرای برنامه هفتم هدفگذاری و نام کابینه اش را [ وفاق ملی ] اعلام نمود. لذا از رییس دولت انتظار است برای موفقیت در اجرای برنامه هفتم ،رویکردی را انتخاب کند که در آن جلب همکاری گسترده بخش های خصوصی و تعاونی در مسیر تغییر بنیادین ریل اقتصاد کشور فراهم شده باشد.
برای اینکه از شعار نویسی و توصیه نویسی رایج خطاب به رییس دولت و وزرای کابینه اجتناب گردد و دلسوزی تحصیلکردگان ، فرهیختگان ، خردمندان آینده نگر در نشان دادن روشهای مطلوب اجرای برنامه هفتم اثر گذار باشد، لزوم توجه تصمیم سازان و تصمیم گیران به نظرات ابرازی کارشناسی بیش از پیش احساس میشود .برای سرعت گیری روند اجرا و بهره وری در برنامه هفتم ،بهره برداری از تجارب دولت های پیشین و سایر کشورهایی که موانع پیش روی توسعه را با نظریه پردازی ها و برنامه ریزی ها و اجرا اصولی برنامه ها در هم شکستند می باید استفاده شود.

هدفگذاری اشتغالزایی در اجرای برنامه هفتم

هدفگذاری اشتغالزایی در برنامه هفتم همچون برنامه ششم تاسیس و حمایت از بنگاههای SMEs مد نظر قرار گرفته است. این رویکرد با توجه به شرایط کنونی محیط کسب و کار منطقی بنظر میرسد .برای سوگیری سرمایه گذاری ها و جلب نظر کارآفرینان به سمت مشارکت های مردمی در حین اجرای برنامه هفتم فقط نوشتن و ابلاغ برنامه چاره ساز نیست . برنامه ریزی وقتی موفق می گردد که دارای جذابیت و تاب آوری کارآفرینان جوان در مشارکت در محیط کسب و کار و رونق اقتصادی از جمله تمهیدات اتخاذی وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی و تعاون و خصوصا وزارت کشور مورد نیاز است تا بطور متوازن و همزمان در مسیر گسترش واحدهای SMEs ، الزامات مد نظر طرح آمایش سرزمین نیز رعایت گردد.

بدون وجود هماهنگی بین وزارتخانه های متولی تعمیم برنامه های کسب و کار و بدون دعوت از اتاق های بازرگانی و اتحادیه ها و انجمن های صنفی و تخصصی جهت بهره برداری از تجارب آنها ،امکان جلب همکاری کارآفرینان جوان وجود ندارد . در برنامه هفتم کلی گویی شده ، انگار پزشکی که نسخه ای برای بیمار پیچیده اما به نحوه تامین پول خرید داروها و انتخاب داروخانه نزدیک که داروها را داشته باشد را مسکوت باقی گذارده . ضمنا به بیمار هیچ توصیه مراقبتی برای ممانعت از بازگشت بیماری پس از درمان ننموده باشد.

بارها و بارها ، نگارنده و سایر هموطنان فعال در عرصه مطالعات ریسک کارآفرینی و مطالعه گر بازار خطاب به تصمیم سازان و تصمیم گیران کلان کشور پیشنهاد داده ایم برای اصلاحات و تغییر ریل مسیر ریل کسب و کار کشور ، مجوز تاسیس شرکت های جدید مشاور از نوع شتابدهنده ها و استارتاپ ها برای مهندسی طرحریزی سیستم و مدیریت راه اندازی بنگاههای جدید را به جوانان تحصیل کرده بدهید .منظور اینست ، مثلا اگر قرار است سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد ، ابتدا لازمست یک گروه مشاور متشکل از کارکنان با تجربه وزارتخانه گردشگری و میراث فرهنگی در کنار نمایندگان صنوفی که در بخش گردشگری کار می‌کنند.

باشگاه استارتاپ در پایتخت راه اندازی شود

بانضمام اساتید دانشگاه و جوانانی که در این حوزه فارغ التحصیل شده اند یک باشگاه استارتاپ در پایتخت راه اندازی شود تا بعنوان برنامه ریز هدایتگر بخش گردشگری و صنایع دستی ، فرصت های توسعه این صنعت را فراهم کنند و موانع گلوگاهی را برطرف نمایند . به برکت وجود اینترنت و پلتفرمهای ارتباطی ، به تک تک موسسات گردشگری در سطح کشور مشاوره و خدمات پشتیبان ارائه دهند.
این نوع باشگاهها می باید حد واسط مسئولین ارشد کشور ، استانها و شهرستانها با کارفرمایان بنگاههای فعال در صنعت گردشگری نقش رابط در فعالیت استارتاپی داشته باشند . این استارتاپ ها به بخش گردشگری در حوزه مدیریت ریسک و بازاریابی کمک میکنند و در بخش آموزش روح افزایی – فکر افزایی – نرم افزاری – سخت افزاری حامی و پشتیبان هستند .

این مدل استارتاپی توسعه شغلی و اقتصادی را میتوان در همه رشته های شغلی پیاده سازی کرد . کارآفرینان جوان اگر اطمینان داشته باشند که ورود آنها به مشاغل SMEs بخش های خصوصی و تعاونی از یک برنامه پشتیبان که مانع [ خانه خراب شدن و فرصت از دست رفته ناشی از اتلاف عمر کارآفرینان وجود دارد ] و درآمد ماهانه آنها پایدار و از خدمات بیمه بازنشستگی و درمان و غیره برخوردارند ، قطعا برای پیاده سازی و موفقیت برنامه های کلان و توسعه فضای کسب و کار طرحریزی شده در برنامه هفتم مشارکت خواهند کرد ،وگرنه هرگز پا پیش نمی گذارند.