اثر تغییر اقلیم در اقتصاد
اثر تغییر اقلیم در اقتصاد

اثر تغییر اقلیم در اقتصاد به دلیل کمبود آب و برق است. این مسأله باعث عدم‌النفع ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران شده است.

به گزارش سرمایه فردا، جواد حیدریان، در گفت‌وگو و مشورت با محمد بهرامی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس و اردشیر گراوند، جامعه‌شناس و پژوهشگر توسعه، موضوع اثر گرما بر اقتصاد ایران را بررسی کرده است.
چکیده مقاله:

در طول چهار دهه اخیر به خاطر تحریم و فقدان برنامه‌ریزی پایدار در توسعه، زیرساخت‌های کشور فرسوده شده و با افزایش فشار تغییر اقلیم از جمله افزایش دما و تنش‌های بارشی، زیرساخت‌های کشور به‌شدت آسیب‌پذیر خواهند شد.

مطالعات جهانی نشان می‌دهد، اگر زیرساخت‌ها نوسازی و بهسازی نشود و سازگار با روندهای دمایی و تنش‌های آب‌و‌هوایی و اقلیمی نباشد، هزینه‌های بی‌شماری بر اقتصاد کشورها تحمیل می‌شود.

ایران اگرچه کشوری با ظرفیت فوق‌العاده انرژی و دارای منابع نفت و گاز بالایی در رده‌بندی کشورهای صاحت منابع است، اما هر بار به هر دلیلی در تامین انرژی دچار چالش می‌شود.

ایران به دلیل کاهش منابع آب و اثر شدید تغییر اقلیم طی دهه‌های آینده با بحران آب پشت سدها برای تامین و تولید انرژی مواجه می‌شود.

نظام‌های حکمرانی اگر بخواهند جامعه‌ای سالم داشته باشند و توسعه انسانی رخ دهد تا پیشرفت کشور حاصل شود، باید به بهبود زیرساخت‌ها  بپردازند.

اثر تغییر اقلیم بر نوسانات برق

اکنون که ما دچار نوسانات برق هستیم، باید نگاهی به روند پیشرفت کشورهای منطقه بیندازیم. ترکیه دارد به عراق برق می‌دهد در حالی که هیچ یک از منابع تولید انرژی که ما در اختیار داریم را ندارد.

کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای مقابله با چالش گرما برنامه دارند و دست به سرمایه‌گذاری کلان زده‌اند، اگرچه همه منطقه از یک بحران مشترک رنج می‌برد.

مادامی که عدالت منطقه‌ای محقق نشود، عدالت قشری محقق نخواهد شد. اگر این روند در ایران ادامه پیدا کند، بی‌تردید تنش به مناطق پرتراکم کشیده می‌شود و مردمی که نیازهای آنها از سوی نهادهای متولی و مجری تامین نشود، ساکت نمی‌مانند.

مردم می‌پرسند، چرا باید برق وگاز و آب در فصولی که ضروری است قطع شود؟ مدیران کشور با این منابع چه می‌کنند؟ چگونه کشور را اداره می‌کنند؟

تغییرات اقلیمی و فرسودگی زیرساخت‌ها، بنیان‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را تهدید می‌کند و این خطر بسیار بزرگی است که اساساً ماهیت ایران به عنوان یک واحد سرزمینی را به مخاطره می‌اندازد.

اثر تغییر اقلیم در اقتصاد به دلیل کمبود آب و برق است. این مسأله باعث عدم‌النفع ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد ایران شده است./تجارت فردا