خلاصه آیین نامه خودروهای دست دوم
خلاصه آیین نامه خودروهای دست دوم

به گزارش سرمایه فردا، آیین نامه خودروهای دست دوم در ده ماده منتشر شد. جزئیات از مقررات سفت و سخت حکایت دارد. اشخاص حقیقی بخوانند.

آیین نامه واردات خودروهای کارکرده منتشر شد.

آیین نامه مذکور در ۱۰ ماده منتشر شده و حاوی پنج  نکته برای اشخاص حقیقی است که قصد واردات خودرو دارند .

نکته اول اینکه اشخاص حقیقی ها می توانند خودروهای دست دوم ژاپنی ، کره جنوبی و یا خودروهای ساخت کشورهای اروپایی را وارد کنند.

نکته قابل توجه در این بند عدم مجوز ورود چینی های کارکرده است کما اینکه دولت چندی پیش واردات خودروهای کره ای به مناطق آزاد و محصولات نو به کشور را ممنوع اعلام کرده بود اما ظاهرا دست دوم های کره ای منعی برای واردات ندارند.

موضوع بعدی تامین ارز واردات دست دوم ها توسط اشخاص حقیقی است که در آیین نامه تاکید شده ، منابع ارزی با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.

تامین منابع ارزی یکی از چالش های مهم در واردات خودروهای است و واردات قطره چکانی محصولات خارجی از یکسال پیش نیز به عدم تامین ارز مناسب مربوط می شود.

دولت سیزدهم تامین ارز دست دوم ها را به بانک مرکزی دولت چهاردهم واگذار کرده است.

موضوع بعدی به سن خودروهای وارداتی برمی گردد بطوریکه در آیین نامه اشاره شده که سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو VIN، در زمان ورود به کشور بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.

اما واردات دست دوم ها با محدودیتی نیز مواجه است

بطوریکه واردات خودروی سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

واردات خودرو با فرمان راست ممنوع است و ورود محصولات آمریکایی نیز که همچنان با محدودیت همراه است.

همچنین اشخاص حقیقی به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم واگذاری خودرو تا پنج سال ، می توانند نسبت به واردات اقدام کنند.

همچنین ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است.

آیین نامه خودروهای دست دوم در ده ماده منتشر شد. جزئیات از مقررات سفت و سخت حکایت دارد. اشخاص حقیقی بخوانند./دنیای اقتصاد