آخرین اخبار

آیا بازار کاکائو جایگزین بازار طلا شده است؟

به گزارش سرمایه فردا: طی سال های اخیر با بروز بحران های مختلف در جهان نظیر جنگ اوکراین و غزه، شرایط آب و هوایی، ناهماهنگی میان عرضه و تقاضا بازار خوراکی تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی از این موارد بازار کاکائو است.
بیشترین میزان قیمت این کالا مربوط به ماه ژانویه تا ۱۸ آوریل است. کاکائو نسبت به کالای دیگر رشد قیمت شش برابری را تجربه کرده والبته این محصول در روزهای اخیر به قیمت بیش از ۱۱ هزار دلار رسیده است. حتی پیش بینی شده تا پایان سال میلادی قیمت کاکائو به ۲۰ هزار دلار برسد. بنابراین افزایش قیمت کاکائو به چالش بزرگی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاکائو تبدیل شده است.

وضعیت بازار کاکائو در جهان

وضعیت آب و هوایی نامناسب و باران های شدید موسمی به همراه دوره های طولانی گرما و نیز پیر شدن درختان و آفت محصولات کشورهای غرب آفریقا همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا قیمت کاکائو رشد بی سابقه ای را تجربه کند. همچنین سازمان بین المللی کاکائو اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب افتاده و همین باعث گرانی بی سابقه قیمت این کالا شده است. مصرف کنندگان کاکائو تاثیر این تغییرات را در سال جاری و یا اوایل سال ۲۰۲۵ خواهند دید.

افزایش قیمت کاکائو در بازار ایران چه تاثیری دارد؟

افزایش قیمت کاکائو در جهان بازار ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در همین زمینه پیش بینی می شود عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی شکلات کوچک تر خواهد شد. از طرفی افزایش قیمت جهانی کاکائو روی قیمت نهایی این محصول تاثیر می گذارد. اکنون روند این کالا باعث می شود بسیاری از تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت بشوند و یا خودشان را با نرخ بازار تطبیق دهند.

گردش مالی بازار کاکائو در ایران و جهان

میزان مصرف این کالا سالانه حدودا ۶ میلیون تن است که بازاری معادل ۱۴۰ میلیارد دلار برای کاکائو به وجود آورده است. همچنین انتظار می رود گردش مالی این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. البته تغییرات آب و هوایی به کاهش تولید کاکائو در ساحل عاج باعث شده است مشکلاتی در صنعت شکلات سازی به وجود بیاید. همچنین گردش مالی این صنعت در ایران حدودا ۱۷ هزار میلیارد تومان است و حدود ۳۰ درصد مواد اولیه شکلات وارداتی است. از آنجایی که این صنعت در ایران گردش مالی میلیون دلاری دارد، باید بیشتر مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد. تا صنعت و اشتغال این بخش آسیب نبیند.

کدام کشورها بیشترین مصرف شکلات را دارند؟

سوئیس با مصرف سرانه سالانه۸٫۸ کیلوگرم در رتبه نخست بیشترین مصرف شکلات در جهان قرار دارد. پس از آن کشور همسایه اش یعنی اتریش با مصرف۸٫۱ و آلمان با مصرف۷٫۹ کیلوگرم در رده های دوم و سوم این فهرست قرار دارد. البته مصرف سرانه شکلات در ایران یک پنجم جهان است. با این حال صنعت شیرینی و شکلات در ایران نیز رونق بالایی دارد تا جایی که سالانه حدود ۲ میلیون دلار محصول صادرات می شود.

آیا کاکائو بازاری مشابه طلا دارد؟

در سال های اخیر بازار طلا نوسانات زیادی داشته است که بخشی از این مساله تحت تاثیر ورود پول های بزرگ سرمایه گذاران بوده است. اما آیا این مسئله در بازار کاکائو نیز وجود دارد؟ نیکی شیلز، رئیس استراتژی فلزات در پالایشگاه طلای سوئیس، در ارتباط با اینکه آیا طلا نیز داستانی مشابه کاکائو دارد بیان کرد: رشد قیمت کاکائو از کمبود عرضه است و به دلیل برداشت ضعیف این محصول در ساحل عاج بیش از ۲ برابر افزایش قیمت داشته است. همچنین پیش بینی شیلز، برای میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۲۴، افزایش ۱۵۰ دلاری و رسیدن به ۲۲۰۰ دلار در هر اونس است. اما در سال جاری میلادی قیمت اونس به بالای ۲۳۵۰ دلار نیز رسید. این مسئله ناشی از عرضه کم و تقاضای بالا بود.

بازار طلا شبیه بازار کاکائو


ممکن است بازار طلا شبیه بازار کاکائو نباشد، اما تحلیلگران همچنان بر صعودی بودن بازار کاکائو همچون بازار طلا پایبند هستند. در نتیجه بحران های پی در پی باعث شد که ظرف مدت کوتاهی بازار کاکائو بر سر زبان ها بیفتد.
در حال حاضر از جمله عواملی که می تواند شرایط بازار کاکائو را بهتر کند تسهیل بهبود شرایط آب و هوایی است. همچنین دولت های ساحل عاج و غنا می توانند دستمزد کشاورزان را افزایش دهند و با بهبود بخشیدن مجدد در آفت کش ها، و ورود تولیدکنندگان جدید در آمریکای لاتین می توان به افزایش عرضه جهانی کاکائو امیدوار بود.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago