آیا ایران بیابان می‌شود ؟
آیا ایران بیابان می‌شود ؟

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اینکه ایران ۵ میلیون هکتار بیابان دارد و بیش از ۳۰ میلیون هکتار در حال بیابان زایی هستند. خیلی بعید نیست اگر روند کنونی متوقف نشود روزی برسد که ایران بیابان می‌شود.

نزدیک به ۷۰ درصد از مساحت کشورمان نسبت به بیابان‌زایی حساسیت زیاد تا بسیار زیاد دارد، در دهه گذشته همچنین مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی ۳۰ درصد افزایش یافته و سالانه هم یک میلیون هکتار بیابان در ایران ایجاد می‌شود.

چنین روندی تبعات خود را هم بر اقتصاد خواهد گذاشت،‌ هم بر اجتماع و زیست روزانه مردم و هم با بیابانی شدن عرصه‌های مختلف بر اکوتوریسم و حیات جامعه محلی در مناطق مختلف!

وسعت بیابان‌های ایران ۵/۳۲میلیون هکتار است اما کل کشور تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار دارد.

بیابان‌زایی که تحت تاثیر عوامل طبیعی و غیرطبیعی است، اکنون با سرعت فزاینده‌ای مناطق وسیعی از ایران را دربر گرفته است.

این پدیده به کاهش حاصلخیزی خاک و تخریب زمین در جنگل‌ها، تالاب‌ها، بیابان‌ها و زمین‌های کشاورزی منجر شده است.

در دهه گذشته، مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی از ۲۰ به ۳۰ میلیون هکتار افزایش یافته است. مناطق بحرانی از هفت میلیون هکتار به ۱۳ میلیون هکتار افزایش یافته و خسارت قابل توجهی به منابع زیستی، اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است.

اعمال سیاست‌های نادرست در زمینه مدیریت منابع آب و کشاورزی و تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی از اصلی‌ترین علل بیابان‌زایی هستند.

در سال‌هایی که با خشکسالی مواجه هستیم، وسعت بیابان‌های کشور به‌دلیل عدم رویش کافی پوشش گیاهی افزایش می‌یابد.

اگر گسترش سدسازی‌ها، افزایش سطح زیر کشت و عدم مدیریت آب در کشور ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک دشت‌های بزرگ و تولیدی کشور به علت بیابان‌زایی از چرخه خارج خواهند شد.

با توجه به اینکه ایران ۵ میلیون هکتار بیابان دارد و بیش از ۳۰ میلیون هکتار در حال بیابان زایی هستند. خیلی بعید نیست اگر روند کنونی متوقف نشود روزی برسد که ایران بیابان می‌شود./دنیای اقتصاد