آلودگی هوای تهران در حال حاضر به بالاترین سطح در جهان رسیده است. در این گزارش به سیاستهای شهرداری و شورای شهر پرداخته شدهاست.
به گزارش سرمایه فردا، آلودگی هوا یکی از چالشهای جدی بسیاری از کلانشهرها به ویژه تهران است. این مشکل علاوه بر تأثیرات منفی بر محیط زیست، به شدت بر سلامت و کیفیت زندگی شهروندان نیز تأثیر میگذارد. سالانه حدود ۷ هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این مسئله همچنین به میزان ۳۵ میلیون تومان خسارت مالی به هر خانواده تهرانی منجر میشود. مقابله با این معضل نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاههای مختلف و همچنین تلاشهای گسترده در سطح محلی و ملی است.
اطلاعات مربوط به آلودگی هوای تهران و مقایسه آن با سایر شهرهای آلوده جهان را ترکیب کنیم.
سطح آلودگی تهران: PM2.5 بهطور میانگین بالاست. آلایندههای اصلی شامل NOx و SO2 و ذرات معلق ناشی از ترافیک و فعالیتهای صنعتی.
سطح آلودگی دهلی (هند): PM2.5 بسیار بالا، یکی از آلودهترین شهرهای جهان. آلایندههای اصلی شامل ذرات معلق، NOx و CO.
سطح آلودگی لاهور (پاکستان): PM2.5 بسیار بالا. آلایندههای اصلی شامل ذرات معلق، NOx و SO2 به دلیل ترافیک و فعالیتهای صنعتی.
سطح آلودگی کوالالامپور (مالزی): معمولاً متوسط. آلایندههای اصلی شامل ذرات معلق و NOx، بهویژه در فصلهای دودزا به علت آتشسوزیهای جنگلهای منطقهای.
تهران در بسیاری از ماهها با آلودگی بالایی مواجه است و در مقایسه با شهرهایی مانند دهلی و لاهور، به دلیل ترکیبی از ترافیک سنگین و فعالیتهای صنعتی، وضعیت سختتری دارد. کوالالامپور با وجود آلودگی کمتر، همچنان در فصلهای خاص با مشکلاتی مواجه است.
مهدی پیرهادی به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و اظهار کرد: تأثیر آن بر سلامت شهروندان را نباید نادیده گرفت. هم اکنون نیز بسیاری از شهروندان از این موضوع رنج میبرند و هزینههای سنگینی را به واسطه این موضوع متحمل میشوند. برای بهبود وضعیت آلودگی هوا، همکاری بین دستگاهها و پیگیری جدیتر از سوی مسئولین ضروری است.
وی افزود: شوراهای اسلامی شهرها در سطح کشور، هر کدام دارای ظرفیتها و قابلیتهای منحصر به فردی هستند. استفاده از این ظرفیتها و تجربیات، میتواند برای سایر شهرها بسیار مفید باشد. دبیرخانه کلانشهرها در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده که میتواند به انتقال تجربیات کلانشهرها به سایر شهرها کمک کند. شهرداری تهران نیز چندین طرح جامع را آغاز کرده که انتقال آنها به سایر شهرها میتواند مؤثر باشد. یکی از این طرحها، طرح جامع آب خام است که میتواند به حل بحران آب کشور کمک کند. همچنین طرح جامع فضای سبز و مصوبات مربوط به بازچرخانی آب نیز از جمله موضوعاتی هستند که ما در شورای اسلامی شهر تهران در حال پیگیری هستیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: آلودگی هوای تهران بیشتر ناشی از حمل و نقل و خیابانهای شلوغ است. اما باید توجه داشت که ۲۳ دستگاه مختلف مسئولیت مدیریت آلودگی هوا را بر عهده دارند. بسیاری از این دستگاهها به وظایف خود عمل نکردهاند. یکی از دلایل اصلی عدم انجام این وظایف، کمبود بودجه است. بودجه کافی برای اجرای طرحهای مقابله با آلودگی هوا تخصیص داده نشده است.
پیرهادی گفت: جایگزینی خودروهای فرسوده نیز در تأمین اعتبار با مشکلاتی روبرو است. شهرداری تهران قراردادهایی با خودروسازان داخلی و چین برای تأمین اتوبوسهای جدید منعقد کرده است. درواقع ورود تاکسیهای برقی به شبکه حمل و نقل تهران آغاز شده است. با این حال، زیرساختهای لازم برای استفاده از این تاکسیها هنوز کامل نشده است. توسعه زیرساختها نیازمند همکاری و تلاش بیشتری از سوی دولت است.
وی افزود: روند برقیسازی خودروها، روشی متداول در سراسر جهان است و ایران نیز باید این روند را پیگیری کند. برای بهبود وضعیت آلودگی هوا و توسعه پایدار شهرها، همکاری بین دستگاهها و پیگیری جدیتر از سوی مسئولین ضروری است. تخصیص بودجه کافی و توسعه زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
امیدواریم با اقدامات مناسب شهرداری تهران و سایر دستگاهها، شاهد بهبود وضعیت آلودگی هوا و توسعه پایدار در شهرها باشیم.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا