یارانه هر مهاجر افغانی در ایران چقدر است
یارانه هر مهاجر افغانی در ایران چقدر است

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران که روی دست کشور می‌گذارد، نشان می‌دهد هرکدام از آنها سالانه ۱۰۰ میلیون تومان یارانه می‌برند.

به گزارش سرمایه فردا، آیا می‌دانستید هر کدام از افغان‌های حاضر در ایران فارغ از قانونی یا غیرقانونی‌ بودنشان ماهانه ۸ میلیون تومان از سفره اقتصاد کشور برمی‌دارند؛ و آیا می‌دانستید این عدد منهای یارانه پنهان و بهره افغان‌ها از بازار کار کشور است؟ این مهمانان ناخوانده چه تکه بزرگی از کیک کوچک اقتصاد کشور، یارانه‌های پنهان و بازار اشتغال برمی‌دارند
به ادعای «امیرسعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل بیش از ۶ میلیون تبعه کشور افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که هزینه سالانه آنها برای کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. اگر قیمت هر دلار را ۶۰ هزار تومان حساب کنیم، هر کدام از این مهمانان ناخوانده سالانه ۱۰۰ میلیون تومان از کیک اقتصاد کشور برمی‌دارند که ماهانه بیش از ۸ میلیون تومان می‌شود.

چه تعداد مهاجر افغانی در ایران کار می کنند؟

۳ میلیون ۶۰۰ هزار مهاجر افغانی در سن کار در ایران حضور دارند که اگر فقط نیمی از این جمعیت یعنی مردان مشغول به کار باشند، دست‌کم یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل از سوی اتباع بیگانه اشغال شده است.
بر خلاف کلیشه‌های رایج، مهاجران تازه‌ وارد که بعد از استقرار طالبان در افغانستان راهی ایران شدند، از قشر تحصیل‌کرده و متخصص هستند و مشاغلی غیر از کارهای ساختمانی و خدماتی را ترجیح می‌دهند.
حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس کشور ثبت‌نام کردند که سرانه هزینه آموزشی آنها ۵۲۷ ‌دلار به ازای هر دانش‌آموز است؛ یعنی سالانه ۳۶۹ میلیون دلار فقط هزینه تحصیلات ابتدایی تا دیپلم دانش‎‌آموزان افغان است.
تنها تابعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مهاجر افغانی در ایران به ثبت رسمی رسیده است. ۴ میلیون مهاجر دیگر جزو اتباع غیرقانونی به شمار می‌آیند.این در حالی است که گزارش‌های غیررسمی تعداد مهاجران غیرقانونی را تا ۶ میلیون نفر تخمین می‌زند.
مهاجران غیرقانونی افغان اگرچه هویت شناخته‌شده‌ای ندارند، اما از سفره کم‌رمق اقتصاد ایران بی‌بهره نیستند و چه‌بسا لقمه‌های بزرگ‌تری نیز نصیب‌شان می‌شود؛ بی‌آنکه شناسایی شوند؛ بی‌آنکه مالیات بدهند و بی‌آنکه حساب‌ و کتابی داشته باشند!