گام‌های موثر در صنعت آبزیان در راستای بهبود امنیت غذایی
گام‌های موثر در صنعت آبزیان در راستای بهبود امنیت غذایی

حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در دیدار با سفیر ازبکستان و هیات همراه از نمایندگان وزارت کشاورزی و شرکت‌های بخش خصوصی ازبکستان گفت: در حال حاضر زمینه برداشتن گام‌های موثر در صنعت آبزیان در راستای بهبود امنیت غذایی وجود دارد.

در دیدار هیات ازبکستانی با مقامات سازمان شیلات راههای توسعه همکاری در پرورش آبزیان بررسی شد. همچنین سفیر ازبکستان با تقدیر سفیر از گروه شرکت های ۲۱ بیضا در توسعه این صنعت در ازبکستان تاکید کرد که آمادگی کامل برای حمایت از این گروه برای توسعه فعالیت‌های آن وجود دارد.
به گزارش سرمایه فردا، حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در دیدار با سفیر ازبکستان و هیات همراه از نمایندگان وزارت کشاورزی و شرکت‌های بخش خصوصی ازبکستان گفت: در حال حاضر زمینه برداشتن گام‌های موثر در صنعت آبزیان در راستای بهبود امنیت غذایی وجود دارد. به طوری که افزایش آمار تولید آبزیان در ازبکستان نشان می دهد که در این کشور از صنعت آبزیان حمایت می شود. از طرف دیگر ایران نیز در این صنعت ظرفیت‌های بالایی دارد که می‌تواند به تعامل دو کشور کمک کند.

انتهای پیام او با اینکه ایران سال گذشته تولید یک میلیون و چهارصد و هفتاد هزار تن آبزیان داشته است، افزود: هم اکنون در تولید برخی محصولات ایران رتبه نخست را در جهان دارد. همچنین در تامین نهادها و تکنولوژی های این صنعت قابلیت های بالایی دارد.
حسینی با اشاره به اینکه ایران در زمینه انتقال فناوری، تجارت محصولات همچون نهادها آماده همکاری است، اظهار کرد: برای نمونه گروه شرکت های ۲۱ بیضا، یک گروه دانش‌بنیان پیشرو در حوزه تولید خوراک آبزیان، پرورش آبزیان و صنایع تبدیلی است. این شرکت نه تنها غذای با کیفیتی برای آبزیان تولید می کند. در زمینه استحصال خاویار و فرآوری و تولید فرآورده های غذایی برپایه آبزیان فعالیت خوبی دارد. همچنین در حوزه تحقیق و توسعه محصولات جدید و خاص، برنامه های خوبی در این مجموعه وجود دارد.
مدیرعامل سازمان شیلات ایران با اشاره به ظرفیت های ایران در زمینه پرورش انواع آبزیان اظهار کرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن انواع آبزیان صادرات داشتیم که ارزشی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار داشت. از این رو با توجه به برنامه ازبکستان برای افزایش تولید آبزیان می توانیم در زمینه صادرات این محصولات همکاری داشته باشیم.
او افزود: در حال حاضر میزان مبادلات تجاری بین دو کشور در حوزه شیلات که محدود به خوراک آبزیان است ۱۱ میلیون دلار است که امیدوارم به ۵۰ میلیون دلار افزایش یابد.

حسینی با بیان اینکه از شرکت‌های ازبکستانی برای حضور در نمایشگاه آذر ماه صنعت شیلات ایران دعوت می کنیم، اظهار کرد: هم اکنون یک‌ کمیته مشترک در بخش کشاورزی داریم، اما می توانیم تفاهم‌نامه همکاری در چند حوزه مشخص منعقد شود تا بتوانیم به ماموریت این بخش جامعه عمل بپوشانیم.

هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری همکاری تجاری ایران و ازبکستان

فریدالدین نصریوف سفیر ازبکستان در ابتدای این نشست ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور گفت: ارتباطات بین ایران و ازبکستان از سال گذشته بهبود یافته است. به طوری که رییس جمهور ازبکستان به ایران سفر داشتند. همچنین متقابلاً رییس‌جمهور ایران به ازبکستان سفر کردند و زمینه توسعه همکاریها فراهم شد. در شرایط کنونی نه تنها در بخش اقتصاد بلکه سایر بخش ها نیز همکاری گسترده‌ای وجود دارد. به طوری که سال گذشته همکاری تجاری ایران و ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار بود و امسال هدف ما دستیابی به همکاری تجاری یک میلیارد دلاری است.
او با بیان اینکه برای دستیابی به هدف‌گذاری تجاری بین دو کشور باید جلسات مشترک بیشتری برگزار شود، افزود: در حال حاضر هیاتی که به ایران سفر کرده بسیار با سابقه و با نفوذ هستند. در شرایط کنونی ما امیدواریم زمینه همکاری با این هیات فراهم شود.
سفیر ازبکستان با اشاره به اینکه دولت ازبکستان از سرمایه گذاران خارجی حمایت می کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی ۳۰۰ کارخانه ایرانی در ازبکستان فعالیت دارند. همچنین در منطقه خوارزم ازبکستان منطقه مجزا برای فعالیت اقتصادی ایرانی ها ایجاد شده است.
او افزود: در در حال حاضر برای همکاری با ایرانی‌ها در زمینه اقتصادی آماده هستیم. برای نمونه در بخش شیلات می توانیم امکانات لازم را در اختیار گروه شرکت های ۲۱ بیضا قرار دهیم.
او با بیان اینکه ازبکستان بازار بزرگی دارد، تصریح کرد: به همین دلیل استقرار کارخانه‌هایی مانند این گروه در هر یک از مناطق ازبکستان ضروری است.
نصریوف با بیان اینکه در شش سال گذشته توسعه صنعت ازبکستان را همه دنیا دیده اند، گفت: همچنین با توجه به اینکه ازبکستان در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار دارد. به طوری که از ۷۲ میلیون جمعیت آسیای میانه ۳۶ میلیون متعلق به ازبکستان است. از این رو همکاری با کشور ما می تواند راهبردی باشد.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان

امیر عبودی مدیرعامل شرکت ۲۱ بیضا با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری در ازبکستان آغاز کرده ایم، گفت: از مدیرعامل سازمان شیلات و همچنین سفیر ازبکستان در ایران تشکر می کنم که از همکاری با شرکت‌های ایرانی در صنعت شیلات حمایت کردند.
او افزود: در سال گذشته در ازبکستان ۵۵۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شد و در سال جاری تولید ۸۰۰ هزار تن و برای سال آینده تولید یک میلیون تن آبزی پیش‌بینی شده است.

صنعت آبزیان در مسیر رشد قرار گرفته است

همچنین معاون صنعت شیلات ازبکستان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در کشور ازبکستان صنعت آبزیان در مسیر رشد قرار گرفته است، گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۷۰۰ شرکت‌ در حوزه آبزیان فعالیت داشتند و در سال ۲۰۲۴ تعداد مزرعه آبزیان به ۵۵۰۰ مورد رسیده است.
او با بیان اینکه ۵۵۰ هزار تن ماهی سال گذشته در ازبکستان تولید شده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها خوراک استفاده کرده اند، اظهار کرد: در شرایط کنونی مهمترین مسأله برای پرورش دهندگان ماهی کشورمان خوراک ماهی است.
او افزود: در حال حاضر میزان تقاضای خوراک ماهی در ازبکستان ۴۵۰ هزار تن است که سال آینده به دو برابر افزایش می‌یابد. به طور قطع استقرار گروه شرکت های ۲۱ بیضا در کشور ازبکستان به توسعه صنعت آبزیان کمک می کند.

گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان تنها روی خوراک متمرکز نیست

شیرزاد اسماعیل آف مدیر شرکت بی اف ازبکستان(شعبه گروه شرکت های ۲۱ بیضا در ازبکستان) گفت: در هیاتی که امروز از ازبکستان حضور دارند از نمایندگان وزیر کشاورزی، پرورش دهندگان آبزیان، و… حضور دارند. کارخانه ۲۱ بیضا در ازبکستان تنها روی خوراک متمرکز نیست، بلکه با بهره‌گیری از متخصصان به دنبال ایجاد زنجیره ارزش آبزیان در ازبکستان و پرورش با کیفیت انواع آبزیان است.
او افزود: همچنین در زمینه علمی و تکنولوژیکی در ازبکستان همکاری داریم و پس از بهره‌برداری از آزمایشگاه، تجهیزات نیز در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد.
اسماعیل آف با بیان اینکه پرورش دهندگان ماهی ازبکستان انتظار دارند کارخانه ۲۱ بیضا هرچه سریعتر در ازبکستان راه اندازی شود، اظهار کرد: در چند وقت اخیر شرکت ۲۱ بیضا متخصصانی به ازبکستان فرستادند و همین مسأله منجر شد تا پرورش دهندگان ازبکستانی راحت‌تر و با بهره وری بیشتر بتوانند تولید کنند.