مشکل وزارت صمت رفتار خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم است، باید زیان های وارده به صنعت خودروی را جبران کرده و سپس واردات رنو انجام شود.
به گزارش سرمایه فردا، شرایط وزارت صمت به این معنی است که فرانسوی ها باید غرامت خروج از ایران را در دوران تحریم بپردازند تا در ازای آن بتوانند خودرو به کشور صادر کنند. در واقع اگر مشکل وزارت صمت واقعاً رفتار خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم است، باید زیان های اقتصادی وارده به صنعت خودروی کشور را جبران کرده و سپس واردات رنو به ایران از سر گرفته شود.
وزارت صمت که اخیراً از ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی (واردات رنو) به کشور خبر داده بود، اکنون با در نظر گرفتن شرایط پرداخت غرامت، اجازه واردات محصولات پژو و رنو را داده است. این وزارتخانه پیش از این دلیل ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی را به دلیل رفتار رنو در دوران تحریم اعلام کرده بود. سخنگوی وزارت صمت همچنین گفت: این شرکتها خودروسازان ایرانی را رها کردهاند و آسیبهای زیادی به صنعت خودروسازی کشور وارد کردهاند. البته گفته می شود که اصل ماجرا به مواضع اخیر دولت فرانسه در قبال اعتراضات در ایران برمی گردد.
شرایط وزارت صامت به این معنی است که فرانسوی ها باید غرامت خروج از ایران را در دوران تحریم بپردازند تا در ازای آن بتوانند خودرو به کشور صادر کنند. در واقع اگر مشکل وزارت صمت واقعاً رفتار خودروسازان فرانسوی در دوران تحریم است، باید زیان های اقتصادی وارده به صنعت خودروی کشور را جبران کرده و سپس صادرات به ایران را ادامه دهند.
لازم به ذکر است که وزارت حریم خصوصی میزان این خسارت و نحوه جبران آن را مشخص نکرده است، اما به نظر می رسد پرداخت غرامت خروج یکجانبه از توافقنامه همکاری مشترک و بازگشت به ایران دو راه برای جبران زیان های وارده است. رنج برد.
اما تجربه نشان می دهد که خودروسازان فرانسوی اعتماد چندانی به غرامت و جبران اقدامات خود در دوران تحریم ندارند. در جریان برجام، بسیاری از مسئولان بر دریافت غرامت از خودروسازان فرانسوی و مشروط کردن بازگشت آنها به غرامت تاکید کردند، اما در نهایت رنو و پژو بدون گذراندن این شرط بازگشتند و در آن زمان در مورد خودروسازی فرانسوی امضا کردند. ، فعالیت های مستقل و سهامداری در ایران است، اما از پرداخت غرامت این امتیازات خودداری می کنند. بنابراین اگر شرط وزارت صمت برای ورود خودروهای فرانسوی به کشور بازگشت پژو و رنو به ایران باشد، با شرایط فعلی امکان عبور از آن وجود ندارد و این یعنی همچنان ورود فرانسوی ها به کشور ممنوع خواهد بود.
دیدگاه دیگری نیز در مورد غرامت وجود دارد و آن غرامت سیاسی است. موضوع به اعتراضات و مشکلات داخلی در موضع ایران و فرانسه برمی گردد. بر این اساس وزارت صمت از ابتدا قصد ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی را نداشت، اما پس از اینکه دولت و رئیس جمهور این کشور موضع خود را در مورد اعتراضات شفاف اعلام کردند، ورق زدند و رنو و پژو این را گرفتند. با در نظر گرفتن این فرض، شاید وزارت حریم خصوصی از فرانسه می خواهد که موضع خود را در این مورد روشن کند، بنابراین، ایران ممنوعیت واردات خودروهای پژو و رنو را لغو نخواهد کرد تا زمانی که دولت فرانسه موضع خود را در برابر اعتراضات ایران تغییر دهد.
جبران خسارت فرانسوی ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی غیرممکن به نظر می رسید. علاوه بر این، برخی شرکت های خارجی نیز ممکن است با ارسال خودروهای خود به ایران موافقت نکنند و در مورد مسائل داخلی ایران نیز موضع گیری کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به احتمال زیاد در نهایت واردات عمده خودرو به دست چینی ها خواهد افتاد.
به هر حال می دانیم که رنو خودرویی محبوب در ایران است که در صورتی که وارد شود با کاهش بازار فروش خودروهای چینی روبرو خواهیم شد. چرا که هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه تعمیر به صرفه تر می باشند. اگر خودرو رنو مدل های قدیمی تر را دارید و یا اینکه قصد خرید خودرو برند فرانسوی رنو را دارید بایستی تعمیرگاه رنو را بشناسید. برای اطلاع از آدرس و خدمات این تعمیرگاه روی کلمه “تعمیرگاه رنو” کلیک کنید.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا
اگر وارد شه ینی همون مدلای قدیمی رو میخوان وارد کنن؟ یا مدلای جدیدم وارد میشه؟ مگان جدید واقعا خوشگله
حالا ما که ال نود داریم باید بشینیم ببینیم اگر وارد شه قراره سرمایه مون نصف شه یا نه
چند روزیه هر خبرش میاد که خودروهای رنو جدید میخوان وارد کنند بعد فردا تکذیب میشه واقعا خبر دقیق مشخص نیست
چند روزیه هی خبرش میاد که تحریم ها رو برای برند رنو برداشتن بعد فردا تکذیب می کنن واقعا خبر دقیق اعلام نشده