تحلیل نمادهای بورسی گروه خودرو حکایت از این دارد که خموتور و ختراک بهترین و خزر، خریخت، خچرخش، خوساز، خپویش، خاور، خشرق بدترین عملکرد را داشته اند.
به گزارش سرمایه فردا، تحلیل نمادهای بورسی گروه خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در این گزارش انجام شده است. بر مبنی داده های کدال خموتور و ختراک بهترین و خزر، خریخت، خچرخش، خوساز، خپویش، خاور، خشرق بدترین عملکرد را داشته اند.
خزر همچنان وابسته به خزامیا و نیمه دوم سال با افزایش تولیدات زامیاد این شرکت فروشهای خوبی ثبت کند علی الحال نیمه اول سال خوبی نداشت.
خریخت نیم سال اول موفقی نداشت و در تابستان زیان ساخت و بهای تمام شده خود تابستان بیش از ۹۰ درصد بوده است و با این روند امیدی در نیمه دوم نباید داشت که بیشتر بخاطر اینکه جنس سر سلیندر از آلومینیویم و چدن هست که تابستان افزایش داشته است.
خچرخش که سهامدار عمده آن خدیزل و سلیم هست با افزایش بهای تمام شده در تابستان مواجه شده است و نتوانست سود خوبی در تابستان بسازد اما اتفاق خوب در این شرکت این است که زامیاد و خدیزل در مهرماه به این شرکت افزایش نرخ دادهاند خدیزل ۱۴درصد و زامیاد ۲۸درصد افزایش نرخ به این شرکت دادند.
خفنر سطح فروش پایین هست که بیشتر مربوط به رابطه این شرکت با خاور هست و با احیا خاور در نیمه دوم سال این شرکت هم فروش نیمه دو سال فروش بهتری ثبت کند.
خمحور نیمه سال اول کمتر از مشابه سال قبل خود تولید کرد یک چهارم قطعات وارداتی هست گزارش سود نیم سال اول خوبی بود. ولی براساس این که تصورمان این خاور و خدیزل نیمه دوم عملکرد بسیار درخشانی دارند و خمحور اکسل کامیون و اتوبوس تولید میکند (۷۸درصد از فروش) پس رابطه مستقیم روی هم خواهند گذاشت.
در بین نمادهای بورسی گروه قطعات، خوساز با بهای تمام شده ۱۰۰ درصد دست و پنجه نرم میکند و با این روند امیدی نیست با این که این شرکت دوره وصول مطالبات پایینی دارد.
خموتور گزارش مهرماه هم ارسال کرد و ۵۳۲ میلیارد تومان فروش انجام داد که ۳۵ درصداز میانگین سال بالاتر است و ۲۰ درصد بودجه نیمه دوم سال را پوشش داد در گزارش تابستان هم کنترل بهای تمام شده و سودسازی خیره کنند ارائه داد و کف سود را باید ۱۱۰ تومان دانست.
خکار با افت فروش در تابستان نسبت به بهار سود کمتری نسبت به فصل قبل ساخت، بهای تمام شده بیشتر شده ولی پیشبینی شرکت در نیمه دوم جالب است فروش بیش از دو برابر نسبت به نیمه اول سال. یک زیر مجموعه هم دارد که در سودسازی خکار تاثیرگذار هست. مشکل خکار دوره وصول خیلی بالا هست.
ختراک شش ماهه ۵۶ تومان سود ساخت که تابستان نسبت به بهار افت اندک داشت و نیمه دوم پیش بینی کرده ۲۸۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد که میتواند کنار خموتور پی به ایهای پایین این صنعت باشند.
همچنین در بین نمادهای بورسی خرینگ در تابستان سود ساخت ولی هنوز نتوانسته زیان بهار جبران کند. کوره ۱ راهاندازی کرده و مواد اولیه بیشتر پروفیل هست با راهاندازی طرح توسعه میتوان شاهد افزایش تولید و بالطبع افزایش فروش در نیمه دوم سال را داشته باشیم خرینگ جز پایینترین پی به اسهای بازار سرمایه است.
خزامیا توانست شش ماهه بهتری نسبت به مشابه قبل داشته باشد ولی سود بهار کمتر از بهار بود ثانیا سطح فروش قابل قبول نیست و باید بتواند عملکرد عالی خود را که در زمستان سال قبل رقم زد تکرار کند و مشکل ۸۵ گانه استاندارد را برطرف کند شرکت طرح توسعه زامیاد ۲ را هم دارد.
خدیزل که با کمبود قطعات و عدم تخصیص ارز مواجه شده بود بنظر می آید مشکلش برطرف شده و نیمه دوم سال خوبی در انتظار دارد و در پیشبینی شرکت هم قید شده است که نیمه دوم ۴ برابر فروش بیشتر نسبت به نیم سال اول. پس خبرهای خوبی از خدیزل میتوانیم داشته باشیم.
خاور هم مشکلات خدیزل را داشت و پیشبینی شرکت هم مشابه هم خدیزل هست خبر ترخیص کانتینری قطعات خودرو میتواند مربوط به کل گروه باشد فعلا خاور در شش ماه حرفی برای گفتن نداشت.
خپویش هم نمادهای بورسی با مشکل تامین تراشه الکترونیکی مواجه شده وقتی کمبود هست پس قیمت تامین کردن آن هم بالاتر هست و همان سود عملیاتی رو هم هزینههای مالی و سایر هزینهها به زیان عملیاتی تبدیل کردند. البته فروش ضعیفی هم در تابستان داشت.
خنصیر همچنان روند بد خود را دنبال میکند و سیر صعودی افزایش بهای تمام شده را شاهد هستیم و فروش خاصی هم در تابستان شاهد نبودیم.
نکته شرکتهای که مواد اولیه بر پایه آلومینیوم و مس داشتند بهای تمام شده آن افزایشی بوده است.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا