منطقه آزاد ماکو پل شرق و غرب می‌شود
منطقه آزاد ماکو پل شرق و غرب می‌شود

پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه معادلات کریوری دشمنان را برهم میزند. چراکه منطقه آزاد ماکو با موقعیت استراتژیکی محور ترانزیتی منطقه می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، تصویب پروژه اتصال ریلی ایران -ترکیه از مسیر منطقه آزاد ماکو و چشمه ثریا به عنوان چهار طرح اولویت دار کشور در شورای امنیت ملی و تصویب مرز چشمه ثریا به عنوان مرز ریلی طرح اتصال ریلی ایران – ترکیه، جزو برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه می باشد که مطالعات آن توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با نظارت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام و به اتمام رسیده است.

آذربایجان‌ غربی دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است. از این بین، ترکیه به دلیل ایفای نقش گذرگاهی به اروپا اهمیت خاصی در تبادلات اقتصادی برای جمهوری اسلامی دارد. خط ریلی منطقه آزاد ماکو، در راستای توسعه روابط تجاری بهترین فرصت را در اختیار ایران قرار می‌دهد که صادرات به اروپا را در بستری امن بهبود ببخشد.

احیای شاهراه ارتباطی چین – اروپا موضوعی است که اخیرا به کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری قرار گرفته است. شاهراهی که ایران برای اجرای آن نقش کلیدی دارد.

منطقه آزاد ماکو محور توسعه روابط ایران با اروپا 

در این خصوص گفت و گویی با مسئولین و کارشناسان این حوزه ترتیب یافته که به اطلاع خوانندگان این سایت می رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه مسیر خط ریلی تبریز-مرند-مراکان-یولاگلدی-چشمه ثریا که به عنوان واریانت منتخب این پروژه تعیین شده است می گوید:  راه آهن تبریز – چشمه ثریا از نگاه کارشناسان به عنوان یک پروژه مهم و از نگاه دولت به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور مشخص گردیده است.

حسین گروسی عنوان می کند: با احداث خط جدید ریلی مذکور، سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲ هزار نفر است. سهم بار قابل جذب برابر ۶۷۹۰ هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

اهمیت مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه می‌تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند. از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است.   بدین طریق چین و بندر شانگ‌های از طریق ایران در سریع‌ترین و کمترین هزینه‌ به اروپا متصل خواهد شد و برای ایران صرفه اقتصادی خوبی دارد.  

حمزه حورسی ادامه می دهد : مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه انجام گرفته و عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود.

چشمه ثریا رکن گردشگری منطقه شمال غرب 

نماینده مردم منطقه آزاد ماکو در مجلس نیز اظهار می کند: هزینه‌های ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جاده‌ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب می‌شود.

عمر علیپور با اظهار اینکه مجلس در اجرای طرح‌های اقتصادی در کنار دولت است عنوان می کند:  از تمامی طرح‌های اقتصادی دولت که منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی می‌شود، حمایت می کنیم و یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا می‌کند.

علیپور ایران را شاهراه اقتصادی جهان برمی شمارد و می افزاید: امروز مسیر ترانزیتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند. چشمه ثریا از چند نظر اهمیت دارد. نخست اینکه منطقه آزاد ماکو با کشور ترکیه و آذربایجان هم مرز است، به همین دلیل چشمه ثریا یکی از رکن های گردشگری منطقه است. اگر ترانزیت آن راه بیفتد به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند. چراکه در شرایط کنونی راه آهن ماکو توسعه نیافته است و این خلا مانع از توسعه گردشگری منطقه شده و اجرای این پروژه راه آهن می تواند این خلا را پر کند. از طرف دیگر صنعت ریلی در توسعه حمل و نقل و تجارت اهمیت ویژه ای دارد. این پروژه می تواند کریدور زنگزور را از رونق بی اندازیم و چشم دشمنان را از این کریدور دور کند.

او افزود: منطقه آزاد ماکو در حال حاضر بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه است که ۴۰۰ هزار کیلومتر زیرساخت دارد و اگر از نظر زیرساختی توسعه پیدا کند در تامین مواد اولیه و صادرات کالا نقش موثری خواهد داشت و پیشگام در جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد شد. این موضوع باعث می شود که تجارت در منطقه فعال شود و در نتیجه اقتصاد ایران در ریل توسعه قرار بگیرد.

اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی منطقه آزاد ماکو

 کارشناس حوزه حمل و نقل در این خصوص اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی ایران در شمال غرب کشور گفت: این مسیر ریلی از منطقه ای میگذارد که ایران مراودات تجاری زیادی دارد. از طرف منطقه مالمو ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد و این محور ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند قطعا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی شمالغرب کشور ایفا خواهد کرد.

امیرمحمود غفاری می افزاید: ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است. از این رو باید تلاش کرد تا ظرفیت‌های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود. در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود. همچنین در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز سرعت ببخشد. بنابراین این اقدام می تواند تحولی اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.