منطقه آزاد مازندران که از سال ۱۳۷۴ ظرفیت فعالسازی داشته است، به دلیل ضعف زیرساختهای حملونقلی و کانتینری همچنان به طور کامل فعال نشده است. این منطقه با هدف تمرکز بر صنایع غذایی و ایجاد هاب سلامت و امنیت غذایی کشور، به دنبال حل مشکلات موجود و توسعه اقتصادی است
به گزارش سرمایه فردا، منطقه آزاد مازندران با وجود ظرفیتهای بالقوهاش از سال ۱۳۷۴ تاکنون به دلیل ضعف زیرساختهای حملونقلی و کانتینری به طور کامل فعال نشده است. این منطقه که به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری-صنعتی کشور تأسیس شده، قصد دارد با تمرکز بر صنایع غذایی و ایجاد هاب سلامت و امنیت غذایی، نقش مهمی در تولید و صادرات کشور ایفا کند. با این حال، مشکلات موجود در زمینه حملونقل و زیرساختها همچنان مانعی برای تحقق اهداف این منطقه هستند.
منطقه آزاد مازندران از سال ۱۳۷۴ ظرفیت فعالسازی داشته، اما به دلیل ضعف زیرساختهای حملونقلی و کانتینری هنوز به طور کامل فعال نشده است. این منطقه که قصد دارد بر صنایع غذایی تمرکز کند، بدون امکانات حملونقلی و بهداشتی نمیتواند به تولید و صادرات بپردازد.
به گزارش تیتر ۲۰، از هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی که سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شدند، تاکنون چندین هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب شدهاند، اما منطقه آزاد مازندران همچنان با مدیر اجرایی مدیریت میشود. طرح منطقه آزاد تجاری مازندران پس از پیشنهاد به شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت و تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، مهر ۱۴۰۲ از سوی رئیسجمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد، اما هنوز این منطقه فعال نشده است.
استاندار مازندران اظهار کرده است: «منطقه آزاد به صورت عملی اجرا نشده و بزودی اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد مازندران شروع به کار خواهند کرد و ۱۷ طرح سرمایهگذاری در بندر امیرآباد اجرایی خواهد شد.» همچنین، مدیر منطقه آزاد تجاری صنعتی مازندران تأکید کرده است که تاخیر ۶ ماهه در انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره به دلیل تغییرات دولت و مدت زمان لازم برای انتخاب مسئولان اجرایی بوده است.
منطقه آزاد مازندران در تلاش است تا هاب سلامت و امنیت غذایی کشور را در این منطقه راهاندازی کند. همچنین، پیگیریهایی برای ایجاد پایانه صادرات صنایعدستی و دهکده لجستیک در حال انجام است. با این حال، مشکلات حملونقل جادهای و کمبود کانتینرها همچنان وجود دارد.
منطقه آزاد مازندران شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت میشود. این منطقه یکپارچه نیست و نیازمند شبکه حملونقل و زیرساختهای مناسب میباشد.
منابع درآمدی منطقه آزاد مازندران فعلاً صرف زیرساخت و توسعه میشوند و اگر این منطقه کار خود را به سرانجام برساند، در عرض دو تا سه سال میتواند ۳ همت درآمد داشته باشد.
تفاهمنامه همکاری سه جانبهای بین مرکز روسیه، پژوهشگاه صنعت نفت و منطقه آزاد مازندران امضا شده است تا در خصوص انتقال فن آوری و تکنولوژی و ارتباطات علمی همکاریهای گستردهای صورت گیرد.
گردشگری سلامت و گردشگری کشاورزی نیز قرار است منشا تحول استان شوند. توسعه دریامحور نیز یکی دیگر از برنامههای رشد منطقه است که در این دوره هدفگذاری شده و در حال تحقق است.
نتیجهگیری:
منطقه آزاد مازندران با وجود چالشهای موجود در زمینه زیرساختهای حملونقلی و مدیریتی، همچنان ظرفیتهای بسیاری برای توسعه اقتصادی و تجاری کشور دارد. تحقق این ظرفیتها نیازمند تلاشهای مستمر و اتخاذ راهکارهای درست و اصولی است. تشکیل کارگروههای تخصصی، حمایت از تولیدکنندگان، ایجاد فضای رقابتی و پیگیریهای لازم برای بهبود زیرساختها از جمله اقدامات ضروری برای تبدیل منطقه آزاد مازندران به دروازه تجارت و صادرات کشور است. با توجه به برنامههای آینده و تلاشهای در حال انجام، امیدواریم که این منطقه بهزودی به نقطه عطفی در توسعه و آبادانی کشور تبدیل شود.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا