عدم استقبال از تولید به دلایل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن ها قطع ارتباط بین استارتاپ ها و منتورها با جوانان و شهروندان مستعد کارآفرینی در شهرها و روستاهاست .
به گزارش سرمایه فردا، بحث و بررسی مباحث کار و کارآفرینی همچون سایر امور کار و زندگی نیاز به نگرش واقع گرایانه و کارشناسانه دارد . مطالعه گران ریسک وفق اصول علمی خاص این حرفه ملزمند بدور از تخیل گرایی و ایده آلیسم با رویکرد مکاتب مدیریت سیستمی و استراتژیک و در نظر گرفتن ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور به طرح موضوع بپردازند . پتانسیل های مورد توجه عبارتند از ؛ طرح ملی آمایش سرزمین ، امکانات زیر ساخت ، منابع مادی و انسانی ، تامین سرمایه ، قوانین و مقررات ، توجه مستمر به سیاست های اقتصادی دولت ، قوانین برنامه های بودجه سالانه و پنج ساله توسعه و استعداد ها و پتانسیل های دستگاههای دولتی ، مردم نهاد و بخش های خصوصی و تعاونی و انجمن های مردم نهاد متولی ترویج کارآفرینی می باشند . تشویق جوانان به تاسیس شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی نوین و دانش محور از تکالیف آنهاست.
✅ امروزه بنا به دلایل گوناگون کارآفرینی مولد بسیار سخت شده ،عامه مردم و جوانان از ورود به صحنه فعالیت در مشاغل تولیدی در هر شاخه در سالهای اخیر اجتناب می کنند . این عدم استقبال از تولید به دلایل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن ها قطع ارتباط بین استارتاپ ها و منتورها با جوانان و شهروندان مستعد کارآفرینی در شهرها و روستاهاست . دقیق تر اینکه برای شکل گیری مشاغل جدید و باز سازی مشاغل فعال نیاز به آموزش – پژوهش ، سرمایه گذاری – تامین خدمات مشاوره – طراحی بازاریابی و اجرای برنامه های فروش و توزیع مناسب دارد . بدون کمترین تردیدی شاغلین و کارآفرینان واحدهای مشاغل خانگی و تعاونی ها کوچک و شرکت های کوچک و متوسط خصوصی نیاز به ایجاد شبکه ارتباطی چند سویه و دانش محور دارند . بارها از سوی صاحب نظران و اساتید اقتصاد شنیده ایم که :عامل از هم پاشیدگی اقتصاد روستاها و جوامع محلی به دلیل اجرای ناقص اصلاحات ارضی و اضمحلال بدون جایگزین مدیریت سنتی اقتصاد روستاها می باشد . ! این بحث طولانی قریب پنجاه سال مطرح و در باره آن گفتگو ها شده و همچنان این واکاوی ادامه خواهد داشت .لیکن به دلیل صرفه جویی در زمان و پرداختن به مبحث اصلی و معضلات کنونی اکوسیستم کسب و کار ملی لازمست میانبری به موضوعات امروزی بزنیم .
✅ اکوسیستم محیط کسب و کار ایران ،برای بازسازی و نوسازی نیاز به حمایت قاطع دولت ، مجلس و نهادهای رسمی و مردم سالار دارد . به ترتیب بطور اجمال،به سازمانها و دستگاههای متولی و یاریگر کارآفرینی در ایران اشاره و در مورد هر یک به تشریح قوانین ذیربط ، کارکردها و مالا پتانسیل ها و نقش آنها در اکوسیستم فضای کسب و کار پرداخته خواهد شد .
✅ وزارتخانه های دولتی و مجلس و اعضا اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنوف ، اعضا بخش خصوصی و تعاونی ، قوه محترم قضاییه و زیر مجموعه های آن ، رسانه های جمعی بخصوص رادیو و تلویزیون ، دانشگاههای کارآفرینی و سازمان فنی و حرفه ای کشور و مجموعه های زیر شاخه وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی ، تعاون و امور اجتماعی ، کشور ، صمت ، جهاد کشاورزی ، درمان و بهداشت ، مسکن و راه وترابری ، صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری و بانک مرکزی و بیمه مرکزی ایران از جمله اصلی ترین دستگاه هایی هستند که متولی اعطا مجوزها ، حمایت ها و نظارت ها بر اکوسیستم کسب و کار کشور هستند . حمایت قاطع آنان برای شکل گیری دانه ها و خوشه های کارآفرینی از تکالیف ذاتی آنان است .
✅ استارتاپ های اشتغال آفرینی و کارآفرینان در همه بخش ها و رشته های شغلی به حمایت و پشتیبانی قاطع این دستگاهها و سازمانها نیاز دارند .
تردیدی نیست ، هنگامی که کارشناسان مطالعه گر ریسک ها در باره ضرورت ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی به طرح موضوع می پردازند، منظورشان انجام تبلیغات سطحی و تشویقات صوری ، کوتاه مدت ، تاکتیکی و بی هدف نیست . ! زیرا امروزه بنا به وجود پشتوانه عظیم دانش و تجربیات اعضا اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنوف کشورمان ، بازاریان ، تجار ، صنعتگران ، تولید کنندگان کارگاهی ،صاحبان مشاغل صنفی ، فعالین مجرب بخش های صنعتی و کشاورزی و دامپروری و انواع خدمات ،حضور سازمانهای آموزشی مجرب ، حضور اساتید مسلط دانشگاه ها در تمامی رشته ها و حضور استاد مربیان سازمان فنی و حرفه ای بهمراه برخورداری از سطح تحصیلات عالی متخصصان ایرانی و وجود هزاران هزار کارشناس مبرز دستگاههای دولتی و بخش های خصوصی و تعاونی و بطور کلی دانش انباشته هموطنان خردمند که از پشتوانه حمایتی قوانین و مقررات مکفی و ساختارهای منظم سازمانها در کشور و زیر ساخت های مناسب بهره مندند ،ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی دارای مفهومی گسترده و وسیع می باشد که از نقطه صفر ایده یابی محصول و تاسیس بنگاههای میکرو دانه تا دانه ها و خوشه های شغلی در شهرستانها – استانها – سطح ملی تا مسائل مربوط به بخش های #نرم افزاری و #سخت افزاری اکوسیستم کسب و کار را در برمیگیرد . کارشناسان مطالعه گر ریسک کارآفرینی همچون کارشناسان علم بازاریابی وقتی از [ ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی در جامعه سخن می گویند ؛ منظورشان بررسی و پیاده سازی مجموعه موضوعات بنیادین و بهم پیوسته که حیطه وسیعی شامل ؛ ۱- پیاده سازی شش گام اصلی مدیریت سازمانی ؛ برنامه ریزی – سازماندهی – تامین منابع انسانی – هدایت – هماهنگی – کنترل و نیز ؛ ۲ – بررسی فرآیندهای بازاریایی در هر خوشه اقتصادی مستقل ،شامل : نوع محصولات تولیدی – قیمت گذاری – توزیع – تبلیغات – مشتریان – رشد و یادگیری شاغلین – فرآیندهای داخلی انجام کار در هر بنگاه اقتصادی مد نظرشان است ] . لذا وقتی مطالعه گر ریسک از ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی می گوید در واقع از مهندسی طراحی سیستم + نظام ملی نوآوری بصورت پروسه پیوستار طرح موضوع می کند …
حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا