حسابرسی صورتهای مالی جدی گرفته شود
حسابرسی صورتهای مالی جدی گرفته شود

حال حاضر موضوع حسابرسی صورتهای مالی در حاکمیت شرکت اهمیت بالایی دارد. همچنین در همین راستا باید رتبه‌بندی شرکت‌های حسابرسی انجام شود.

به گزارش سرمایه فردا، عضو هیات مدیره دانشگاه الزهرا در کنفرانس گفت: در سال ۱۴۰۲ مصوب شده برخی فعالیتها را در گزارش هیات مدیره و گزارش تفصیلی ارائه کنند. درحالی که قبلا این اطلاعات افشا می‌شد. این دستورالعمل جدید منجر میشود که حسابرسان این اطلاعات را ببیند. در حال حاضر موضوع حسابرسی صورتهای مالی در حاکمیت شرکت اهمیت بالایی دارد. همچنین در همین راستا باید رتبه‌بندی شرکت‌های حسابرسی انجام شود.
علی رحمانی با تاکید بر اینکه گزارش‌های سالانه شرکت‌ها باید از نظر کیفی ارزیابی شود، تصریح کرد: در کشورهای مانند تایلند انجمن سرمایه‌گذاران وضعیت گزارش شرکت‌ها را ارزیابی می کند. همچنین در بخش پایداری فعالیت شرکت‌ها باید درآمد آنها ارزیابی شود.
او تصریح کرد: برگزار دوره‌های آموزشی برای مدیران و تایید صلاحیت مدیران باید اولویت قرار می گیرد و می‌تواند گام مهمی در راستای حاکمیت شرکتی باشد.

مدیریت ریسک و حسابرسی صورتهای مالی

رحمانی تصریح کرد: در حال حاضر ریسک‌های زیادی داریم و در آیین نامه حاکمیت شرکتی سال ۱۴۰۱ مدیریت ریسک گنجانده شده است و باید در راستای صیانت از منافع سهامداران این مورد جدی گرفته شود.
او تصریح کرد: در حال حاضر درباره حقوق مدیران نیز باید مسایل در نظر گرفته شود. برای نمونه شرکت‌ها باید با سهامداران بزرگ قرارداد داشته باشند تا مدیریت ریسک کنند. برای نمونه در یک مشکل حقوقی در شرکت علاوه بر اینکه هیات مدیرها مشیول هستند و باید در جلسات دادگاه حضور داشته باشند در زمان رسیدگی پروندها ممنوع الخروج هستند. بنابراین همانطور که ریسک‌ها به مدیران تحمیل می‌شود باید از حقوق آنها نیز دفاع شود. عدم تقارن اطلاعاتی منجر می‌شود که مدیران شایسته پست‌ها را نمی‌پذیرند.
استاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اهمیت اجرای حاکمیت شرکتی تصریح کرد: در حال حاضر بانک جهانی یک بخش برای بهبود کیفیت گزارش دهی دارد. بنابراین حاکمیت شرکتی در راستای ثبات اقتصادی باید اجرا شود.