دبیر انجمن موتورسیکلت با اشاره به کاربرد مناسب موتورسیکلت برای کاهش ترافیک و مدیریت مصرف سوخت تاکید کرد که تقاضای زنان برای خرید موتورسیکلت افزایش پیدا کردهاست. به همین دلیل برای گواهینامه موتورسیکلت بانوان باید تسهیل گری لازم انجام شود.
دبیر انجمن موتورسیکلت در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل گرانی خودرو بانوان به استفاده از موتورسیکلت روی آورده اند، گفت: از این رو لازم است که هرچه سریعتر قانون یا بخشنامه مربوط به گواهینامه بانوان برای موتورسیکلت صادر شود.
بهمن ضیاء مقدم با بیان اینکه موتورسیکلت در این شرایط جامعه مزایای دیگری برای جامعه دارد، افزود: در حال حاضر کشور با ناترازی سوخت مواجه است از این رو استفاده از موتورسیکلت به دلیل اینکه بین ۲٫۳ تا ۳ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر در شهر مصرف دارند و به نسبت خودروهای داخلی که بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر در شهر مصرف دارند بسیار کاربردی تر هستند. از طرف دیگر رواج موتورسیکلت می تواند در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ موثر باشد، به همین دلیل باید در تسهیل استفاده از این نوع وسیله نقلیه دولت اقدامات لازم را انجام دهد.
دبیر انجمن موتورسیکلت درباره اینکه کیفیت موتورسیکلت های ایرانی چقدر برای استفاده بانوان مناسب است، گفت: تقریبا مدل های جدید موتورسیکلت برای بانوان مناسب هستند چون بدنه دارد و ایمنی بالایی در برخورد و تصادفات ایجاد می کند. به ویژه اینکه پای موتورسوار داخل بدنه قرار میگیرد و منجر می شود که آسیب ناشی از تصادفات موتورسواران بسیار پایین تر بیاید.
ضیاء مقدم درباره میزان تقاضای موتورسیکلت بانوان پس از قانونی شدن اعطای گواهینامه به بانوان گفت: طبق برآوردی که ما داشته ایم به نسبت جمعیت ۲۰ درصد از بانوان برای استفاده از موتورسیکلت استقبال کنند و این جمعیت قابل توجهی خواهد بود.
او درباره آمار دقیق میزان موتورسیکلت موجود در کشور گفت: در شرایط کنونی حتی پلیس راهور هم آمار دقیق موتورسیکلت های فعال را ندارد و تنها تعداد پلاک صادر شده برای موتورسیکلت ها را دارند. اما با توجه به شروع پلاک گذاری از سال ۱۳۸۱ تاکنون حدود ۱۴ میلیون موتور سیکلت پلاک گذاری شده است و در دهه ۸۰ خیلی از این موتورسیکلت ها با همان پلاک ایرانی به کشورهایی مانند افغانستان ارسال می شد. از طرف دیگر وقتی موتورسیکلتی که خلافی سنگین داشتند مالک به دنبال پرداخت خسارت نمی رفت به همین دلیل پلاک این موتورسیکلت غیرفعال شده است. بنابراین به طور کلی به نظر میرسد حدود ۶ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند.
ضیاء مقدم درباره وضعیت عرضه و تقاضای موتورسیکلت در کشور گفت: در حال حاضر امکان تولید خودرو بیش از عرضه وجود دارد. در چند وقت اخیر با افزایش قیمت ها تعداد تقاضا کاهش یافته و در محدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال باقی مانده است. در حالی که ظرفیت تولید موتورسیکلت در ایران یک میلیون دستگاه در سال است.
به گزارش سرمایه فردا، الان چالش هایی با سازمان ها و نهادهایی داریم که با دستورالعمل های خود مانع از افزایش ظرفیت تولید موتورسیکلت شده و حتی فشار بیش از حد منجر به تعطیلی برخی بنگاهها شده است. درواقع با توجه به تحریم های ضالمانه ای که توسط غرب به ایران تحمیل شده مشکلاتی را برای تولبیدکنندگان به وحود اورده است. در همین شرایط بخشنامه هایی از سوی برخی سازمان ها بدون توجه به این محدودیت ها صادر می شود که به تولید کشور آسیب می زند. بنابراین درخواست فعالان این صنعت از مسئولان همواره این است که به ظرفیت تولید و نیاز کشور توجه شود تا چرخ صنعت در راستای تقاضا و اشتغالزایی بچرخد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا