دلایل افزایش تقاضای بازار سهام
دلایل افزایش تقاضای بازار سهام

تقاضای بازار سهام در یک هفته گذشته افزایش داشت و حجم معاملات به بالای ۶ هزار میلیارد تومان رسید. پس منفی چهارشنبه استراحت شاخص است‌.

به گزارش سرمایه فردا، در هفته اخیر اخباری مانند بررسی مجدد FATF و افزایش سرمایه در خودروئی‌ها، بانکی ها و… باعث افزایش تقاضای بازار سهام شد. روند کنونی نشان می دهد که سرمایه‌گذاران به بورس باور پیدا کرده‌اند بعد از اینکه مطمئن شدند که دولت مصمم به نزدیک کردن نرخ نیمانی و آزاد دلار است. این موضوع می‌تواند ارزش جایگزینی و سود بسیاری از شرکت‌ها را متحول کند شرکت‌هایی که عموما در کف‌های قیمتی قرار دارند و برخی به نصف ارزش ذاتی رسیده بودند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران به ارزندگی بورس یقین پیدا کرده‌اند.

در آن سوی وضعیت تکنیکال، بورس و بازار ارز نسبت به تنش بالا در منطقه بی توجه شده‌است. همین موضوع تایید بر تغییر روند بازار است. با این حال نمیتوان نادیده گرفت که اگر تنش نبود وضعیت تقاضای بازار سهام بهتر از این هم شاید بود و حتی نرخ دلار به جای ۶۰ هزار تومان در محدوده ۵۷ هزار تومان بود.

بعد از رشد در سهم‌های مختلف و رسیدن قیمت‌ها به محدوده‌ای که بسیاری از سهامداران یک سال گذشته از زیان خارج شدند شاهد افزایش عرضه سهام در بازار بودیم. هرچند بسیاری از سهامداران سال‌ ۹۹ همچنان در زیان سنگین هستند. این موضوع باعث نشد که بازار به رشد خود ادامه دهد. بر همین اساس آخر هفته گذشته  شاهد جا به جایی سنگین سهام بودیم و تعداد نماد منفی در پایان بازار از تعداد نماد مثبت بیشتر بود. ۵۳ درصد از نمادها آخر هفته منفی بسته شدند.   ارزش معاملات نیز پس از ماه‌ها به بالاتر از ۶ هزار میلیارد تومان رسید. این تنها سیگنال مثبت برای بازار سهام محسوب می‌شود.

تقاضای بازار سهام تحت تاثیر گزارش شرکت‌ها


به طور قطع در چند روز آتی بازار پرتراکنش خواهد بود و این موضوع چند دلیل دارد. اولی همان موضوع از زیان خارج شدن بسیاری از کدها و تمایل آنها برای فروش است. عامل دوم سود مناسب نوسان‌گیرها در بسیاری از سهام نسبت به کف قیمت‌های مردادماه است که انگیزه برای شناسایی سود را افزایش می‌دهد.

همچنین این روزها گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها منتشر می‌شود و شاید بتواند انگیزه‌ای برای خرید در برخی نمادها ایجاد کند. اما اگر قرار باشد بورس چشم‌انداز رشدی در ماه‌های آینده داشته باشد، باید در روزهای آتی از این فضای پرتراکنش سربلند بیرون بیاید.

تقاضای بازار سهام با کاهش معاملات طلا و ارز

 چشم انداز این است که در دلار و طلا مجددا شاهد کاهش هیجان خرید باشیم. اما هفته اخیر صندوق های طلا یک رکورد زدند. برای اولین بار در یک روز ۵۰۰ میلیارد تومان تراز حقیقی مثبت ثبت کردند. ارزش مجموع صندوق های طلا برای اولین بار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید. محبوب ترین ابزار مالی امسال کماکان صندوق های طلا هستند. اما اگر کمی هیجان فروکش کند و هم طلا و دلار وارد ثبات قیمت شوند بسیاری از همین خریداران فروشنده خواهند شد.

با توجه به اینکه چند روزی است بحث تصویب FATF مطرح شده، شبکه بانکی از تصویب FATF منتفع می‌شود. با فرض برگشت نقل و انتقال پول به شبکه بانکی، درآمد کارمزد بانک‌های بورسی می‌تواند حدود ۸۴۰ میلیون دلار افزایش یابد. هم‌اکنون سهم و خدمات ارزی و ضمانت‌نامه از مجموع درآمد کارمزد شبکه بانکی در محدوده ۲۰ درصد است. با برآورد مجموع تجارت غیرنفتی حدود ۱۱۰ میلیارد دلاری و سهم ۷۵ صدم درصدی شبکه بانکی بابت کارمزد نقل و انتقال وجوه و صدور ضمانت‌نامه و …، می‌توان انتظار داشت درآمد کارمزد از حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیمایی به محدوده ۲.۴ میلیارد دلار برسد.

تقاضای بازار سهام بعد از استراحت کوتاه مدت


آخر هفته اخیر طبیعی بود که با توجه به حجم عرضه کمی فشار فروش بیشتر باشد. ولی به عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه این نوع معاملات بورس در یک روند طبیعی است و دست به دست شدن‌ها در چنین روزهای عادی به نظر می‌رسد. طبق روال گذشته بازار زمانی که در یک هفته رنج مثبت میزند روز چهارشنبه منفی خواهد بود. این روال در هفته گذشته دنبال شد. مهم این بود که رنج‌های عجیب غریب منفی را نداشتیم و حجم هم  به بالای ۶ هزار رسید.

اگر حجم خوردن‌ها بازار بتواند جریان پول بیرونی را نیز درگیر کند و یک روند معقول و منطقی و مناسب را پیش بگیرد. اتفاقا می‌تواند با همین دامنه نوسان سه درصد بازار را در مسیر صعودی حفظ کند و جریان پولی که هنوز مردد است را در مسیر بازار قرار دهد

 این چند روز رکوردشکنی‌های حجم را شاهد بودیم. هرچند بازار در این روزها زیر بمبارانی از اخبار منفی سیاسی بود و خوب عمل کرده است. البته خبرهای سیاسی نیویورک و تحولات fatf و رویدادهای دیگر خود نیز به تنهایی عوامل موثری در این شرایط فعلی بازار هستند.  

با رشد قیمت‌ها عرضه سهام افزایش یافت

این روزها بازار فضای نسبتاً خوب و جالبی را دارد و می‌تواند این فضا ادامه‌دار هم باشد. اما هرچه جلوتر می‌رویم با رشد قیمت‌ها عرضه سهام نیز افزایش خواهد داشت. منتها بعداز افزایش فروش  مهم است که بتوان این عرضه‌ها را در مسیر بهبود و رشد بازار پیش گرفت.

تحولات بنیادی اعم از کلان و خرد باید پشتیبان و حمایت کننده قیمت‌های فعلی باشد. تحولات بنیادی کلان مانند نرخ بهره و نرخ سود و اخبار مهم صنایع و خرد نیز هر آنچه مربوط به کدال است را شامل می‌شود. دوم اینکه اگر حجم خوردن‌ها بازار بتواند جریان پول بیرونی را نیز درگیر کند و یک روند معقول و منطقی و مناسب را پیش بگیرد.

اتفاقا می‌تواند با همین دامنه نوسان سه درصد بازار را در مسیر صعودی حفظ کند و جریان پولی که هنوز مردد است را در مسیر بازار قرار دهد. هرچقدر جذابیت بیشتری داخل بازار باشد همراه شدن پول‌های پارک شده بیرون بازار بیشتر خواهد شد. این یکی از پروسه‌های بسیار مهم و حساس و حیاتی برای ادامه روند فعلی است.