استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین + مشاهده ریز تخلفات رانندگی خودرو و موتور سیکلت
استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین + مشاهده ریز تخلفات رانندگی خودرو و موتور سیکلت

باتوجه‌به تاثیر نمرات منفی در سوابق رانندگان، این مطلب را به توضیح روش‌هایی مختص استعلام نمره منفی برای گواهینامه رانندگی و راهنمایی در مورد پاک‌کردن و حذف این نمرات اختصاص داده‌ایم.

استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین + مشاهده ریز تخلفات رانندگی خودرو و موتور سیکلت

آیا تابه‌حال، با کسانی برخورد داشته‌اید که باوجود رانندگی پرخطر، بر این باورند که می‌توانند با پرداخت جریمه‌های رانندگی، تمام تخلفات گذشته‌شان را جبران کنند؟ بهتر است بدانید، پلیس راهنمایی‌ورانندگی برای کاهش رفتارهای حادثه‌ساز و پیش‌گیری از خطرات ایجادشده توسط این رانندگان، از امتیاز منفی در گواهینامه استفاده می‌کند؛ اما امتیاز منفی چیست؟ چطور محاسبه می‌شود و چگونه می‌توان آن را پاک کرد؟ به‌طورکلی، استعلام آنلاین نمره منفی گواهینامه به چه صورت است؟ در این مقاله، به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم و به بررسی جزئیات امتیاز منفی در گواهینامه می‌پردازیم.

در چه زمانی گواهینامه ما نمره منفی می‌گیرد؟

نمره منفی در گواهینامه به‌عنوان یک نوع جریمه غیرنقدی محسوب می‌شود و برای رانندگانی که به قوانین رانندگی توجه کافی نمی‌کنند، اعمال می‌شود. این نوع جریمه، به‌شکل امتیاز منفی در سیستم راهنمایی‌ورانندگی ثبت می‌شود و برای آن‌‌دسته از رانندگانی که مدام برخلاف قوانین رفتار می‌کنند و جریمه‌های نقدی نیز چندان اهمیتی برایشان ندارد، در نظر گرفته شده است.

اهداف اصلی این نوع جریمه، تشویق رانندگان به رفتارهای ایمن‌تر و رعایت قوانین رانندگی است. نمره منفی در سطوح مختلفی دسته‌بندی شده‌اند و هر سطح از آن تاثیرات متفاوتی بر روی رانندگان دارند. این تاثیرات می‌توانند شامل محدودیت‌های مختلفی مانند ممنوعیت از رانندگی یا شرکت در دوره‌های آموزشی باشند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا ارتکاب هریک از ۱۷۲ مورد تخلف رانندگی، باعث دریافت پیامک نمره منفی گواهینامه می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر؛ تنها تخلفات پرخطر که جان و مال راننده یا دیگران را تهدید می‌کنند، باعث کسب نمره منفی در گواهینامه می‌شود. این تخلفات، شامل ۲۰ مورد است که ادامه مطلب، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ریز تخلفاتی که نمره منفی دارند!

فقط ۲۰ تخلف از مجموع ۱۷۲ مورد مشخص‌شده، موجب دریافت نمره منفی می‌شوند؛ همچنین، میزان نمره منفی برای هر تخلف، متفاوت است و نوع خودرو (شخصی یا عمومی) نیز در تعیین این نمره تاثیر دارد. برای مشاهده ریز تخلفات رانندگی می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

ردیفعنوان تخلف رانندگینمره منفی (وسایل نقلیه شخصی)نمره منفی (وسایل نقلیه عمومی و سنگین)
۱تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)۱۰۱۵
۲سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه۵۱۰
۳حرکت مارپیچ۲۵
۴حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه۲۵
۵تجاوز به چپ از محور راه۵۷
۶عدم رعایت حق تقدم عبور۴۶
۷استفاده از تلفن همراه در سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر۳۵
۸رعایت نکردن مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای مواد خطرناک۸۸
۹توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبان، محصلان یا پلیس مدرسه۳۸
۱۰رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص)۳۷
۱۱عدم رعایت مقررات حمل بار۵۸
۱۲رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز۷۷
۱۳نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب۳۶
۱۴دور زدن در محل ممنوع۳۵
۱۵عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو۵۷
۱۶عبور از محل ممنوع۴۶
۱۷رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان۱۰۲۰
۱۸عبور از چراغ قرمز راهنمایی۵۱۰
۱۹انجام حرکات نمایشی/ دور زدن‌های درجا و تک‌چرخ زدن موتور سیکلت‌ها۸۱۰
۲۰تجاوز از سرعت مجاز (باید بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر باشد)۸۱۰
نمره منفی یک راننده با چند وسیله نقلیه، چگونه محاسبه می‌شود؟
در سیستم نمره منفی گواهینامه، نمره منفی به راننده تعلق می‌گیرد و نه به گواهینامه یا وسیله نقلیه. به‌عبارت‌دیگر، فرقی نمی‌کند که راننده با کدام وسیله نقلیه تخلف کرده باشد، نمره منفی در گواهینامه او ثبت خواهد شد. مالک خودرو جریمه نقدی تخلف را پرداخت می‌کند؛ اما نمره منفی به راننده‌ای که مرتکب تخلف شده است، تعلق می‌گیرد. برای مشاهده ریز تخلفات رانندگی و استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین از وب‌سایت پلیس راهور ناجا اقدام کنید.
درصورتی‌که، تخلف از طریق دوربین ثبت و پلاک خودرو وارد سامانه شود، طبق قانون، مالک خودرو به‌عنوان مسئول خودرو شناخته می‌شود و نمره منفی به گواهینامه او لحاظ می‌شود؛ اما اگر پلیس راهور شخصا تخلف را مشاهده و ثبت کند، نمره منفی مستقیما به شخص متخلف تعلق می‌گیرد.
روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه، خلافی موتور و خودرو
باتوجه‌به اهمیت پیامدهای نمره منفی، مهم است که میزان آن را بدانید. برای استعلام نمره منفی گواهینامه‌ خود، می‌توانید از چند روش استفاده کنید.
استعلام حضوری
با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس + ۱۰) و ارائه مدارک شناسایی، می‌توانید نمره منفی گواهینامه را استعلام کنید.
استعلام پیامکی
می‌توانید از طریق پیامک نمره منفی گواهینامه‌تان را استعلام کنید. برای این کار، کافی است شماره گواهینامه خود را به‌صورت انگلیسی به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. پاسخی که دریافت می‌کنید، شامل تعداد نمرات منفی شماست.
استعلام آنلاین

استعلام آنلاین

برای دریافت نمرات منفی گواهینامه‌تان و استعلام خلافی موتور سیکلت می‌توانید به‌صورت آنلاین از برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنید. یکی از روش‌های این کار، مراجعه به وب‌سایت پلیس راهنمایی‌ورانندگی است. در صفحه اصلی این وب‌سایت، گزینه «استعلام نمره منفی» را مشاهده خواهید کرد؛ همچنین، می‌توانید از سوپر اپلیکیشن تاپ استفاده کنید.

سقف خلافی موتور و نمره منفی موتور در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده است که به‌دلیل شرایط کرونا و افزایش نرخ جریمه‌ها، سقف خلافی خودرو از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش یافته است، اما سقف جریمه برای توقیف خودرو تغییری نکرده است و همچنان براساس روال قبلی محاسبه می‌شود؛ بنابراین، اگر مبلغ کل جریمه‌های خودرو به بیش از سه میلیون تومان برسد، در صورت تردد خودرو، پلیس ممکن است آن را توقیف کند.

استعلام نمره منفی با چند کلیک

سوپر اپلیکیشن تاپ جهت پیشگیری از بروز مشکلات برای رانندگان، سرویس استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین و استعلام خلافی موتور سیکلت را ایجاد کرده است. این سرویس به رانندگان این امکان را می‌دهد که در هر ساعت از شبانه‌روز، اطلاعاتی مانند خلافی‌های موتور یا میزان نمره منفی گواهینامه‌شان را بررسی کنند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را برای پاک کردن آن را انجام دهند.

این سرویس آنلاین باعث می‌شود که رانندگان به‌راحتی و به‌صورت مستقیم در کسری از ثانیه، از وضعیت گواهینامه خود آگاه شوند.

توقیف نشوید

نمره منفی گواهینامه می‌تواند به توقیف گواهینامه راننده منجر شود. برای جلوگیری از این مشکلات، سوپر اپلیکیشن تاپ سرویسی آنلاین برای استعلام نمره منفی گواهینامه ایجاد کرده است. تاپ به رانندگان امکان می‌دهد تا در زمان دلخواه و به صورت آنلاین از وضعیت گواهینامه خود استعلام بگیرند و در صورت نیاز خلافی موتور و خودرو خود را پرداخت کنند.