طرح نوسازی تاکسیها با ۵ هزار خودرو فردا موتور آغاز شد. چراکه شاهین خودرو سایپا مشکل موتوری دارد و ایرانخودرو نیز قیمت تعامل نکردهاست.
به گزارش سرمایه فردا، آئین رونمایی و واگذاری اولین نوبت طرح نوسازی تاکسیها در ناوگان حملونقل کشور با حضور مسئولان سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور روز چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این مراسم مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در حوزه حملونقل عمومی دچار نقاط ضعفی هستیم که چند فاکتور کنار هم این مسأله را معنیداری کرده است. در حال حاضر ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حملونقل داریم که ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است که ۱۴۰ هزار دستگاه در ۹ کلانشهر هستند که ۶۰ درصد آنها فرسوده هستند. همین مسأله منجر به بروز آلایندگی شده است.
او در پاسخ به خبرنگار ایمنا درباره هدفگذاری طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده گفت: در حال حاضر واگذاری این ۵ هزار خودرو دنبال میشود که درصورتیکه ارز مورد نیاز تأمین شود تا ده ماه آینده به طور کامل واگذاری این ۵ هزار خودرو انجام میشود. همچنین مذاکراتی با سایر شرکتهای تولیدکننده خودرو به صورت موازی انجام میشود. توسعه این طرح منوط به تسهیلات بانکها و صندوقها مربوط است. در شرایط کنونی مذاکراتی با وزارت نفت برای اصلاح آئین نامه صرفهجویی داشتهایم. بر مبنای آن بخشی از مابهالتفاوت تسهیلات بانکها از این محل جبران میشود. هرچند کاهش آلایندگی و رفع ناترازی سوخت جزو اقداماتی است که بانکها نیز متعهد به اجرای آن هستند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در مقطع کنونی تولیدکننده خودرو در کشور وجود دارد. از طرف دیگر خریدار هم وجود دارد اما موانع نوسازی خودروهای حملونقل عمومی وجود دارد که ۷۰ درصد تاکسیهای کشور فرسوده هستند. به طور قطع تأمین مالی و قیمت دو عامل مؤثر در موفقیت طرح نوسازی است. در شرایط کنونی قیمت خودرو با کرایه حمل و نقل همخوانی ندارد به همین دلیل تأمین مالی اهمیت بالایی دارد. استفاده از خودرو فرسوده نه تنها شئونات شهروندان را فراهم نمیکند به آلایندگی نیز میشود. بنابراین بانکها و صندوقها در تأمین مالی باید مشارکت کنند و نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد و به شکلهای دیگر برای تامینکنندهها جبران شود.
نصرتی تصریح کرد: به طور قطع ۵ هزار دستگاه خودرو جدید در ۳۰۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده عدد قابل توجهی نیست. به همین دلیل باید حمایت از تولید و تسهیلات برای طرح نوسازی باید بهگونهای پیش برود که سرعت جایگزینی افزایش یابد. وزیر کشور تاکید ویژهای بر نوسازی ناوگان حملونقل عمومی دارد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تصریح کرد: دیروز در کارگروه مصوبهای برای مترو داشتیم که برای پروژهها پیشپرداخت انجام شود. امیدواریم این مسأله برای سایر ناوگان نیز انجام شود. بهطور قطع بانک مرکزی در تخصیص ارز، اعتبارات و… همکاری کند. همچنین شهرداری در جایگزینی تاکسیهای فرموده همکاری کند و بانکها نیز در تسهیلات باید جدیتر باشند. به طور قطع هر یک از سازمانهای متولی کمکاری کنند در عقیم ماندن پروژهها مؤثر خواهند بود.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در این مراسم گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ناوگان حملونقل کشور فرسوده هستند به همین دلیل نوسازی نه تنها منجر به کاهش آلایندهها شوند در ناترازی انرژی نیز مؤثر هستند. ۲۰۰ هزار تاکسی در کشور داریم که ۶۰ میلیون لیتر سوخت اضافه در ماه مصرف میکنند که در سال ۷۲۰ میلیون لیتر میشود که با قیمت سوخت جهانی ۲۹ همت هزینه سوخت تحمیل میکنند.
او افزود: این هزینه سوخت اضافه به قدری است که میتواند تسهیلات برای نوسازی ۳۰۰ هزار خودرو فراهم کند. بنابراین اجرای این پروژه میتواند منابع جدیدی را از محل صرفهجویی به وجود بیاورد. برای نمونه با نوسازی همین ۵ هزار خودرو ۱.۵ میلیون لیتر صرفهجویی سوخت در ماه ایجاد میکند.
ضامنی گفت: قبلاً ظرفیت نوسازی تاکسیها در کشور ده هزار دستگاه در سال بود و در مقطع کنونی به ۱۵ هزار دستگاه رسیده است. این میزان نوسازی به نسبت تعداد تاکسیهای فرسوده کم است و باید افزایش یابد. در شرایط کنونی خودرویی مانند شاهین به دلیل مشکل موتور نتوانسته استاندارد لازم را برای ورود به ناوگان حملونقل شهری کسب کند. از طرف دیگر ایرانخودرو نیز تمایلی برای عرضه تارا به عنوان تاکسی ندارد.
داودیان معاون بانک تجارت گفت: بانک تجارت سالها به عنوان تأمینکننده اصلی خودروسازی کار کرده است. بیشتر خودروسازان کشور با بانک تجارت کار میکند و ابزارهای متنوعی برای تأمین مالی فراهم کرده است. از سه سال گذشته وارد بانکداری شخصی شدهایم و تلاش کردهایم به نیاز شرکتها و مصرفکنندهها توجه کنیم. بر همین مبنا محصول کالانو را عرضه کردهایم.
او افزود: بانک تجارت برای نوسازی ۵ هزار تاکسی ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شدهاست. به طوری که رانندگان میتوانند ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای نوسازی تاکسی را تسهیلات دریافت کنند.
علی گرامی رئیس هلدینگ گلستان در این مراسم گفت: در حال حاضر اهمیت نوسازی از سوی فردا موتور از این جهت است که از ۳۰ سال پیش در نوسازی ناوگان حملونقل کشور مشارکت داشتهاست. به طوری که خودروهای آن زمان دوگانهسوز بودند و دارای کولر و سایر امکانات مجهز بود. در آن زمان سه هزار خودرو عرضه شد و هنوز برخی از آنها در جادههای کشور دیده میشود. بعد از آن در دهه ۹۰ در ناوگان بین شهری مشارکت داشتیم و حالا خودرو اتوماتیک برای نخستینبار در ناوگان حملونقل شهری عرضه شده که حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند.
گرامی تصریح کرد: هرچند گفته میشود که در نیروگاههای کشور مازوت نمیسوزد اما هنوز شهرها آلاینده هستند چراکه ناوگان حملونقل شهری فرسوده هستند.
او تصریح کرد: ۵۰ درصد تسهیلات نوسازی خودرو «بی ۵۱۱» با نرخ ۱۴ درصد و در مدت ۳ سال انجام خواهد شد.
آلبرت رئیس گروه فروش و خدمات پس از فروش فردا موتور گفت: فردا موتور در ۵ سال گذشته در سه حوزه تولید خودرو سواری، خودرو تجاری و خودروهای سنگین فعالیت داشته است. این شرکت در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۴ حدود ۲ هزار خودرو هیوندای به شبکه حملونقل عمومی وارد شد و در سال ۱۳۹۱ نیز خودرو «جیتی» به حملونقل شهری وارد شد. اما امروز خودرو تولید داخل توسط فردا موتور وارد شبکه حملونقل میشود.
او افزود: خودرو اتومات بی ۵۱۱ مورد تأیید سازمان تاکسیرانی کشور قرار گرفته و تفاهمنامهای نیز برای استفاده از ۵ هزار از این خودرو در حملونقل امضا شده و احتمال افزایش تعداد این خودروها به ۱۰ هزار دستگاه وجود دارد.
رئیس گروه فروش و خدمات پس از فروش فردا موتور تصریح کرد: تاکسی دار با مبلغ پایین میتواند خودرو خود را نوسازی کند. چراکه هم برای فروش این خودرو تخفیف داده شده و هم تسهیلاتی برای جایگزینی خودرو فرسوده ارائه شده است.
همچنین آلبرت تصریح کرد: به زودی دو دستگاه خودرو پلاگین هیبرید که متعلق به دو شرکت چینی چانگان و امجی به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تاکسیرانی اضافه خواهد شد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا