چرا سود بانک ها کاهش یافت؟

چرا سود بانک ها کاهش یافت؟

به گزارش سرمایه فردا، سود بانک ها در چند وقت اخیر روندی نزولی داشته است، چراکه پشت پرده هزینه هایی به اسم تبلیغات و اداری زیاد شده است.

به گزارش سرمایه فردا، افزایش هزینه‌های اداری و عمومی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به افزایش تورم و حقوق کارکنان یک امر طبیعی محسوب می‌گردد. ولی مقدار افزایش تبلیغات با توجه به عملکرد شرکت‌ها تعیین می‌شود رشد زیاد آن شائبه برانگیز است. عملکرد ضعیف سود بانک ها را در شش ماهه نخست امسال نزولی کرده است.

براساس صورت مالی بانک شهر، در ۶ ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۶۰ میلیارد تومان برای تبلیغات، انتشارات و بازاریابی هزینه کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۲۹ درصدی داشته در حالی که عملکرد راضی کننده نداشته است.

درواقع رشد هزینه تبلیغات بانک‌ها بیشتر به معنای مخفی کردن ضعف عملکرد و افت سود بانک ها است. در طی مدت ۶ ماهه مورد گزارش بانک شهر نتوانسته سودسازی مناسبی داشته باشد. رشد تبلیغات علاوه بر اینکه این نشان دهنده ضعف یک مجموعه در کنترل هزینه هاست، بلکه بی توجهی به سرمایه گذاری سهامداران نیز محسوب می‌شود. چراکه هزینه تبلیغات یک موضوع خود خواسته محسوب می‌شود.

سود بانک ها تحت تاثیر هزینه های اداری

البته نباید فراموش کرد که بررسی هزینه‌های اداری و عمومی ۱۴ بانک و مؤسسه مالی و اعتباری نشان می‌دهد که مؤسسه ملل و بانک پاسارگاد نیز طی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با وجود کاهش سود، بیشترین افزایش را در قسمت هزینه‌های یاد شده داشته اند. به طوری که در بخش رشد هزینه‌ها مؤسسه ملل و بانک پاسارگاد رتبه اول و دوم را به نام خود ثبت کرده اند.

هزینه‌های اداری و عمومی مؤسسه ملل تحت مدیریت امین جوادی در طی مدت زمان مورد گزارش رشدی ۱۱۶ درصدی را تجربه کرده است. همچنین هزینه‌های بانک پاسارگاد تحت مدیریت مجید قاسمی با افزایش ۷۷ درصدی نسبت به دوره قبل همراه بوده است.

رشد ۷۷ درصدی هزینه‌ها در پاسارگاد در حالی رخ داده که تعداد شعب و کارکنان بانک در نیمه نخست امسال نسبت به پایان مالی سال قبل کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *