به گزارش سرمایه فردا، با ورود MG5 مدل ۲۰۲۶ به بازار، رقابت در کلاس سدانهای اقتصادی وارد مرحلهای تازه شده است. این خودرو با طراحی فستبک، امکانات رفاهی قابلتوجه و قیمتگذاری هوشمندانه، تلاش دارد سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. اما آیا MG5 میتواند در برابر رقبای سرسختی چون Geely Emgrand، Changan Eado Plus و حتی برندهای جهانی مانند Toyota Yaris و Hyundai Accent قد علم کند؟ در این گزارش، به مقایسهای دقیق میان مشخصات فنی، امکانات، مصرف سوخت و ارزش خرید MG5 و رقبای اصلیاش در بازار چین و خاورمیانه میپردازیم.
به نظر میرسد سدان MG5، بهویژه نسخه اسپرت آن با نام «اسکورپیو»، با توجه به سطح امکانات و قیمت پیشنهادی، گزینهای قابلتأمل در میان خودروهای کوچک اقتصادی باشد. در بازار چین، نسخه استاندارد MG5 با قیمتی بین ۷۲٬۹۰۰ تا ۹۱٬۹۰۰ یوان (معادل تقریبی ۱۰٬۱۰۰ تا ۱۲٬۷۰۰ دلار آمریکا) عرضه میشود. در مقابل، نسخه اسکورپیو با طراحی و مشخصات ارتقاءیافته، در بازه قیمتی ۱۰۲٬۹۰۰ تا ۱۱۷٬۹۰۰ یوان (حدود ۱۴٬۲۵۰ تا ۱۶٬۳۰۰ دلار) قرار دارد. نکته قابلتوجه آنکه با در نظر گرفتن تخفیفهای رایج در بازار چین، میتوان نسخه فولاسکورپیو را حتی با قیمتی در حدود ۹۹٬۹۰۰ یوان (معادل ۱۳٬۸۰۰ دلار) نیز تهیه کرد.
اگر میانگین قیمت این خودرو را حدود ۱۱ هزار دلار در نظر بگیریم، با نرخ ارز آزاد فعلی، قیمت آن در بازار چین حدود یک میلیارد تومان برآورد میشود. حتی در حالتی خوشبینانه که واردات بدون تعرفه انجام شود، با احتساب هزینههای حملونقل، بیمه و سایر مخارج جانبی، قیمت تمامشده آن در بازار ایران بهسختی کمتر از ۱.۳ میلیارد تومان خواهد بود.
با این حال، برخی جریانهای رسانهای و نهادهای تصمیمگیر در حوزه قیمتگذاری، با انتشار اطلاعات نادرست و تحلیلهای گمراهکننده، تصویری غیرواقعی از بازار خودرو ارائه میدهند. این رویکرد نهتنها به اعتماد عمومی آسیب میزند، بلکه در بلندمدت میتواند به تضعیف صنعت خودروی کشور نیز منجر شود. شفافیت، واقعگرایی و پرهیز از سیاستهای دستوری، پیشنیاز اصلاح ساختار بازار و ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی است.
عرضه رسمی MG5 مدل ۲۰۲۶ در چین؛ آغاز فروش با قیمت پایه ۸۳۶۰ دلار
در تاریخ ۳۰ ژوئن، شرکت خودروسازی MG بهطور رسمی از مدل ۲۰۲۶ سدان MG5 رونمایی کرد. این خودرو در چهار تیپ مختلف و با بازه قیمتی بین ۸۳۶۰ تا ۹۷۶۰ دلار (معادل تقریبی ۵۸۰ تا ۶۷۵ میلیون تومان) وارد بازار چین شده است.
ارتقاء در پیکربندی؛ حفظ طراحی فستبک
MG5 جدید بهعنوان نسخهای فیسلیفتشده، تمرکز خود را بر بهبود پیکربندی و امکانات معطوف کرده است. طراحی کلی بدنه همچنان از فرم فستبک مدل پیشین پیروی میکند، اما دو رنگ جدید نارنجی و خاکستری به گزینههای رنگ بدنه افزوده شدهاند؛ در کنار رنگهای کلاسیک قرمز و سفید.
چهرهای اسپرتتر با جزئیات جدید
- در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ چندضلعی با طراحی آبشاری، چراغهای باریک و کاپوتی با خطوط دندهای تزئینی، جلوهای مدرن و تهاجمی به خودرو بخشیدهاند.
- در بخش عقب، طراحی “دم اردکی” به همراه دو خروجی اگزوز، حس اسپرت بودن را تقویت میکند.
📏 ابعاد و ساختار بدنه
- طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۱۵ / ۱۸۴۲ / ۱۴۷۳ (یا ۱۴۸۰) میلیمتر
- فاصله محوری: ۲۶۸۰ میلیمتر
- استحکام پیچشی بدنه: ۲۵۸۶۶ نیوتنمتر بر درجه
- ۶۵٪ از بدنه از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است
- مجهز به ۶ کیسه هوا برای ایمنی سرنشینان
⚙️ پیشرانهها و عملکرد فنی
MG5 مدل ۲۰۲۶ با دو گزینه پیشرانه عرضه میشود:
نوع پیشرانه | قدرت | گشتاور | گیربکس | مصرف سوخت (L/100km) | شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
---|---|---|---|---|---|
۱.۵ لیتری تنفس طبیعی | ۱۲۷ اسب بخار | ۱۵۸ نیوتنمتر | CVT هشتسرعته | ۶.۳۸ لیتر | — |
۱.۵ لیتری توربوشارژ | ۱۷۸ اسب بخار | ۲۸۵ نیوتنمتر | DCT هفتسرعته | ۶.۴۵ لیتر | ۶.۹ ثانیه |