همکاری تجار ایرانی با ترکمنستان با چه قیمتی؟
همکاری تجار ایرانی با ترکمنستان با چه قیمتی؟

دعوت از تجار ایرانی برای مشارکت در نمایشگاه عشق آباد و همکاری با ترکمنستان در حالی اتفاق افتاده که مطالبه ۱۰ میلیون دلاری تجاری ایرانی پرداخت نشده و سفارت ترکمنستان با وجود رای دادگاه پاسخگو نیست.

به گزارش سرمایه فردا، دولت در سال های گذشته برای افزایش درآمدهای ارزی شرکت ها را به صادرات تشویق می کرد و حتی وعده حمایت هم می داد همین مسئله منجر به افزایش صادرات شرکت های ایرانی با وجود ریسک های سیاسی و… هم شد. در مسیر همکاری ها بسیاری از شرکت های خرد به تجارت با ترکمنستان روی آوردند اما در ادامه دولت و تجار ترکمنستانی به بهانه تحریم، مطالبات دلاری شرکت های ایرانی را پرداخت نکردند.

شرکت ها ایرانی مطالبات خود را از طریق وزارت خارجه ایران، سفارت ایران در ترکمنستان و سفارت ترکمنستان در ایران دنبال کردند اما تاکنون راه به جایی نبرده است، اما حالا وزارت راه و شهرسازی ایران، نمایشگاهی در عشق آباد برگزار کرده تا شرکت های ایرانی وارد مبادلات تجاری جدیدی با این کشور شوند، این مسئله منجر شده تا تجار مالباخته ضمن تاکید بر اعتراض و تحصن مقابل سفارت ترکمنستان به تجار دیگر هشدار دهند که مراقب ریسک تجارت با ترکمنستان باشند

پس از رایزنی فراوان شرکت های ایرانی با سفارتخانه و همچنین دولت ترکمنستان مجبور به شکایت در دادگاه ترکمنستان شدند و حتی توانستند  حکمی علیه شرکت های ترکمنستان بگیرند تا طلب خود را دریافت کنند اما این موضوع محقق نشد و در نهایت وعده پرداخت طلب با منات و با ریت دولتی شده اند که این پیشنهادات خارج از عرف تجارت بین المللی بوده، به همین دلیل شرکت های ایرانی نپذیرفتند.
شرکت ها ایرانی مطالبات خود را از طریق وزارت خارجه ایران، سفارت ایران در ترکمنستان و سفارت ترکمنستان در ایران دنبال کردند اما تاکنون راه به جایی نبرده است، اما حالا وزارت راه و شهرسازی ایران نمایشگاهی در عشق آباد برگزار کرده تا شرکت های ایرانی وارد مبادلات تجاری جدیدی با این کشور شوند، در حالی که شرکت های ایرانی حدود ۱۰ میلیون دلار از دولت و شرکت های این کشور طلب دارند.
شرکت های ایرانی طی نامه نگاری که با وزیر راه و شهرسازی به دنبال پیگیری مطالبه خود از طریق کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان بودند که ریاست آن به عهده وزیر ایرانی است اما با وجود اینکه ابتدا وعده همکاری داده شده بود اما  در لحظات آخر نام تجار ایرانی در هیات اعزامی ایران به ترکمنستان حذف شد و این موضوع منجر به ناامیدی تجار ایرانی برای پیگیری مطالبات خود از کانال دولت شدند.
عبدالله دشتی، رئیس هیات مدیره با اشاره به عدم همکاری وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری مطالبات شرکت های ایرانی گفت:دادگاه ترکمنستان به نفع شرکتهای ایرانی رای داده به همین دلیل پیگیری این موضوع توسط وزیر راه و شهرسازی کمک می کرد سریعتر به سرانجام برسد اما متاسفانه در لحظات پایانی حضور تجار طلبکار ایرانی در سفر لغو شد که نشانه محافظه کاری در برخورد با ترکمنستان است.
او با تاکید بر اینکه بعد از پیگیری شرکت های ایرانی سفارت ترکمنستان در ایران اعلام کردند که سفر مدیران شرکت های ایرانی توسط هیات ایرانی لغو شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تجار ایرانی در نمایشگاه ترکمنستان شرکت کرده اند، احتمالا  حضور تجار معترض منجر به بروز اخلال در برنامه جذب تجار ایرانی می شد با این حال ما به عنوان یک تجار زیان دیده در ازبکستان وظیفه داریم به ایرانی ها شرکت کننده در نمایشگاه عشق آباد هشدار دهیم که وارد هیچگونه همکاری با تجار یا دولت این کشور نشوید زیرا ما بعد از هزینه قضایی در دادگاه ترکمنستان و دریافت حکم دادگاه هنوز طلب خود را دریافت نکرده ایم.
او در خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: در ترکمنستان نمایشگاه برگزار کرده آید در حالی که تجار ایرانی هنوز مطالبه خود را از دولت ترکمنستان دریفت نکرده اند، به طور قطع اگر دستگاه دیپلماسی عزم جدی در پیگیری وصول مطالبات این شرکت ها داشته باشد، این پرونده تجاری به وصول مطالبات این شرکت منتج خواهد شد، اما تاکنون اراده ای برای آن وجود نداشته است.
دشتی با بیان اینکه پس از اینکه با روش های مختلف پیگیری ها انجام شد دولت ترکمنستان پاسخی نداده و حتی چند درخواست رسمی از سفارت ایران برای حل مشکلات شرکت های ایرانی به وزارت‌خارجه ترکمنستان ارسال شده، اما بازهم اعتنا نکرده اند.
او با تاکید بر اینکه ده میلیون دلار برای دولت ترکمنستان پولی نیست، گفت: رییس جمهور ترکمنستان در سفر اخیرش از وزارت نفت ایران طلب یک میلیارد و نیم میلیون دلاری دریافت کرد در حالی که  می توانستند با طلب تجار ایرانی تهاتر کنند. از این رو با توجه به اینکه تجار طلبکار ایرانی به بن بست خورده اند راهکار حل مسئله را اعتراض و تجمع در مقابل سفارت ترکمنستان می دانند.