۶۱ محصول استراتژیک دانش بنیان ها انتخاب شد
۶۱ محصول استراتژیک دانش بنیان ها انتخاب شد

به گزارش سرمایه فردا، براساس فهرست ۱۰۰۰ محصولی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرده ۶۱ محصول استراتژیک انتخاب شده است.

دبیر کارگروه ملی فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نقطه عطفی در سیاست گذاری محصولات فناورانه به زودی ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر تاکید کرده ایم که محصولات تولیدی باید فناورانه و استراتژیک باشند و براساس فهرست ۱۰۰۰ محصولی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرده ۶۱ محصول استراتژیک انتخاب شده است.
علی بابایی با بیان اینکه ده درصد منابع ۱۸ وزارت صنعت به محصولات فناورانه اختصاص داده شده است، اظهار کرد: حدود ۲۱۷ میلیارد تومان به این محصولات اعتبار اختصاص داده شده است.
او با تاکید بر اینکه بزرگترین پروژه هوشمندسازی معادن هم اکنون در حال انجام است، اظهار کرد: سد هوشمندسازی معادن بشکند معادن دیگر هم وارد این مقوله خواهند شد.
دبیر کارگروه فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هم اکنون بحث ساخت پیشرانه هواپیما، ماشین آلات معدنی و فولاد سبز جزو اولویت‌های ماست، اظهار کرد: هم اکنون سامانه جان و توانیران برای تامین نیاز شرکت ها در پارک های علم و فناوری می توانند اقدام کنند. همچنین  رتبه بندی ۴۵۰۰ بنگاه های تولیدی دارایی واحدهای تحقیق و توسعه آغاز شده است.

 وزیرعلوم با اشاره به اینکه دانشگاه ها موتور پیشرفت هر کشوری هستند، گفت: دانشگاه ها به واسطه فرهنگ ایرانی مرجع و مرجعیت ساز شده اند، چراکه هر خانواده سعی می کنند در سبد خانوار خودش در آموزش عالی سهم خاصی ببینند، در حالی که در سایر جوامع اینگونه نیست.

محمد علی زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه ها براساس پایگاه های علمی در تولید علمی رتبه نخست را دارند، تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاهی هستند که صنعت را مدیریت می کنند و رشد می دهند و توفیقات آنها منتسب به دانشگاه خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه جامعه عاقل بهترین محل برای سرمایه گذاری را آموزش و پرورش و وزارت علوم می داند، تصریح کرد: در حال حاضر اتصال دانشگاه ها به شرکت ها به فرهنگ کار تیمی و رشد و ایجاد هدف مشترک کمک می کند.

زلفی گل با تاکید بر اینکه ایجاد پردیس های مشترک بین دانشگاه ها و صنایع حتما دارای خیر و برکت است، اظهار کرد: این موضوع منجر به شکل گیری فرهنگ مناسب برای کار خواهد شد و کمک می کند تا زمینه اشتغال زایی و توسعه هم در جامعه فراهم شود.

آمادگی دانشگاه ها به حوزه دانش بنیان کردن صنایع
همچنین رییس دانشگاه امیرکبیر در سومین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع کوچک، زیست بوم فناوری که با حضور وزرای صمت، علوم، نیرو، معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد، گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آمادگی جدی و فعالی در همکاری با صنایع دارند. در حال حاضر دانشگاه امیرکبیر در ۴ محور صنایع هوایی، صنایع دریایی، توسعه فناوری های تولیدی و هوش مصنوعی و انرژی تحقیقات کاربردی فعال است.
رهایی با بیان اینکه ایجاد کنسرسیوم های فناوری محور به دانشگاه ها کمک می کند تا نقش پررنگ تری ایفا کنند، افزود: هم اکنون دانشگاه ها در تولیدات علمی با دانشگاه های کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی همکاری دارند. از این رو فراهم شدن بستر انتقال دانش به صنعت توسط وزارت صنعت معدن و تجارت کمک می کند تا رشد صنعتی کشور هم محقق شود.