کافه رستوران وگان معروف در تهران
 کافه رستوران وگان معروف در تهران

سرمایه فردا در این گزارش به معرفی ۵ کافه رستوران وگان در تهران و نشانی آن‌ها می‌پردازد.

رژیم غذایی گیاه‌خواری انواع مختلفی دارد و گاهی به جز گوشت، محصولاتی مانند تخم مرغ و لبنیات نیز از آن حذف می‌شود. در منوی رستوران‌های معمولی تعداد غذاهایی که قابل مصرف برای افراد وگان باشد زیاد نیست اما با گسترش این سبک زندگی، به‌تدریج مراکزی برای عرضه محصولات خاص گیاه‌خواران تأسیس شده‌است. اکنون چندین کافه رستوران‌ وگان در تهران برای افراد گیاه‌خوار وجود دارد.

سرمایه فردا در این گزارش به معرفی ۵ کافه رستوران وگان در تهران و نشانی آن‌ها می‌پردازد.

۱-رستوران آناندا

رستوران آناندا در سال ۸۵ در خیابان پاسداران تأسیس شد. فضای رستوران علاوه بر بخش سرپوشیده از یک بخش باز سرسبز نیز تشکیل شده‌است. در منوی این رستوران علاوه بر غذاهایی مانند میرزاقاسمی، انواع کباب، دلمه، فست‌فود و لازانیای گیاهی نیز به چشم می‌خورد. همچنین نوشیدنی‌های گرم و سرد مختلف، دسر و شیرینی‌های خانگی نیز در فهرست غذاهای این رستوران تماماً گیاهی وجود دارند.

نشانی: خیابان پاسداران، بهستان دهم، اختیاریه جنوبی، جنب مخابرات، پلاک ۱۸

-رستوران زمین

صاحبان کافه‌ رستوران زمین کوشیده‌‎اند دوستی‌شان را با طبیعت نه‌تنها در منوی رستوران بلکه در دکوراسیون آن نیز نشان دهند. بیشتر میزهای این رستوران در محیط باز قرار گرفته‌اند. در این رستوران یک فروشگاه محصولات گیاهی هم وجود دارد که انواع ادویه، سس‌ها، مواد شیرینی‌پزی، سوسیس و کالباس، کباب و کتلت گیاهی را عرضه می‌کند. در سایت رستوران قابلیت مشاهده و سفارش تمام خوراکی‌های رستوران و محصولات عرضه شده در فروشگاه وجود دارد. علاوه بر این محصولات فرهنگی مانند مجله گیاهخواری را نیز می‌توان از این سایت خریداری کرد.

نشانی : شهرک غرب، فاز پنج، خیابان سیمای ایران، مجتمع مسکونی پردیسان

۳-رستوران گیاهی خانه هنرمندان

رستوران گیاهی حانه هنرمندان یکی از چند کافه‌رستورانی است که در پارک ایرانشهر وجود دارد. وجود تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان در این پارک، آن را به پاتوقی برای هم‌نشینی اهالی هنر تبدیل کرده‌است. غذا خوردن در این رستوران وگان می‌تواند لذت گردش در پارک و شرکت در رویدادی فرهنگی را تکمیل کند. در منوی این رستوران نام دمنوش‌ها و عرقیجات سنتی و انواع فست‌فودهای گیاهی مانند پیتزا و لازانیای اسفناج دیده می‌شود.

ساختمان رستوران از یک سالن غذاخوری، یک ایوان مشرف به فضای سبز باغ هنرمندان و یک بخش همکف مقابل ایوان واقع در فضای سبز تشکیل شذه‌است.

نشانی: خیابان طالقانی، موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه هنرمندان ایران

– رستوران مهر میترا

این کافه رستوران ۲ شعبه دارد. شعبه نیاوران، بیرون بر و شعبه لواسان آن برای صرف غذا به‌صورت حضوری است. در منوی این رستوران انواع سالاد، پیش‌غذا، غذاهای خارجی، کباب و دیزی به چشم می‌خورد که همه آن‌ها بدون گوشت طبخ شده‌اند. روزهای جمعه نیز دراین رستوران منوی صبحانه ارائه می‌شود.

نشانی شعبه لواسان: لواسان، بلوار امام خمینی، باستی، نبش پارک شهر

نشانی شعبه نیاوران : نیاوران، جماران، خیابان سبزی، پلاک ۱۶

۵- رستوران چارمیز

رستوران چارمیز یک رستوران ایتالیایی گیاهی است. این رستوران فضای کوچکی دارد که شامل چند میز در فضایی بسته‌ می‌شود اما محبوبیت آن باعث شده که در اغلب مواقع بسیار شلوغ باشد. نام این رستوران به‌خاطر پاستاهای خوش‌طعم آن به چارمیز پاستا معروف شده‌است. غذای این رستوران پشت شیشه و در حضور مشتری‌ها تهیه می‌شود.

نشانی: خیابان حافظ، نرسیده به خیابان انقلاب، کوچه البرز١، پلاک ٢/١