چطور فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توانست رکوردشکنی کند؟
چطور فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توانست رکوردشکنی کند؟

به گزارش سرمایه فردا، چطور فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توانست رکوردشکنی کند؟ در واقع انجام تعمیرات، ارتقای شاخص‌های آماده به کاری، عملکردی و برنامه‌ریزی مدون، مواردی هستند که در ارتقای رکورد تولید موثر بودند.

چطور فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ توانست رکوردشکنی کند در حالی که از یک سو با فشار سهمیه بندی برق و گاز مواجه بوده و از طرف دیگر در سال ۱۴۰۱ شرکت رکوردشکنی کرده بود و تکرار آن در سال ۱۴۰۲ انرژی مضاعفی می طلبید که با برنامه ریزی فولاد خوزستان محقق شد.
فولاد خوزستان با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ در تولید رکورد زده بود در سال ۱۴۰۲ رکوردهای قبلی را شکست و همین مسأله منجر شد تا سهم شرکت در اقتصاد کشور پررنگ تر شود.

جزئیات رکورد شکنی شرکت فولاد خوزستان

جزئیات رکورد شکنی شرکت فولاد خوزستان در یک سال گذشته از این قرار بود که در ماه فروردین سال ۱۴۰۲ که بسیاری از شرکت ها درگیر تعطیلات نوروز بودند این شرکت هفت رکورد جدید در زمینه تولید را به ثبت رساند.

این اقدام با تاکید مدیران شرکت در راستای پیروی از دستورات مقام معظم رهبری برای مهار تورم و افزایش تولید رخ داد. در اردیبهشت ماه هم شرکت رکورد های جدیدی در تولید ثبت کرد و تولید ماهانه شمش فولادی پس از یکسال روی عدد تولید ۳۵۲ هزار و چهارصد و هفتاد و سه تُن شمش فولادی در تاریخ شرکت فولاد خوزستان ثبت شد.
بعد از آن شرکت با سهمیه بندی برق مواجه شد و همین مسئله تا حدودی مانع از ثبت رکوردهای جدید در تولید شد. در ادامه به محض اینکه وضعیت برق کشور به حالت پایدار رسید شرکت فولاد خوزستان در ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ با تولید سه هزار و ۳۳۶ تُن رکورد روزانه را بهبود بخشید و رکورد قبلی در فروردین ماه سال جاری که به میزان سه هزار و ۲۹۰ تُن  به دست آمده بود‌ را جابه جا کرد.

دلایل دستیابی به رکورد تولید

دستیابی به این رکورد تولید، نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه و برنامه ریزی صحیح کارکنان و مدیران شرکت بود. نکات قابل توجه در به دست آمدن رکوردهای امسال، شرکت صفر بودن حوادث فردی است . از طرف دیگر رکورد شکنی چند تولیدی در یک ماه خود یک دستاورد تاریخی محسوب می‌شد که فولاد خوزستان در ماه های مختلف آن را تکرار کرد.
بررسی فعالیت شرکت های پایین دستی فولاد نشان می دهد که شرکت فولاد خوزستان‌ با وجود محدودیت‌ها، یکی از تامین‌کنندگان بزرگ بوده و نیاز این شرکت ها به تختال و آهن اسفنجی را تامین کرده است، به طوری که از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور ۱۴۰۲ حدود ۱۷۹ هزار تن تختال و ۱۸۸ هزار تن آهن اسفنجی از طریق بورس کالا عرضه کرده است.

محدودیت‌ها و چالش‌های فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان برای تولید برنامه های بزرگی دارد و اگر تاکنون نتوانسته از همه ظرفیت ها بهره ببرد محدودیت‌ها و چالش‌ها، بی تاثیر نبوده اند اما در سال های اخیر تاب‌آوری بالایی از خود نشان داده است. در واقع شرکت برای تامین پایدار برق و جلوگیری از اخلال در روند تولیدات خود،  احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۲۰ مگاواتی را در دستور کار قرار داده که فاز گازی آن تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به طور قطع بهره برداری از این نیروگاه بستری برای ادامه رکوردزنی تولید فراهم خواهد کرد.

افزایش ظرفیت تولید فولاد خوزستان

از طرف دیگر نیروگاه قابلیت توسعه به ۱۰۰۰ مگاوات را دارد به همین دلیل فولاد خوزستان در دوره محدودیت‌های برقی، ظرفیت تولید فولاد خود را از ۳/۸ میلیون به ۴ میلیون تن در سال افزایش داده که نشان می دهد برنامه ریزی برای تحقق اهداف از اولویت های مدیران شرکت است.