چرا بانکها بنگاه داری می کنند؟
چرا بانکها بنگاه داری می کنند؟

چرا بانکها بنگاه داری می کنند؟منطقی نیست که بانکی اعتبارات خودش را وام بدهد و بعد مثلاً ۵ سال اقساطی دریافت کند پس بهترین راه بنگاه داری است.

به گزارش سرمایه فردا،چرا بانکها بنگاه داری می کنند؟مجید گودرزی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

با پایین کشیده شدن فرمایش رهبری از دیوار نگاره میدان ولی عصر (عج) مردم از اصلاح نظام بانکی کاملا نا امید شدند. مردم به مواضع درست رهبری در قبال اقدامات بانکها امیدوار هستند. اما این اقدام نشان داد که ما با نظام سرمایه داری مواجه هستیم که حتی فرمایشات بالاترین مقامات سیاسی و مذهبی در رویه غلط آنها هیچ تاثیری ندارد.

تورم بیش از ۵۰ درصدی باعث شده است که بانکها سرمایه مردم را به مردم وام ندهند.

بنگاه داری صرفه اقتصادی به مراتب بیشتری دارد. وقتی وامی پرداخت می شود ، هر سال به اندازه نرخ تورم از ارزش اقساط و قدرت خرید اقساط کاسته می شود. از سوی دیگر هم هر کالایی که خریداری شود، به اندازه نرخ تورم سود یامفتی است که نصیب وام گیرندگان و خریداران کالاها می شود.

شکاف بین ارزش اقساط و قدرت خرید آن با افزایش قیمتها گاهی به بالای صددرصد می رسد و این رقابت بخش واقعی و مولد اقتصاد را با بخش سوداگری ما ممکن می کند.

برای حفظ ارزش و قدرت خرید در اقتصادهایی که دچار بحران ابر تورم هستند، سرمایه های کشور در بخش هابی سرمایه گذاری می شوند که ارزش افزوده صفر به اقتصاد تحمیل می کنند.

منطقی نیست که بانکی اعتبارات خودش را وام بدهد و بعد مثلاً ۵ سال اقساطی دریافت کند که ده درصد قدرت خرید دارد. پس بهترین راه بنگاه داری و ایجاد بحران در بازارهاست.

سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بخاطر حبس و رسوب سرمایه ها در بانک تنزل یافته و واحد‌های تولیدی برای ادامه فعالیت با هر نرخی مجبور به اخذ تسهیلات هستند.

وقتی بانکی موظف به پرداخت تسهیلات تکلیفی با نرخ ۱۸ درصد می شود و نرخ تورم ۵۰ درصد است، دچار بازدهی منفی ۳۲ درصد می شود. این درست ‌ اما غیر از بانکها چه کسانی قادرند ۹۵% نقدینگی کشور را افزایش دهند و باعث بی ارزش شدن پول ملی و تورم لجام گسیخته شوند؟ قطعا هیچکس.

من معتقدم بدترین و بزرگترین دزدی ایجاد نقدینگی و خرید دارایی های مردم با این نقدینگی است که نه حاصل زحمت و کار است و نه حاصل ارزش افزوده.

از طرف دیگر هم بخش بزرگی از تورم ساخته این نظام بانکداری است. مثلاً وقتی تسهیلات بانکی ۴۸۰ میلیونی با ۱۲۰ میلیون اوراق و ۲۳% سود در اختیار سرمایه گذاران و مردم قرار می گیرد و ۵۹۸ میلیون سود این تسهیلات است، اگر مسکن دچار بحران تورم لجام گسیخته نشود جای تعجب است.

بانکها تورم می سازند و همان را بهانه اقدامات مخرب خود می کنند.

نگارنده با سند قادر است ثابت کند اقدامات بانکی در کشور ما در رژیم صهیونیستی هم سابقه ندارد. فقط کافیست وام مسکن اسراییل و ایران را مقایسه کنید. بدترین وام‌های مسکن جهان در ایران پرداخت نمی شود! و بانکها بخش از وام را یا با حبس بخشی از وام یا اوراق یا روشهای دگر عملا پرداخت نمی کنند. اما هم سود وامی را که پرداخت نشده می گیرند و هم اقساط آن را.

بانکها اقداماتی در اقتصاد ما انجام می دهند که مصداق براندازی اقتصادی است.

وقتی فرمایش رهبری از دیوار نگاره ولی عصر حذف شد ، جو روانی خوفناکی در رسانه ها حاکم خواهد شد و هیچ کس قادر نخواهد بود از این سیستم انتقاد کند.

این دیوار نگاره باید برگردد تا مردم بتوانند امیدوار به اصلاح نظام بانکی و انتقاد از نظام بانکی شوند.

بهترین اقدامی که مراجع در مقابله با این نوع بانکداری می توانند انجام دهند حذف پسوند اسلامی از این نوع بانکداری است.