در سال جاری بازار لوازم خانگی ایران تقریبا توانست بیش از نیاز داخلی عرضه کند و حالا برخی از تولیدکنندگان برای ادامه حیات خود باید با کیفی سازی به دنبال صادرات باشند.
به همین دلیل پیش بینی بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که احتمالا تولیدکنندگان بیشتر به دنبال صادرات باشند، زیرا بازار داخلی کاملا راکد است.
به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که صنعت لوازم خانگی ایران به بالندگی رسیده است و باید در مسیر رقابت به شکوفایی برسند. این اظهار نظر در حالی اتفاق افتاده که تقریبا بازار لوازم خانگی ایران به وضعیت اشباح رسیده و در محصولاتی که شرکت های ایرانی می توانند تولید کنند تقریبا عرضه بیشتر از تقاضاست. از طرف دیگر میزان تقاضا در بازار داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید به حداقل ممکن رسیده آنهم در شرایطی که در سال جاری بازار لوازم خانگی تغییر مسیر داده و مشتریان توسط هایپر لوازم خانگی بزرگ قبضه شده اند.
بازار لوازم خانگی هم اکنون بسیار پیچیده شده، زیرا چند ماه پیش سازمان حمایت درباره تخصیص تسهیلات سنگین بانکی به شهرهای لوازم خانگی ورود کرده و آن را نوعی انحصار گرایی قلمداد کرده است، با این حال وضعیت عرضه و تقاضای بازار همچنان بحرانی است و حکایت از این دارد که هایپر لوازم خانگی تقریبا بر بازار مسلط شده اند و خرده فروشی های این صنعت در حال تعطیل شدن هستند.
به طور کلی وضعیت تولید و بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ بستگی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نخست اینکه اگر سطح تورم عمومی همچنان بالا باشد قیمت تمام شده تولید هم بالا می رود و با توجه به اینکه میزان افزایش حقوق و دستمزدها نصف تورم بالا رفته، قدرت خرید مردم بازهم کاهش می یابد در نتیجه تقاضای لوازم خانگی در بازار کمتر از میزان عرضه خواهد بود.
عامل دوم که می تواند روی بازار لوازم خانگی تاثیر گذار است احتمال ورود لوازم خانگی خارجی به بازار ایران است که به نوعی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام رقابتی شدن بازار لوازم خانگی در آینده به طور ضمنی این موضوع را تایید کرده است. در شرایط کنونی که بازار لوازم خانگی با رکود همراه است در صورتی که محصولات خارجی هم وارد بازار ایران شوند بسیاری از شرکت های کوچک از بازار حذف خواهند شد مگر اینکه مجوز واردات لوازم با تعرفه های بسیار بالا صادر شود.
عملکرد شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲
از طرف دیگر شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در سال گذشته تنها توانستند حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات بکنند، در حالی که هم اکنون بیش از یک میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق وارد بازار ایران می شود. بنابراین اگر شرکت های داخلی بتوانند رضایت مصرف کننده ایران را جلب کنند، به طور قطع می توانند سهم بیشتری از بازار داخلی داشته باشند.
در شرایط کنونی یکی دیگر از عواملی که می تواند تا حدودی چالش ورود لوازم خانگی به بازارهای خارجی را حل کند توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه همچون عراق، سوریه، ارمنستان و … است که به نوعی روابط اقتصادی خوبی با ایران ندارد و از طرف دیگر رقبای بزرگ لوازم خانگی همچون ژاپن، کره جنوبی و حتی شرکت های ترکیه کمتر به بازار این کشورها ورود کرده اند.
با این حال پیش بینی می شود که صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ پوست اندازی کند و شرکت های بزرگ لوازم خانگی تعامل بیشتری با هایپرها و شهرهای لوازم خانگی بکنند. این موضوع به طور قطع شرکت های خرد مجبور خواهند بود استراتژی تولید خود را از لوازم خانگی تغییر داده و بیشتر به سمت لوازم خانگی آشپزخانه بروند که رقابت در آن بازار کمتر است، هرچند شرکت های بیشتری لوازم آشپزخانه تولید می کنند.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…
View Comments
پس برای تصویب مالیات و ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ نبوده که همه چی گرون شد من فکر کردم مالیات سال ۱۴۰۲ تصویب کردند و اجرا از فروردین ۱۴۰۳ روی قیمت تاثیر داشته،،،، تقصیر کارگر؟
پس برای تصویب مالیات و ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ نبوده که همه چی گرون شد من فکر کردم مالیات سال ۱۴۰۲ تصویب کردند و اجرا از فروردین ۱۴۰۳ روی قیمت تاثیر داشته،،،، تقصیر کارگر؟👍😐