به گزارش سرمایه فردا، در سال های اخیر بهره وری به رمز موفقیت بنگاه های بزرگ اقتصادی بدل شده و شرکت های مانند میدکو توانسته توسعه و اشتغال پایدار با ارتقای تخصص تا بکارگیری فناوری را محقق کرده است.

در حال حاضر بدون شک هر شرکت و مجموعه اقتصادی به دنبال بهبود شرایط خود است حال آنکه هر برند باید به دنبال حفظ نتایج در درازمدت باشد تا بهترین شرایط ممکن را ایجاد نماید که در این زمینه لازم است تا با مفهوم رشد پایدار آشنا شد.
رشد پایدار اصول و شرایطی دارد و یکی از سوژه های داغ محل بحث و بررسی متخصصان در کل دنیا است. اگرچه ممکن است نظرات و توصیه های مختلفی در رابطه با این مفهوم وجود داشته باشد با این حال بهترین اقدام ممکن این است که از نظرات متخصصان استفاده شود. 
شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو با توجه جدی به سرمایه گذاری بر روی استعدادها در مسیر توسعه پایدار حرکت کرده است، به طوری که در کنار تامین نیاز حال حاضر، نگاهی به آینده هم داشته و در این رابطه سرمایه گذاری بر روی استعدادها کرده تا نه تنها استخدام های مقرون به صرفه تری را داشته باشید، بلکه در آینده هم بتوانید تیمی متشکل از بهترین های حوزه خود را داشته در عین حال به جوان گرایی هم اقدام کرده باشد.
از طرف دیگر باید توجه داشت که ظرفیت رشد، ارتباطی به سن افراد ندارد. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که صرفا استخدام چنین افرادی کافی نبوده به همین دلیل میدکو سرمایه گذاری لازم برای رشد آنها را هم انجام داده است تا تعادلی میان کارمندان باسابقه و افراد مستعد رشد، دست پیدا کند. این موضوع در ابتدا ممکن است هزینه بر تلقی شود. با این حال نباید فراموش شود که این اقدام، سرمایه گذاری برای آینده شرکت خواهد بود و با بازنگری در هزینه های موجود، بدون شک می توان بودجه لازم برای آن را داشت.

روش جذب نیروهای مستعد و کارآمد
 در واقع شرکت میدکو، مراحل پیچیده و تخصصی را برای جذب نیروهای مستعد و کارآمد در دستور کار دارد. مدل‎‌های ارزیابی برای جذب و استخدام نیرو در میدکو شدیدا مبتنی بر کارآمدی و تخصص است و نگاه به مهارت‌های قابل رشد افراد از سنجه‌های اولویت دار میدکو در مساله انتخاب و جذب نیرو است.
میدکو با سرمایه گذاری جهت رشد نیرو‌های جذب شده و برگزاری دوره‌های ارزیابی استاندارد و منظم نیاز های آموزشی و تحلیل پتانسیل رشد کارکنارن  طی فرایندی برنامه ریزی شده آنها  را در جهت بهره وری هرچه بیشتر و شکوفا شدن همه استعدادها و پتانسیل‌های مرتبط  سوق می‌دهد.
همچنین از آنجایی که با کمک تکنولوژی، امکان انجام کارها در مدت زمان کمتر و با سهولت و کیفیت بالاتر، امکان پذیر است. میدکو در جهت رشد پایدار  ترندها را بررسی کرده و به دنبال جدیدترین آنها بوده تا کارکنان توان بالاتری براساس نیاز روز داشته باشد. همچنین این نکته نیز حایز اهمیت است  که ترندها تنها در زمینه تکنولوژی کاربردی نبوده و در حوزه های متعدد دیگری نظیر بازاریابی نیز تاثیر فوق العاده ای دارند.
بررسی وضعیت شاخص در نمونه الگو از نقاط قوت و مورد اهتمام جدی شرکت میدکو بوده بر همین مبنا شرکت دانش‌بنیان پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان راه اندازی شده اند  تا چشم‌انداز و مأموریت خود را با هدف رشد و توسعه نوآوری‌های فرآیندی و فناوری‌محور در حوزه صنایع معدنی، با تکیه بر دانش نخبگان و بهره‌مندی حداکثری از تخصص خبرگان صنعت در این حوزه پایه‌ریزی کند.
همچنین ایمیکو نیز به عنوان یک شرکت مدیریت ساخت در حوزه معدن و صنایع معدنی  با هدف یکپارچه سازی و مدیریت دانش و انتقال تکنولوژی در چهار حوزه احداث کارخانجات، احداث سیستم ها، ساخت ماشین آلات و تجهیزات و ساخت قطعات پا به عرصه صنعت گذاشته است. بنابراین انتقال تکنولوژی در همه سطوح چهارگانه در حوزه معدن و صنایع معدنی، جذب و رسوب آن در ایمیکو و سپس به کارگیری آن در انجام پروژه های آتی از دیگر اهداف اصلی میدکو در حوزه فناوری است.

رشد اشتغال و خلق ثروت در گروی افزایش توانمندی بنگاه‌ها
تجربیات جهانی نشان می‌دهد رشد اشتغال و خلق ثروت در گروی افزایش توانمندی بنگاه‌ها بوده و افزایش تعداد بنگاه‌های اقتصادی تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که به بهبود این توانمندی‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید بیانجامد. از این رو ماشین آلات، دستگاه ها و خط تولید، یا در سطح کلان  صنعتی که توانایی افزایش سطح تولید نسبت به بازار سال گذشته داشته باشد باید در مسیر رشد پایدار بکار گرفته شود
عدم توجه به تاثیر اقدامات در آینده است در بسیاری از موارد منجر به بروز یک فاجعه در درازمدت می شود. این امر در حالی است که اقدامات امروز، نباید آینده شرکت را به خطر بیندازد و حتی اگر یک اقدام منجر به رشد شرکت شود ولی در درازمدت آثار مخرب زیادی را به همراه دارد، باید کنار گذاشته شود. در این زمینه می توان افرادی را استخدام کرد تا پیامدهای احتمالی از زاویه های مختلف را بررسی کنند و به شرکت در اتخاذ سیاست ها، کمک کنند. در این خصوص شرکت میدکو با تشکیل کمیته های تخصصی مربوط به توسعه پایدار از مدت‌ها پیش اقدامات گسترده‌ای را کلید زده است. برای نمونه واحد خنک سازی کک متالورژی به روش خشک (cdq) در جهت کاهش آلودگی هوا و پروژه استحصال آب از باطله کنسانتره (دیواترینگ) و همچنین پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری زرند، در جهت حفظ منابع آبی و حفاظت از محیط زیست طبیعی اجرا شده اند.
تمرکز شرکت بر روی رشد حداکثری با استفاده از  نوآوری و امتحان کردن روش های جدید  نتایج فوق العاده ای را به همراه دارد. با توجه به سرعت بالایی که ایجاد می‌شود، طبیعی است که حتی در صورت بروز مشکل، بتوان بازیابی و تغییرات لازم را اعمال کرد.  در این خصوص  شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو بنا بر بررسی‌های صورت گرفته از قبل پیش‌بینی های لازم را انجام داده و سازوکار اجرایی آن را به وجود آورده است. در ساختار میدکو از سویی بستری مناسب برای انجام پژوهش و تحقیقات مداوم در خصوص تحولات دانشی و علمی روز ایجاد شده و از سوی دیگر فرایندی چابک و کاربردی برای تبدیل شدن پژوهش‌های تایید شده به دستور کار اجرایی و عملی وجود دارد.