چرا سرمایه گذاران چشم انتظار بازگشایی دی هستند؟
چرا سرمایه گذاران چشم انتظار بازگشایی دی هستند؟

بانک دی با ۹۰۰ هزار سهامدار یکی از نمادهای تاثیر گذار در شاخص است که پس از انتشار واگذاری سهامش در نماد دماوند حتی معاملات گروه بانکی را تحت تاثیر قرار داده و نقدینگی آماده ورود به سهام بانکی هستند.

بانک دی با نماد دی در گروه بانکی جزو آن دسته از نمادهاست که ۵ سال گذشته بازدهی خوبی را ثبت کرده است به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار سهام در ارزیابی گروه نگاه ویژه ای به این نماد دارند. از طرف دیگر بانک دی ۹۰۰ هزار سهامدار یکی از پر جمعیت ترین بانک های فرابورس است که می تواند در شاخص تاثیر گذار باشد بر همین مبنا بازگشایی بانک دی برای تمام بازار مهم است.
در چند وقت اخیر تحلیلگران روی دو موضوع زیان بانک و دارایی های آن تمرکز داشته اند تا چشم انداز روشنی برای سرمایه گذاران ترسیم کنند. در واقع  بانک در شرایط فعلی بانک مرکزی برای حل بحران ناترازی بانک ها  فشار خود را افزایش داده است و از سوی دیگر بانک ها در طرح های تکلیفی بانک مرکزی و همچنین خرید اوراق دولتی باید مشارکت داشته باشند که بر نقدینگی بانک تاثیر گذاشته است، بنابراین سیاست واگذاری بخشی از دارایی های خود را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.
از این رو بانک دی اعلام کرده که بلوک ۷۰.۸۳ درصدی سهام شرکت تولید برق نیروی دماوند را به ارزش ۳۱.۸ هزار میلیارد تومان، می فروشد و ۲۵ دی ماه فروش بلوکی آن کلید می خورد.
در حال حاضر نیروگاه برق دماوند با نماد دماوند به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌‌‌های بانک دی، در بین گروه برق در بورس عملکردی سودآور دارد. بر همین مبنا هیات کارشناسان رسمی دادگستری قیمت هر سهم ۸۱.۳ هزار ریال در کدال قرار داده است و  بانک دی با مجوز بانک مرکزی برای  سهام دماوند را در راستای اجرای برنامه تحول بانک و برای خروج از زیان، با شرایط نقد و الباقی در قالب عقد تسهیلات با اقساط بلندمدت ۱۰ ساله، واگذار می کند.
در واقع با توجه به اینکه خریدار باید ۱۰ درصد ارزش معامله را حداکثر طی ۱۴ روز کاری پس از اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ و الباقی ثمن معامله طی ۱۰ ﺳﺎل در اﻗﺴﺎط ﻣﺴﺎوی ۱۲۰ ﻣﺎﻫﻪ ﺑﺎ ﻧﺮخ ﺳﻮد ۲۳ درﺻﺪ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ پرداخت کند، به همین دلیل معامله اثری بلندمدت بر معاملات سهم خواهد داشت.
در حال حاضر برخی تحلیل می کنند که قیمت واقعی سهم بیش از ۴ برابر قیمت روی تابلو است و این حکایت از این دارد که نسبت به ارزش روز و مطالبات این شرکت از وزارت نیرو مطلع نیستند. به عبارت دیگر دماوند یکی از بزرگترین تامین کنندگان شبکه برق کشور است که دولت خریدهای خود از این شرکت را با تاخیر تسویه می کند به همین دلیل تسویه آن عایدی زیادی را در اختیار بانک دی هم قرار می دهد، چراکه اخیرا لایحه دو‌فوریتی تامین مالی صنعت برق از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی مطرح شده و دولت باید براساس آن اعتبار لازم جهت پرداخت مابه‌‌‌التفاوت قیمت فروش تکلیفی انرژی‌ برق و انشعاب با قیمت تمام‌شده و همچنین معافیت‌‌‌های قانونی اعمال‌شده برای هزینه‌‌‌های انشعاب را پیش‌بینی و به وزارت نیرو پرداخت کند. به همین دلیل دولت به زودی بدهی خود به دماوند را تسویه خواهد کرد که این موضوع روی تقاضا در زمان بازگشایی تاثیر خواهد گذاشت.
بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد واگذاری سهام نیروگاه برق دماوند با ارزش معامله ۳۱.۸ هزار میلیارد تومان سودی ۱۹۰۰۰ میلیارد تومانی برای بانک دی خواهد داشت و این یعنی یک فرصت برای حقوقی نماد برای حمایت و آغاز یک روند صعودی است.
در حال حاضر تصویب و الحاق این بند به قانون بودجه ۱۴۰۳، یک خبر بسیار خوب برای سهامداران دماوند است و می تواند افزایش بازدهی و قیمت این سهم را به همراه داشته باشد.
البته در کنار سهام دماوند، اخیرا بانک دی آگهی مزایده «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» را نیز منتشر کرده که بر اساس بررسی‌‌‌ها از محل فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود خالص نصیب بانک دی می‌شود. در مجموع، تحلیل‌‌‌ها حاکی از آن است که این روز‌‌‌ها سهامداران دی نگران تغییر تابلوی دی به بازار پایه نیستند زیرا مهم ارزندگی است نه اینکه سهام کجا عرضه می شود.