لباسشویی ایرانی گرانتر است یا خارجی؟ / بازار عجیب لوازم خانگی
لباسشویی ایرانی گرانتر است یا خارجی؟ / بازار عجیب لوازم خانگی

مسوولان اصرار دارند که به جای ماشین لباسشویی باکیفیت ۱۵میلیون تومانی خارجی، مشابه داخلی آن را با قیمت ۲۵ میلیون تومان به مردم بفروشند

در سال‌های اخیر صنعت لوازم‌خانگی کشور در زمینه تولید با رشد قابل توجهی رو به رو شده است. در گذشته برندهای بازار صرفا خارجی بودند اما امروز برندهای ایرانی بخش بزرگی از بازار این محصولات را به خود اختصاص داده‌‌اند، با این حال مساله‌ قابل توجه مقایسه کیفیت محصولات داخلی و خارجی و قیمت‌گذاری آنهاست که چالش‌های متعددی ایجاد کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، محمدحسین اسلامیان نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در یک میزگرد با اشاره به وضعیت تولیدات داخلی در حوزه لوازم خانگی، اظهار کرد: ما در این حوزه وارد‌کننده تکنولوژی بوده و قطعات را مونتاژ می‌کنیم، با این حال می‌خواهیم همان محصولات را صادر کنیم. این در حالیست که ابتدا باید ببینیم که کالای مونتاژشده در بازار داخلی متقاضی دارد یا خیر و بعد نسبت به صادرات اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برخی لباسشویی‌های دارای تکنولوژی وارداتی با کیفیت به‌مراتب پایین‌تر نسبت به نمونه اصلی مونتاژ می‌‌شوند، بیان کرد: یا این حال قیمت آن از قیمت جهانی همان کالا بالاتر است. امروزه قیمت لباسشویی‌ دارای بالاترین کیفیت در سطح جهانی ۲۰۰ دلار است، در حالیکه لباسشویی‌های ایرانی با کیفیت به مراتب پایین‌تر، با قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان به بازار عرضه نمی‌شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه فراهم آوردن زیرساخت‌ها توسط دولت مساله دوم است، گفت: مساله مهم و اصلی این است که چگونه تکنولوژی وارداتی را دوباره صادر می‌کنیم.

اسلامیان در پایان با بیان اینکه مشتریان در هر صورت نیاز خود را به صورت واردات غیر‌قانونی با برند اصلی وارداتی تامین می‌کنند، تصریح کرد: با این حال مسوولان اصرار دارند که به جای ماشین لباسشویی باکیفیت ۱۵میلیون تومانی خارجی، مشابه داخلی آن را با قیمت ۲۵ میلیون تومان به مردم بفروشند و حتی برای صادرات آن نیز برنامه‌ریزی کنند. طبیعی است که با این شرایط موفق نمی‌شویم.

به نقل از دنیای اقتصاد، در بخش دیگر این میزگرد مطرح شد که صنعت لوازم‌خانگی نتوانسته در زمینه صادرات موفقیت چندانی به دست آورد و تولیدکنندگان در این حوزه با مشکلات متعدی همچون صدور مجوزهای بی‌رویه، فقدان تخصیص ارز در زمان مناسب، بی‌توجهی دولت به دیپلماسی اقتصادی و از طرف دیگر ناآشنایی شرکت‌های ایرانی با برندینگ روبرو هستند