قانون جدید محرک ورود پول از صندوق ها به بورس
قانون جدید محرک ورود پول از صندوق ها به بورس

به گزارش سرمایه فردا، درحالی که تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ عبور از سقف سود سپرده ها و سود اوراق را مشمول مالیات کرده است. بسیاری این قانون را مبهم و بی اثر در بازار سهام می دانند و برخی این قانون جدید محرک ورود پول از صندوق ها به بورس می دانند.

در جزئیات بودجه ۱۴۰۳ در مورد سقف معافیت های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی بندی مطرح شده که ابهام آن سهامداران را دچار سردرگمی کرده است.

اما واقعیت از این قرار است که سود نقدی سهام، سود فروش سهام، سرمایه گذاری در مناطق محروم و معافیت های قانونی مربوط به پذیرش در بازار سرمایه از جمله مواردی است که مشمول قانون برای معافیت هستند. پیشنهادی در مورد سقف معافیت مالیاتی هم بر مبنای مواردی است که تاکنون مشمول معافیت بوده و هم اکنون محدود شده اند.

حمید علما معتقد است که قانونگذار برای سود سپرده‌های بانکی و سود اوراق مشارکت برای افراد حقیقی ۵۰ میلیارد تومان و برای افراد حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته و برای بیشتر از این اعداد باید مالیات بپردازند، به همین دلیل منجر به ورود پول از صندوق های درآمد ثابت به بازار سهام می شود 

حمید علما کارشناس اقتصادی با اشاره به بند سین تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ و سقف گذاشتن برای سقف معافیت های مالیاتی گفت: قانونگذار برای سود سپرده‌های بانکی و سود اوراق مشارکت برای افراد حقیقی ۵۰ میلیارد تومان و برای افراد حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته و برای بیشتر از این اعداد باید مالیات بپردازند.
او با تاکید بر اینکه برای خرید و فروش سهام برای مالیات مستقیم ماده واحده دارد و مشمول تبصره ۶ نیست، افزود: طبق ماده ۱۴۳ قانون مکرر صندوق‌های سهامی مشمول مالیات بر معاملات سهام می شوند و بیش از آن مالیاتی شامل حال آنها نمی شوند.
علما با تاکید بر اینکه صندوق های درآمد ثابت که سود سپرده و اوراق کلان دریافت می کنند مشمول قانون سقف مالیاتی هستند، تصریح کرد: این موضوع منجر به کاهش توان صندوق های درآمد ثابت برای سود دادن می شود. به عبارت دیگر صندوقهای درآمد ثابت دیگر نمی توانند سود ۳۰ درصد به سپرده گذاران بدهند و احتمالا این قانون به دلیل هزینه مالیاتی دو درصد افت در سود پیشنهادی صندوق های درآمد ثابت ایجاد می کند.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران صندوق های درآمد ثابت وارد بازار طلا شده اند. بنابراین در صورتی که بازارهای موازی دچار رکود شوند شاید تغییری در جریان پول ایجاد شود در غیر اینصورت بعید است پول از صندوق ها وارد بورس راکد شوند.

صعودی بورس در نتیجه قانون مالیات جدید مالیاتی!

با وجود اینکه حس عمومی بازار رو به بالا است، اما به دلیل عدم وجود تقاضای قابل توجه در نتیجه نبود سرمایه مثبت‌ها چندان پایدار نمی‌شود. در صورتی که در چند روز آتی شوک منفی به بورس وارد شود، به راحتی جو منفی می‌تواند برگردد. اما اگر روند کاهش تنش ادامه پیدا کند، هفته آینده سهم‌ها و شاخص می‌توانند با چند کندل مثبت قوی، روزهای منفی اخیر را فراموش کرده و یک رشد نسبی نیز تجربه کند. اما روند صعودی بورس در نتیجه یک عامل بنیادی خواهد بود و تا زمانی که بستر آن فراهم نشود نباید منتظر جبران عقب ماندگی بورس باشیم.

به گفته علی اکبر نیکواقبال در حال حاضر میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی هرچند با تورم عمومی فاصله زیادی دارد، اما برای افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند نسبت به بورس بهتر است. از این رو حتی میزان سپرده های کلان بانکی مشمول مالیات هم شوند خیلی تاثیری برای معاملات بازار سهام نخواهد داشت

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رونق بازار سهام زمانی اتفاق می افتد که روندی صعودی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی هرچند با تورم عمومی فاصله زیادی دارد، اما برای افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند نسبت به بورس بهتر است. از این رو حتی میزان سپرده های کلان بانکی مشمول مالیات هم شوند خیلی تاثیری برای معاملات بازار سهام نخواهد داشت. چراکه سهامداران حقیقی نخست اینکه بازدهی در بورس ندیدند و دوم اینکه به قدری پول ندارند که سقف معافیت مالیاتی را بشکنند.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر مصوبه سقف معافیت مالیاتی تنها حقوقی های بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: البته حقوقی ها اگر قصد خرید سهام داشته باشند منتظر قوانین و مقررات نمی شوند. در واقع آنها به سود دارایی خود فکر می کنند. اگر بازار سهام همچنان راکد بماند آنها ترجیح می دهند سپرده گذاری کنند یا اوراق بخرند تا از این طریق نماد مورد نظرشان به کف قیمت برسد و بعد اقدام به خرید کنند.
نیکواقبال با بیان اینکه جریان پول در اقتصاد بسیار هوشمند است، اطهار کرد: در شرایط کنونی سرمایه گذاران بازارهای مالی را در کنار هم قرار می دهند و در صورتی که بازار تحت تاثیر نوسانات اقتصادی و چالش‌های سیاسی قرار داشته باشد قطعا به آن بازار ورود نمی کنند. بنابراین می توان گفت سیاست‌‌ های مالی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اهمیت زیادی دارد، اما نمی تواند عامل تعیین کننده باشد. در واقع سیگنال سود و بازدهی است که سرمایه گذاران را به بازاری خاص سوق می دهد و قانون جدید محرک ورود پول از صندوق ها به بورس نمی شود.
او افزود: برای نمونه در هفته های اخیر قیمت دلار و طلا افزایش یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید به این بازارها هجوم آوردند و عرضه و تقاضای بازار هم بهم خورد. در ادامه رشد قیمت دلار و طلا اتفاق افتاد. بنابراین تصور اینکه بازار سرمایه همچنان در رکود باقی بماند و مردم سرمایه خود را از بانک خارج کنند و وارد بازار سرمایه شوند اشتباه است. زیرا اعتماد خود را نسبت به بازار از دست داده اند. از طرف دیگر حتی فشار مالیات هم آنها را وارد بازار سهام نمی کند زیرا بازارهای دیگر سود بیشتری می دهند.
به گزارش سرمایه فردا، بروز خبرهای سیاسی ریز و درشت و احتمال افت دلار، دو دلیل محکم و واضح ریزش بازار این چند روز است و بسیاری هم معتقدند نرسیدن خبرهای مثبت، دلیل اصلی این واکنش است. خبرهای بنیادی و اتفاقات مثبت، زمینه‌ساز حرکت خوب بازار خواهد شد. البته درست در نقطه مقابل، نبود خبرهای مثبت و بی‌رمقی جریان پولی و خبری آرام آرام همین خوش‌بینی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و حجم پله پله کاهش خواهد یافت. البته گاهی مواقع خبرهای مثبت تحت تاثیر جو بازار می سوزند و اثری در معاملات بازار نخواهند داشت. بنابراین نباید امیدوار بود قانون جدید محرک ورود پول از صندوق ها به بورس باشد. چراکه بازار به شدت دچار رکود و سردرگمی و هیجان است.