دستاوردهای فولاد خوزستان در زمینه محیط زیستی
دستاوردهای فولاد خوزستان در زمینه محیط زیستی

به گزارش سرمایه فردا، فولاد خوزستان در زمینه محیط زیستی شامل تصفیه پساب و کاهش انتشار غبار و آلاینده ها نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد.

دستاوردهای محیط زیستی فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ ادامه یافت. این شرکت علاوه بر توسعه فضای سبز توانست در زمینه محیط زیستی، از جمله تصفیه پساب و کاهش انتشار غبار و آلاینده ها اقدامات موثری انجام دهد. نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد. نشان داد سلامت جامعه همچنان جزو اولویت‌های آن است.

چرا فولاد خوزستان جزو شرکت های پیشرو است؟

فولاد خوزستان جزو شرکت های پیشرو در زمینه توجه به مسائل محیط زیست است. این شرکت سه محور کاهش آلاینده های هوا، بهینه سازی مصرف آب و همچنین بهبود فضای سبز را در سال ۱۴۰۲ اجرا کرده است.
این برنامه ها در قالب بازیافت و تصفیه پساب صنعتی، مدیریت پسماند و در فرآوری سرباره بوده است. حدود ۲ هزار میلیارد تومان این پروژه‌های زیست محیطی برای فولاد خوزستان هزینه داشته است.
در حال حاضر فولاد خوزستان ۷ پروژه زیست محیطی دیگر در دست اقدام دارد. مدیریت پسماند، حذف گازهای مخرب لایه ازون، جایگزینی خازن‌های حاوی روغن آسکارل، کاهش میزان انتشار گرد و غبار و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی از جمله اقدامات اصلاحی مناسب در قالب کنترل عملیات یا اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت است.
با توجه به اینکه شرکت در نتیجه توسعه شهر به مناطق مسکونی نزدیک شده است. کنترل غبار و آلاینده های ناشی از خردایش مواد اولیه اهمیت پیدا کرده است.

اقدامات فولاد خوزستان برای کاهش چالش‌های زیست محیطی

در واقع هرچند فولاد خوزستان نمی تواند مانع توسعه شهر شود. حریم این شرکت رعایت نشده و در محدوده شهری اهواز قرار گرفته است. اما پروژه هایی برای جلوگیری از انتشار غبار و آلاینده ها را اجرا کرده است. تا در راستای کاهش چالش‌های زیست محیطی و انتظارات بیشتر جامعه اقدام کرده باشد.  پروژه توری باد در مساحت ۳۶ هکتار با ارتفاع ۲۸ متر و از جنس پلی پروپیلن بوده که تا کنون ۷۵ درصد پیشرفت داشت. انتظار می‌رود تا ۸۵ درصد از بادبردگی مواد اولیه پیشگیری کند.
فعالیت‌های فولاد خوزستان، تاثیر زیادی در پویایی چرخه اقتصادی کشور دارد. به همین دلیل مدیران شرکت تلاش کرده اند در سال جاری با ایجاد طرح توری باد تاثیر بسزایی در کنترل آلایندگی خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، پروژه توری بادی است. این پروژه شامل احداث دیواری به طول حدود سه کیلومتر در اطراف پایل‌های سنگ آهن ما است که به مساحت حدود ۳۷ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد. عملکرد این توری به این صورت است که سرعت وزش باد را کاهش داد. همچنین از بادبردگی و انتشار ذرات غبار جلوگیری می‌کند. این پروژه نه تنها برای اولین بار در کشور بلکه در این اندازه و ابعاد در خاورمیانه انجام نشده بود.
تاکنون۱۴٠٠ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محیط زیستی در شرکت فولاد خوزستان تخصیص یافته است. برای نصب تعداد زیادی غبارگیر جهت کنترل آلودگی‌های گرد وغبار، اجرای پروژه‌های تصفیه پساب و بازچرخانی آب در سال جاری هزینه شده است.

اجرای پروژه سیستم تصفیه خانه شهرستان شادگان

همچنین امسال پروژه سیستم تصفیه خانه شهرستان شادگان با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان را آغاز شده که هدف این پروژه استفاده شرکت فولاد شادگان از آب تصفیه شده فاضلاب شهری به جای آب خام است. از سوی دیگر پروژه بازچرخانی پساب صنعتی شرکت فولاد خوزستان نیز ضمن قطع ورود پساب صنعتی به رودخانه کارون، برداشت آب خام از این رودخانه را نیز به حداقل رساند. همچنین امکان بهره برداری صنایع کشاورزی و … را از رودخانه کارون بیشتر می کند. موفقیت در این پروژه ها باعث شده این شرکت به عنوان الگویی برای اجرای پروژه‌های مشابه در کشور مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد فضای سبز در اولویت فولاد خوزستان

در حال حاضر فولاد خوزستان در کنار آلایندگی که دارد، تلاش بسیاری در ایجاد فضای سبز و کاهش سطح آلاینده‌های محیطی در درون و بیرون محدوده صنعتی خود کرده است. ایجاد حدود ۵۳۰ هکتار فضای سبز  نمونه‌ ای از اقدامات زیست محیطی است. این اقدامات نشان از توجه ویژه شرکت فولاد خوزستان به محیط زیست برای سلامتی کارکنان و مردم است. این موضوع در سال ۱۴۰۲ دنبال شده و به فضای سبز شرکت افزود شده است.