عوارض صادراتی برای خرما عامل آسیب به تولید و صادرات
عوارض صادراتی برای خرما عامل آسیب به تولید و صادرات

به گزارش سرمایه فردا، رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اعلام اینکه اعمال عوارض صادراتی برای خرما عامل آسیب به تولید و صادرات می شود، هشدار داد: امسال به دلیل آغاز گرمای زود هنگام هوا، در صورتی که صادرات انجام نشود خرمای تولیدی روی دست تولیدکننده ها باقی می ماند.

محسن رشید فرخی با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می کنیم، گفت: این میزان تولید با یک دامنه محدود کمی بالا و پایین تر محقق می شود و امسال هم این میزان تولید به دست آمده است و صادرات هم تاکنون دنبال شده، اما باید توجه داشت که که ۵۰ درصد از صادرات از ۲ ماه قبل از صادرات انجام می شود.

او با بیان اینکه اگر مصرف داخلی را به نسبت تولید داخلی در نظر بگیریم حدود ۷۰ درصد از تولید در مصرف داخلی و ۳۰ درصد صادرات می شود، افزود: بر همین مبنا سالانه ارزش صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار می شود و هدف گذاری ما این است که آن را به یک میلیارد دلار برسانیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر اینکه هر ساله ۶ ماه قبل از ماه رمضان مکاتبات لازم را برای راهکار تامین و تثبیت قیمت خرما برای ماه رمضان را انجام می دهیم تا نیاز داخلی را تامین کنیم، تصریح کرد: امسال هم آمادگی لازم برای پوشش نیاز خرمای ماه رمضان را اعلام می کنیم همانطور که در دو سال گذشته توانسته ایم به صورت مستقیم در میادین و حتی متروها عرضه داشته ایم و مانع از نوسانان قیمت در زمان افزایش تقاضا شویم.

او افزود: پیشنهادات ما برای ماه رمضان این است که ماه یک نوع خرمای مضافتی نداریم با این حال ۱۵ نوع داریم و از طرف دیگر خرمای کبکاب به دلی قیمتی مناسب دارد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی ۵۰ درصد خرمای مضافتی و ۶۰ درصد خرمای کبکاب در انبارها باقی مانده است، اظهار کرد: به همین دلیل باید در زمان ماه رمضان صادرات داشته باشند و از آنجایی که این خرما مربوط به مناطق محروم است ضعف در صادرات خرما می تواند مشکلاتی برای مناطق محروم ایجاد کند.

رشید فرخی همچنین با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی قیمت خرما به نسبت تورم افزایش قیمت چندانی نداشته است، گفت: سال گذشته در مبدا قیمت خرمای مضافتی حدود ۶۷ تومان بوده و امسال به ۸۲ تومان رسیده، در حالی که تورم در کشور حدود ۴۰ درصد بوده است. محدودیت ها در زمینه قیمت گذاری و … قیمت خرما در مبدا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ما می بینیم که خرما در بازار و حتی فروشگاه های زنجیره ای تا حدود ۵۰ درصد قیمت بالاتر از نرخ مبدا فروخته می شود به همین دلیل این وظیفه دستگاه های نظارتی است که دامنه متعادلی را برای افزایش قیمت در بازار بگیرند و از طرف دیگر باید مجوز عرضه مستقیم به تولیدکنندگان خرما داده شود تا در ماه رمضان متناسب با تقاضا عرضه انجام شود. در شرایط کنونی هر روزه دار در ماه ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم خرما مصرف می کند به همین دلیل این میزان خرما روی میزان عرضه و صادرات ندارد.

او افزود: در شرایط کنونی به دستگاه های دولتی هشدار می دهم که اگر صادرات خرما طبق روال انجام نشود به دلیل اینکه امسال هوا زودتر گرم شده بعد از ماه رمضان این خرما روی دست تولیدکننده می ماند. چندی پیش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که عوارض و محدودیتی برای صادرات خرما ایجاد نشود و مخبر هم به وزیر جهادکشاورزی دستور داده که با درایت با این موضوع برخورد شود و حتی وزیر کشاورزی هم اعلام کرده که با اعمال چنین محدودیت ها موافق نیستیم. در شرایط کنونی هیچ دستگاهی اعلام نکرده که این درخواست به چه دلیل بوده است

رشید فرخی با تاکید بر اینکه عوارض ۵۰ درصد برای صادرات خرما در نظر گرفته اند و این مساله می تواند به صادرات لطمه بزند، گفت: اگر صادرات وجود نداشته باشد تولید لطمه می خورد. در سال های اخیر ما همواره گفته ایم برگشت ارز صادراتی خرما به دلیل امنیت اقتصادی اولویت ماست، اما برای برگشت ارز صادراتی محصولات کشاورزی باید مشوق هایی در نظر گرفته شود و نباید شرایط برای صادرات خرما با محصولات پتروشیمی مقایسه شود.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۸ هم همین محدویت را داشته ایم که تبعات دو سال صنعت خرما را درگیر کرد، گفت: در آن زمان بازار صادراتی ایران نصف شد و عربستان بازارهای ایران را گرفت.