آخرین اخبار

چرا عارف معاون اول شد

اسفندیار خدایی: پس از اینکه خبر آمد آقای دکتر پزشکیان در اولین اقدام پس از تنفیذ، دکتر عارف را به عنوان معاون اول معرفی کرد. ابتدا ناراحت شدم، چون آقایان، همتی، طیب‌نیا و لاریجانی را جوان‌تر و مناسب‌تر می‌دانستم. اما پس از بررسی بیشتر، به این نتیجه رسیدم که عارف معاون اول شد چون بهترین گزینه است. دکتر پزشکیان به پنج دلیل تصمیم درستی اتخاذ کرده‌است.

۱- انتخاب عارف، ماهیت مسیر و هویت اصلاح‌طلب دولت پزشکیان رو مشخص می‌کند. دکتر پزشکیان با این تصمیم، هویت دولت خود رو مشخص کرد. نشان داد که دولت پزشکیان ادامه دولت روحانی نیست. بلکه ادامه دولت اصلاحات و خاتمی است.

۲- عارف معاون خوبی برای خاتمی بود. و حتماً در موفقیت دولت او نقش داشته. در تمام شاخص‌ها دولت خاتمی-عارف موفق‌ترین دولت پس از انقلاب بوده. تخصص‌گرایی عارف با کارشناس‌گرایی پزشکیان همخوانی دارد. شعار پزشکیان سپردن کار به کارشناس است.

عارف معاون اول دولت اصلاحات

۳- دکتر عارف متولد ۱۳۳۰ جوان نیست و قاعدتاً این یک امتیاز منفی‌ به حساب میاد. اما سن و سال عارف خوبیهایی هم داره که می‌تونه امتیاز منفی جوان نبودن رو خنثی کنه. علاوه بر تجربیات موفقی که عارف در دوره اصلاحات داشته، پس از دولت خاتمی، عافیت طلبی نکرد. عارف سال ۹۲ نامزد ریاست‌جمهوری شد. با کنار رفتن خود نقش اساسی در پیروزی دکتر روحانی داشت. سال ۹۴ هم بعنوان سر لیست امید وارد مجلس شد. گرچه با پشت کردن اصولگرایان حاضر در لیست امید، ریاست مجلس به لاریجانی رسید. منظور اینکه عارف پس از دوران خاتمی، از عرصه سیاست کنار نرفته و با انبوهی شناخت و تجربه در کنار پزشکیان خواهد بود

۴- دکتر عارف قابل اعتماد است و به پزشکیان پشت نمی‌کند. چون تعلق به غیر اصلاح‌طلبی ندارد. او دنبال بلندپروازی و ماجراجویی شخصی و حاشیه‌سازی نیست و پزشکیان رو نمی‌فروشد.

۵- عارف به عنوان معاون اول، پل ارتباطی مستحکمی بین نیروهای تحول‌خواه، اقلیتها و اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان خواهد بود. اما معلوم نیست اگر فلان اصولگرا معاون اول می‌شد. ارتباطی با دولت برای اقشار به حاشیه رفته که به پزشکیان دل‌بسته‌اند، آسان باشد.

modir

Recent Posts

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

5 ساعت ago

تاثیر تحریم‌ها بر معاملات مالی

تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران تأثیرات قابل‌توجهی بر استفاده از اعتبارات اسنادی (LCs) در تجارت بین‌المللی…

5 ساعت ago

ریشه فساد سیستمی در ایران

فساد سیستمی در ایران تحت تاثیر نهادهای ضعیف نظارتی، کمبود شفافیت، تأثیر نخبگان قدرتمند و…

6 ساعت ago

چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین…

8 ساعت ago

تهدیدهای انفجار پیجرها در عصر جدید

ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر مانند موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم که توسط خرابکاران، می‌تواند نتایجی بسیار مخرب‌تر…

11 ساعت ago

حاشیه‌های صندوق بازنشستگی بانک ها

تکلیف یک میلیون دلار از صندوق بازنشستگی بانک ها مشخص نیست و در بودجه سالانه…

13 ساعت ago