طرح سپهر ۲ در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد
طرح سپهر ۲ در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد

به گزارش سرمایه فردا، بانک صادرات با ارائه طرح سپهر ۲ در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد و همچنین بکار گیری جریان پول به سمت بخش های مولد اقتصاد گام برداشته که اثرات آن به صورت رونق فعالیتهای صنفی و اشتغال نمایان خواهد شد.

با توجه به اینکه ایران دومین رتبه را در استفاده از دستگاه های پوز دارد. امروزه استفاده از دستگاه پوز امری عادی در بین بیشتر کسبه و مردم از آن استفاده می کنند. استفاده از کارت های بانکی به افزایش این دستگاه ها انجامیده است. از طرف دیگر در ارزیابی بانک ها بیشترین میزان امتیاز مربوط به میانگین حساب های جاری متصل به دستگاه های پوز است، به همین دلیل بانک ها برای دارندگان پایانه های فروش مزایا و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته اند تا بتوانند مطابق عملکرد از دارندگان پوز به عنوان صاحبان کسب و کار حمایت کنند.
از طرف دیگر موضوع پرداخت تسهیلات خرد از سیاست پولی کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها مستثنی شده تا بانک‌ها در این زمینه توانایی بیشتری در پرداخت تسهیلات خرد به آحاد مردم داشته باشند. یکی از راههای پرداخت تسهیلات ارزیابی عملکرد دستگاه های پوز است.
بانک صادرات با هدف توسعه و حمایت از کسب و کارهای مشتریان خود، تسهیلات ویژه ای به دارندگان پایانه های فروش اعطا می کند که در قالب طرح «صبای سپهر ۲» به پذیرندگان فعال پایانه‌های فروش تسهیلات با شرایط ویژه می دهد که بر مبنای آن، مشتریان حقیقی و حقوقی بانک صادرات ایران که پایانه‌ فروش آنها به یکی از حساب‌های قرض‌الحسنه جاری با دسته چک یا بدون دسته چک و حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی متصل است می‌توانند با استفاده از امتیازهای حاصل شده تا سقف ۵ میلیارد تومان از تسهیلات بانک صادرات ایران بهره‌مند شوند.
از آنجایی که بانک ها برای مشتریان دارنده دستگاه پوز و پایانه فروش خود بخشی را به رتبه بندی اختصاص داده اند. مشتریان بانک ها بر اساس میانگین ماهانه مانده سپرده ها که از تراکنش های دستگاه ها و پایانه های فروش ناشی می شود رتبه بندی می شوند. به همین دلیل دارندگان پوز می توانند به نسبت عملکرد خود از تسهیلات بهره مند شوند.
یکی از تسهیلات بانک صادرات به دارندگان دستگاه های پوز به صورت مرابحه است، این طرح به نسبت ۵۰ تا ۲۰۰ درصد حداقل معدل موجودی سه ماهه و حداکثر موجودی ۱۲ ماهه حساب متصل به پایانه فروش خواهد بود که به صورت اقساطی ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه یا به صورت یکجا سه‌ماهه و شش ماهه انجام خواهد شد.

تسهیلات سرمایه در گردش
همچنین مشتریان حقوقی دارای پایانه فروش بانک صادرات نیز که امتیاز لازم را در قالب این طرح کسب کنند، می‌توانند بر اساس مدارک و مستندات صنفی و شغلی خود از تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت استفاده کنند. بنابراین در شرایط کنونی که کسب و کارها با چالش کمبود نقدینگی مواجه هستند می توانند در یک چرخه ضمن رونق بخشیدن به فعالیت اقتصادی و خدماتی خود از قبل آن تسهیلات دریافت کنند و از همان منابع برای ارتقای سطح کسب و کار خود استفاده کنند.
در واقع یکی از ملزومات اساسی برای ایجاد هر کسب و کار، به ویژه کسب و کارهای خرد در مناطق مختلف کشور به ویژه خدمات محور، تامین مالی است. طرح سپهر ۲ بانک صادرات می توانند از طریق ارائه اعتبارات خرد با بهره کم نقش بسزایی در توسعه کارآفرینی، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی داشته باشند.