صادرات بیشتر دستاورد پروژه های توسعه ای فولاد خوزستان
صادرات بیشتر دستاورد پروژه های توسعه ای فولاد خوزستان

به گزارش سرمایه فردا، شرکت فولاد خوزستان با بهره برداری از واحد‌های جدید تولیدی در بخش بالادستی عیار تولیدات پایین دستی را هم بهبود بخشیده و صادرات بیشتر دستاورد پروژه های توسعه ای فولاد خوزستان شده است.

فولاد خوزستان در سال های اخیر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه توسعه ای تعریف کرده و با تمرکز بر اجرای پروژه های حوزه انرژی و همچنین کارخانه های تولید محصولات بالادستی توانسته بستر رشد کمی و کیفی تولیدات را فراهم کند و نتیجه آن دستیابی به بازارهای صادراتی بیشتر بوده است.
توسعه مهمترین کلیدواژه مدیران فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ بوده و این موضوع با اجرای پروژه‌های بزرگی همچون زمزم ۳ محقق شد. همچنین احداث کارخانه اکسیژن شماره ۴ با اشتغالزایی سیصد نفری با هدف افزایش ظرفیت و تامین اکسیژن مورد‌ نیاز سیستم‌های تزریق کوره‌های جدید با سرعت بیشتری در سال ۱۴۰۲ پیگیری شد و تا شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه های مهم فولاد خوزستان

دیگر پروژه مهم فولاد خوزستان تحت عنوان احداث پکیج کوره قوس الکتریکی کوره ۷، با ۶۰میلیون یورو سرمایه‌‌گذاری کلید خورده و تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌ای ساخت نیروگاه فتوولتاییک با ظرفیت ۲۰۰مگاوات با ۴هزار و ۴۰۰میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شد این نیروگاه از پنل‌های خورشیدی ایجاد شده که در دو نوع مونو‌کریستال و پلی‌کریستال است.

همچنین پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با۷۵۰متر‌مکعب آب به ازای هر ساعت با سرمایه‌گذاری ۷.۲ میلیون یورویی با هدف کاهش برداشت آب از کارون و صرفه‌جویی در مصرف آب به ازای هر تن/تولید اجرا شده است. اجرای این پروژه‌ها، پایداری تولید، خوداتکایی در تامین برق و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را درپی خواهد داشت.
در سال ۱۴۰۲ همچنین توسعه معادن فولاد خوزستان و ایجاد کارخانه کنسانتره در دستور کار قرار گرفته و به نوعی برای اولین بار فولاد خوزستان وارد حوزه معدن شد تا با کمک نیروهای متخصص فولاد خوزستان وارد حلقه های بالادستی فولاد شوند و با اجرای این پروژه ها به هلدینگ معدنی تبدیل شود و ارزش افزوده معدن تا فولاد را به طور کامل در فولاد خوزستان ایجاد کند.

برنامه های موثری مدیران فولاد خوزستان

به طور کلی، در سال ۱۴۰۲ برنامه های موثری توسط مدیران فولاد خوزستان تعریف شد تا سرعت اجرای ابرپروژه‌های کلیدی ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، پلنت اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق را بالا ببرند و میزان پیشرفت این پروژه‌ها طی ۱۲ ماهه ۱۴۰۲، افزایش قابل توجهی داشت تا جایی که میانگین پیشرفت ماهانه ۳/۳ درصدی بود که عدد بالایی محسوب می‌شود.
در سال ۱۴۰۲ فولاد خوزستان گام‌های به مراتب بزرگ‌تری در حوزه توسعه‌ برداشت و شرکت را به هدف استراتژیک آن که تولیدی بیش از ۱۳ میلیون تن و سهم ۲۵ درصدی از تولید فولاد کشور در افق ۱۴۱۰ است، نزدیک‌تر کرده شده است.

تقویت توان داخلی شرکت فولاد خوزستان

در سال های اخیر شرکت فولاد خوزستان دو رویکرد را دنبال کرده؛ تقویت توان داخلی شرکت برای تامین مواد اولیه و همچنین تولید محصولات با کیفیت تر، به همین دلیل تلاش کرده با در اختیار گرفتن پهنه های معدنی و همچنین ساخت کارخانه تولید محصولات بالادستی شمش فرایند را به سمت محصولات با کیفیت تر سوق دهد.

ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که شرکت با توسعه زنجیره فولاد در دو جهت باعث شده محصولات آن در بازارهای داخلی و خارجی مشتری بیشتری داشته باشند.

به عبارت دیگر این شرکت با بهره برداری از واحد‌های جدید تولیدی در بخش بالادستی عیار تولیدات پایین دستی را هم بهبود بخشیده و صادرات بیشتر دستاورد پروژه های توسعه ای فولاد خوزستان شده است.