سقوط صنعت آسانسور زیر فشار کارتابل فنی و گرانی مواد اولیه
سقوط صنعت آسانسور زیر فشار کارتابل فنی و گرانی مواد اولیه

اعضای تشکل های صنعت آسانسور با گلایه از سیاست های وزارت صنعت در ایجاد محدودیت برای واردات قطعات با کیفیت و هم گرانی مواد اولیه ای همچون فولاد انتقاد کرده و تاکید کردند که سقوط صنعت آسانسور زیر فشار کارتابل فنی و گرانی مواد اولیه است.

به گزارش سرمایه فردا، با وجود اینکه سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار دلار قطعات آسانسور و سه میلیون دلار آسانسور کامل از کشور صادر شده است اما به دلیل محدودیت واردات و گرانی مواد اولیه باعث شده ظرفیت صادراتی یک میلیارد دلار محقق نشود و این موضوع ناشی از کیفیت پایین قطعات تولید داخلی بوده که مانع رقابت پذیری صنعت آسانسور است. به همین دلیل درخواست تولیدکنندگان آسانسور رفع محدودیت کارتابل فنی است.

ظرفیت یک میلیارد دلاری برای صادرات
رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در  نشست تشکل‌های صنعت آسانسور با موضوع انحصارزدایی و رفع موانع بروکراسی با اشاره به اینکه ما توان رقابت و حضور در بازار نداریم، گفت: در حال حاضر مزیت رقابتی ما برای صادرات خدمات فنی و مهندسی است اما با چالش هایی روبروست. این مسأله تحت تاثیر کارتابلی غیرکارشناسی است که در وزارت صنعت شما گرفته و منجر به تولید گلخانه ای شده و عاملی برای بروز انحصار شده و همین موضوع منجر شده که شورای رقابت هم رای به حذف این کارتابل داده است.
عباس ابریشمی با بیان اینکه در حال حاضر برای واردات برخی کالا محدودیت وجود دارد و برای همه یکسان نیست، افزود: در صورت تامین قطعات مرغوب و با کیفیت، امکان صادرات تا یک میلیارد دلار هم وجود دارد و این رقم صادرات حدودا نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار واردات قطعات با کیفیت دارد. اعضای اتحادیه همه مصرف‌کننده‌های قطعه‌سازان هستند و انحصار در حوزه قطعه‌سازی و حمایت گلخانه‌ای از قطعه‌سازان مشکلاتی برای اعضا ایجاد کرده است.

ممنوعیت واردات مانع رشد تکنولوژی می‌شود و از طرف دیگر تولیدکننده داخلی آسانسور به دلیل این انحصار مجبور هستند قطعات را به هر قیمتی تهیه کنند. این در حالی است که در موارد زیادی، قطعات داخلی آسانسور کیفیت مناسب هم ندارند.
او با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون آسانسور توسط ۳ میلیون واحد مجاز و ۲ میلیون واحد غیرمجاز پشتیبانی می شوند، افزود: هدف ما این است که این دو هزار واحد غیرفعال هم فعال شوند.
ابریشمی با تاکید بر اینکه تولیدی که صادرات دارد باید حمایت شود، گفت: اما اگر تولیدکنندگانی که محصولات خود را ۳۰ درصد گرانتر از نمونه خارجی به بازار داخل عرضه می کنند تحت تأثیر انحصار و رانت اتفاق افتاده یا اینکه تولید آنها مشکل دارد که گرانتر از نمونه خارجی است.
اکبری عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با تاکید بر اینکه باید در صنعت تقسیم کار شود، گفت: دولت اگر به دنبال افزایش درآمد مالیاتی و اشتغالزایی است باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی باز کند، به همین دلیل دولت در گام نخست باید رویکرد خود را نسبت به بخشنامه‌ ها عوض کند و برای مدیران خودش بخشنامه صادر کند تا به مردم خدمت کنند.

او با تاکید بر اینکه باید از تولید حمایت شود، تصریح کرد: در حال حاضر کسانی که در بازار هستند باید در تعیین تعرفه واردات و … اظهار نظر کنند.

اکبری با بیان اینکه عضویت در بریکس و شانگهای یک ظرفیت بزرگ برای ایران است، اظهار کرد: دولت برای بهرمندی از عضویت در بریکس و شانگهای باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کند و با دستگاه های اجرایی هماهنگی لازم را انجام دهد.

گلایه تولیدکنندگان صنعت آسانسور و قطعات از گرانی مواد اولیه
علی محمد منصوری عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته، نیز گفت: محدودیت ها هیج کشوری را به سمت پیشرفت نبرده است و اگر تولید انحصاری و گلخانه ای ادامه یابد تبدیل به تولیدکننده های خودرو می شویم و اگر امروز در نصب صنعت آسانسور موفق شده این به دلیل حضور شرکت های خارجی بوده اند که در انتقال دانش فنی نقش داشته اند.
در ادامه صابری عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه مشکلات صنعت آسانسور از چند سال پیش بروز کرده است، گفت: هرچند در حال حاضر به اسم تولید برخی محصولات به بازار عرضه می شود اما قطعات به صورت سی کی دی واردات شده و دو برابر قیمت به بازار عرضه می کنند و همین مسأله باعث شده برخی بازارهای خارجی هم از دست برود.
همچنین حمید عباسی عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت تنوع صدور دستورالعمل ها است، تصریح کرد: تولیدکننده تا از دستورالعمل قبلی مطلع می شود دستورالعمل جدید صادر می شود از طرف دیگر دولت می گوید که از تولید حمایت می کند در حالی که خودش محصول خارجی واردات می کند، برای نمونه استانداری آسانسور خود را از خارج وارد می کند.
اکبر بستانی رییس انجمن آسانسور استان هرمزگان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت دغدغه تولید داخل برای آسانسور ندارد و همواره چالش هایی را بر سر راه تولید ایجاد می کند، اظهار کرد: اگر صنعتگران و بخش خصوصی اختیاراتی داشته باشد که بتواند برای تولید برنامه ریزی کند به قطع صنعت پیشرفت می کند.
صمد شفایی رییس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور با بیان اینکه مشکلات مربوط صنعت آسانسور تحت تاثیر کارتابل فنی است، گفت: دولت سال ۹۸ کارتابل فنی را ارائه کرد تا محصولاتی که در داخل با کیفت مناسب تولید می شود نمونه مشابه آن واردات نشود، به همین دلیل تولیدکننده نقشی در تعیین کارتابل ندارند، بنابراین ما با واردات قطعات با کیفیتی که مشابه داخلی ندارند مخالف نیستم و الان هم برخی شرکت های داخلی صادرات دارند و حتی در نمایشگاه آلمان هم محصولات خود را نمایش داده و این به معنای استراتژی صادراتی تولیدکنندگان است.
او افزود: قیمت تمام شده محصولات ایرانی بالاتر از نمونه های خارجی است و این موضوع تحت تاثیر گرانی خرید مواد اولیه فولاد داخلی است که بالاتر از نرخ های جهانی به شرکت های ایرانی فروخته می شود.
در همین زمینه فرهاد ساکی عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با بیان اینکه تولید در کشور باید مزیت نسبی داشته باشد، اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت کارگر ایرانی پایین تر است و هزینه انرژی هم کمتر است با این حال محصولات تولید ایران با برخی کشورهای همسایه قابل رقابت نیستند. از طرف دیگر در بحث صادرات دولت باید موانع را برطرف کند و تولیدکنندگان هم موضوع کیفیت و رقابت پذیری قیمت را ایجاد کنند.
محمدرضا مظفرپور عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هر محصول باید بتواند قدرت انتخاب در تامین مواد بالادستی داشته باشد، گفت: در حال حاضر موضوع تولید با کیفیت به این معنی است که محصولی در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد که انرژی کمتری مصرف بکند و هزینه های بیشتری را به مصرف کنندگان تحمیل کند، از این رو باید به همه حلقه های صنعت توجه شود و اگر تاکنون حلقه ای از صنعت نادیده گرفته شده یا زیانی بر تن تحمیل شود درباره آن تجدید نظر شود.
به گزارش سرمایه فردا، بسیاری از اعضای تشکل های صنعت آسانسور و خدمات وابسته معتقدند که حمایت از تولید داخل به معنای ممنوعیت و محدودیت برای تامین مواد اولیه و قطعات خارجی نیست، بلکه رقابت زمانی به وجود می آید که تولیدکنندگان داخلی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و از طرف دیگر دولت می تواند از طریق تعرفه گذاری برای واردات از تولیدات داخلی حمایت کند.