تحقیق اخیر بنیاد Women Go Tech نشان میدهد که ۶۸ درصد از زنان حداقل از یک ابزار هوش مصنوعی استفاده کردهاند و اولویت اول آنها هم چت جیپیتی بوده است.
۶۱ درصد زنان شرکتکننده در این تحقیق هم اعلام کردند که تصمیم دارند درباره ابزارها و برنامههای هوش مصنوعی بیشتر یاد بگیرند و آموزش ببینند.
اما هم زمان، ماهیت فنی هوش مصنوعی و کلیشههای جنسیتی رایج ممکن است باعث شود بسیاری از زنان نسبت به توانایی خود در استفاده موثر و درک ابزارهای هوش مصنوعی، اعتماد به نفس کمتری داشته باشند.
این عدم اعتماد به نفس مانع مهمی است که جلوی درگیر شدن کامل آنها با این تکنولوژی را میگیرد.
بسیاری از زنان سندرم ایمپاستر را تجربه میکنند که در آن با وجود داشتن مهارتها و صلاحیتهای لازم و کافی احساس موفقیت نمیکنند و معتقدند که به نقشهای خود تعلق ندارند.
این گزارش تاکید میکند: «مهم است که در نظر بگیریم چگونه عواملی مانند اعتماد به نفس پایین، عدم تشویق یا دسترسی به آموزش، ممکن است بر عزت نفس افراد تاثیر بگذارد.»
نسل زد (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰) دائما از مافوقهای خود میشنوند که بلد نیستند در محیط کار چطور رفتار کنند.
جودی فاستر، بازیگر برنده اسکار، گفته این نسل از گرامر درستی استفاده نمیکنند و تازه ساعت ۱۰:۳۰ صبح سر کار حاضر میشوند.
الکس ماهون، رئیس یکی از شبکههای تلویزیونی مهم بریتانیا هم گفته، جوانترین نسلی که وارد بازار کار شده، مهارتهای لازم برای بحث کردن، مخالفت کردن یا کار کردن کنار افرادی با عقاید متفاوت را ندارد.
دادههای جدید نشان میدهد که نیروهای کار جوان، کاملا از اینکه کجاها مرتکب اشتباه میشوند آگاهند – و این میتواند به قیمت از دست دادن شانس ارتقای شغلی تمام شود!
در واقع، ۶۵درصد نیروی کار نسل زد، اذعان کردهاند که نمیدانند در چه موردی با همکارانشان گفتوگو کنند. این رقم برای نیروی کاری که سن بالاتر دارند، یکچهارم است.
این موضوع برای نیروی کار جوانی که بعد از پاندمی کرونا وارد بازار کار شده، بدتر است.
نسل زدیهای شرکتکننده در نظرسنجی که همسر، حیوان خانگی یا فرزند ندارند، گفتهاند نمیتوانند با همکارانی که در مرحله متفاوتی از زندگیشان هستند، ارتباط برقرار کنند.
در نهایت، این موضوع ممکن است به چشمانداز شغلی نیروی کار نسل زد آسیب بزند.
پس از افغانستان و عراق، ایران پایینترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در میان همسایگان خود دارد.
در سال ۲۰۲۳ این نرخ در ایران معادل ۱۴٫۴ درصد بوده؛ این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در کشورهای مسلمانی مانند عربستان و عمان بیش از دو برابر ایران است.
عربستان در سالهای گذشته با انجام اصلاحات اجتماعی به نفع زنان و همچنین قدم گذاشتن در مسیر توسعه اقتصادی توانسته نرخ مذکور را به ۳۴٫۵ درصد برساند.
بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین همسایگان شمالی ایران نیز با تکیه بر رشد اقتصادی و همچنین اتخاذ سیاستهای مختلف برای حمایت زنان شاغل توانستهاند به نرخ مشارکت اقتصادی بالای زنان دست پیدا کنند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم اصلاحات اجتماعی، فرهنگ تبعیض آمیز، شرایط نابسامان اقتصاد کلان و قوانین بازدارنده اشتغال زنان اصلیتر عوامل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران است.
مقایسه زنان در ایران و کشورهای همسایه نشان میدهد که زنان ایرانی تنها از زنان افغانستانی جلوتر هستند. در غیر اینصورت حتی از زنان عرب منطقه هم عقب ماندهاند./دنیای اقتصاد
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…