دلایل اهمیت راه اندازی بانک های سرمایه ای در توسعه صنعتی
دلایل اهمیت راه اندازی بانک های سرمایه ای در توسعه صنعتی

به گزارش سرمایه فردا، ظرفیت های معدنی و صنعتی کشور باعث شده راه اندازی بانک های سرمایه ای در توسعه صنعتی و معدنی کشور در مسیر ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی اهمیت بالایی داشته باشد.

علی اصغر پورمند مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاور میانه میدکو در دیدار فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب  با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری  کشور در بخش معدن حدود ۳۰ میلیارد دلار است، پیشنهاد داد برای اینکه بتوان در کشور پروژه ها را با سرعت انجام شود بانک های سرمایه گذاری راه اندازی شوند.
بانک سرمایه گذاری یک واسطه گر مالی است که ماهیت شکل گیری اش بر اساس انتخاب ابزارهای صحیح و مناسب تامین مالی و ارائه خدمات مشورتی در زمینه امور مالی و سرمایه گذاری بنا شده است. در حال حاضر بانکها در نظام بین‌الملل با ارائه خدمات جدید در عرصه بانکداری سرمایه گذاری سهم بیشتری از سرمایه های راکد سرگردان را به سمت خود جلب کرده و باعث رشد و شکوفایی تولید و صنعت کشورها را فراهم کرده اند، اما در ایران این مسأله مغفول مانده است.
با توجه به اینکه بانک های سرمایه گذاری نقش مهمی در تأمین منابع مالی مود نیاز شرکت ها، ارائه مشاوره در زمینه توسعه، جذب مشارکت، انتشار وفروش اوراق بهادار و… دارند و از طرف دیگر در سال های اخیر پروژه های بزرگ با چالش تامین مالی مواجه بوده اند و بانک های ایران هم به دلیل اینکه ماهیت تجاری دارند نقش چندانی در تسهیل و تسریع اجرای پروژه ها نداشته اند. از این رو نقش بانک های سرمایه گذاری برای عبور از چالش های موجود بسیار پررنگ است.
در واقع توجه به حجم تأمین مالی در بازار پول، عدم تخصص بانک های تجاری در امر ارزیابی طرح های سرمایه گذاری شکافی عظیمی بین بازار پول و سرمایه بوجود آمده است. از این رو با استفاده از روش های متداول در بازار های بین المللی با همکاری بانک های سرمایه گذاری می توان تخمین درآمدهای فعالیت ها را داشت و با اطمینان بیشتری سرمایه گذاران را به تامین سرمایه برای پروژه ها تشویق کرد.
در حال حاضر در شرکت میدکو سرمایه گذاری انجام شده با تامین منابع مالی از طریق منابع مالی خارجی و همچنین داخلی مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در میدکو اشتغال پیدا کرده اند که نشان می دهد این شرکت توانسته در جذب سرمایه موفق باشند با این حال هم اکنون پروژه های زیاد دیگری در دست اجرا دارد که نیازمند جذب سرمایه است. چراکه سرمایه گذاری های بزرگ اغلب دارای پیچیدگی های زیادی در امر تامین مالی هستند از این رو نیازمند ایجاد یک شبکه ارتباطی هدفمند، برای تسهیل در انجام امور هستند. اما بسیاری از شرکت های  دارای نیروی انسانی کافی برای انجام کلیه فعالیت ها نیستند و این می تواند یک عامل منفی برای گرفتن پروژه ها باشد.
با توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی که در کشور وجود دارد بانک های سرمایه ای می توانند با مطالعات اقتصادی، تهیه طرح توجیه اقتصادی پروژه ها، مشاوره و رهبری تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی با به کارگیری روش های متنوع بانکی، ارزشگذاری و عرضه عمومی و خصوصی انواع اوراق بهادار شرکتی، پذیره نویسی و تعهد پذیره نویسی اوراق بهادار، بررسی استراتژیک و پشتیبانی عملیاتی خرید و تامین مالی طرح های نو و سودآور نقش موثری در توسعه صنعت و کسب و کارها در کشور ایفا می کنند.